رکود بر بازار محصولات آلومینیومی سایه افکنده است

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در تشریح معاملات شمش آلومینیوم در بورس کالا گفت: درحال‌حاضر، رکود بر بازار این محصول فلزی سایه افکنده است.
  • شنبه 1 آذر 1399 ساعت 13:59

به گزارش صمت، هوشنگ گودرزی، در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل رکود حاکم بر خریدوفروش شمش آلومینیوم در معاملات بورس کالا گفت: طی مدت‌زمان موردبحث، فعالان صنایع آلومینیوم تحت‌تاثیر شرایط انتخابات ایالات‌متحده و نهایی شدن نتایج آن، قرار دارند، چراکه طی هفته گذشته و با انتشار اخباری مبنی بر روشن شدن نتایج این انتخاب به نفع جو بایدن، نرخ ارز طی چند روز، افت مختصری را تجربه و این افت زمینه رکود در خریدوفروش شمش آلومینیوم را فراهم کرد. درواقع خریداران و تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی خرید خود را متوقف کرده‌ و منتظر شفاف‌تر شدن شرایط هستند.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه افزود: قیمت پایه شمش آلومینیوم در بورس کالا به‌طور مستقیم از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد. قیمت پایه آلومینیوم در بورس کالا برابر است با نرخ فروش شمش در بورس فلزات لندن ضربدر ۱.۱ ضربدر نرخ ارز نیمایی. همین فرمول و اثرپذیری آن از نرخ ارز، دلایل رکود حاکم بر بازار آلومینیوم را روشن می‌کند.

وی افزود: انتظارات عمومی از سوی تولیدکننده‌های شمش و مصرف‌کنندگان آن حکایت از آن دارد که در صورت تداوم شرایط موجود، کالا ارزان می‌شود؛ بنابراین از خرید دست کشیده‌اند تا دوباره ثبات به این بازار بازگردد.

گودرزی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر این تغییرات و نوسانات بر عملکرد تولیدکنندگان شمش آلومینیوم و محصولات نهایی این صنعت، گفت: برخی از فعالان این صنعت با هدف تامین مواد اولیه در بلندمدت و با توجه به نگرانی که در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد، شمش را از قبل خریداری و دپو کرده‌‌اند. بدون تردید این فعالان در چنین شرایطی و با کاهش نرخ ارز و به‌دنبال آن رکود در بازار خریدوفروش شمش آلومینیوم، متضرر خواهند شد.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: البته این زیان آن‌چنان متوجه صنایع پایین‌دست آلومینیوم کشور نخواهد شد، چراکه این تولیدکنندگان اغلب با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند و سرمایه در گردش کافی نداشته، درنتیجه توان خرید قابل‌توجه مواد اولیه و دپو آن را هم ندارند.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان صنایع بالادستی دپو قابل‌توجهی از محصول در انبارهای خود داشته باشند، تحت‌تاثیر این شرایط متضرر می‌شوند؛ اما درمجموع این شرایط به ضرر واسطه‌ها تمام می‌شود و زمینه متضرر شدن تاجران و دلالان شمش را فراهم می‌کند؛ یعنی افرادی که شمش را خریداری و با بازارسازی، سود قابل‌توجهی را از آن خود می‌کنند.

گودرزی در ادامه و در پیش‌بینی ادامه روند بازار و تولید آلومینیوم گفت: چنانچه ثبات به این بازار بازگردد، دوباره شاهد رونق در خریدوفروش این دست محصولات خواهیم بود.

این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به سوالی مبنی بر روند بازار جهانی خریدوفروش این فلز نقره‌ای در سطح بین‌المللی گفت: این رشد در سایه افزایش تقاضا برای مصرف این فلز از سوی تولیدکنندگان اصلی این محصول ازجمله چین، شکل گرفته است؛ یعنی در سایه افزایش تقاضا قیمت فلز یادشده صعود کرده است. در همین حال بخشی از این تغییرات نیز تحت‌تاثیر نتیجه انتخابات ایالات‌متحده شکل گرفته است، چراکه طی ۴ سال گذشته و تحت‌تاثیر سیاست‌های این کشور، رکود بر اقتصاد آن سایه افکنده بود؛ حالا همه انتظار دارند با تغییر رئیس‌جمهوری این کشور دوباره رونق به بازار آلومینیوم بازگردد؛ همین انتظار نیز زمینه‌ساز رشد قیمت این فلز در سطح بین‌المللی شده است.


ثبت نظر

ارسال