قیمت آلومینیوم در بورس کالا بالاتر از قیمت محصولات صادراتی

پنجره‌ایرانیان؛ بورس کالا بازاری برای عرضه و تقاضای شفاف است اما قیمت‌گذاری در این بازار باید مورد بازنگری قرار گیرد. در شیوه قیمت‌گذاری کنونی، قیمت آلومینیوم در بورس کالا بالاتر از قیمت محصولات صادراتی است.
  • سه شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 12:35

به گزارش روند بورس امروز، آریا صادق‌نیت حقیقی بیان کرد: در بورس کالا اتفاقات مثبت بسیاری می‌تواند رقم بخورد، اما بعید می‌دانم به لحاظ سیستماتیک، انجام این تغییرات در اختیار بورس کالا باشد.

وی افزود: بورس کالا بازاری برای عرضه و تقاضای شفاف است اما قیمت‌گذاری در این بازار باید مورد بازنگری قرار گیرد. در شیوه قیمت‌گذاری کنونی، قیمت آلومینیوم در بورس کالا بالاتر از قیمت محصولات صادراتی است.

این فعال صنعت آلومینیوم اضافه کرد: به عبارتی آلومینیوم با قیمتی کمتر از آنچه در اختیار مصرف‌کنندگان و صنعت‌گران داخلی قرار می‌گیرد، در بازارهای صادراتی عرضه می‌شود، درحالی‌که در قانون بهبود فضای کسب‌وکار و رونق تولید، کالاها باید به قیمت فوب خلیج‌فارس و حتی کمتر از آن در اختیار تولیدکنندگان داخلی برای ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده قرار بگیرد. این اتفاق نیفتاده و مکانیزم قیمت‌گذاری باید اصلاح شود. در فرمول قیمت‌گذاری بورس کالا، ارز نیمایی لحاظ شده و قیمت‌ها از نرخ‌های صادراتی تیز بیشتر است، این فرمول باید بر اساس شرایط روز اصلاح شود.

صادق‌نیت حقیقی در خصوص صنایعی که تحت‌فشار هستند، تصریح کرد: باید فروش‌های مدت‌دار و سلف راه‌اندازی شود؛ تسهیل فرآیند تامین مواد اولیه در شرایط بحران نقدینگی شرکت‌ها، از بار فشارها خواهد کاست. سرمایه در گردش شرکت‌ها به سبب افت ارزش پول ملی کاهش داشته و گاهی شاهد هستیم عرضه‌های بورس کالا بدون خریدار مانده است. درحالی‌که تجربه نشان داده هر زمان فروش‌های مدت‌دار بوده، عرضه‌ها با استقبال مواجه شده است. ابزارهای فروش مدت‌دار باید راه‌اندازی شود. این امکان، ریسک حضور در مناقصات را هم کاهش خواهد داد.


ثبت نظر

ارسال