ضعف دانش فنی طراح، سازنده و شهرداری در اجرای پنجره‎

پنجره‌ایرانیان؛ دبیر انجمن دروپنجره ایران با اشاره به چالش‌های طراحی و اجرای پنجره در نمای ساختمان‌ها گفت: اشکالات در این حوزه بسیار زیاد است و این مسائل ناشی از ضعف دانش فنی و ناهماهنگی مجموعه طراحان، دستگاه مجوزدهنده و سازنده با هم است.
  • سه شنبه 21 خرداد 1398 ساعت 12:56

وحید جلالی پور در گفتگو با صما بیان داشت، متاسفانه اخیرا در هنگام صدور جواز از طرف شهرداری، نقشه معماری نما نیز باید تهیه شود و بر اساس آن نقشه مجوزهای لازم را برای ساخت ساختمان می‌دهند.

وی با اشاره به ضعف‌های این روند گفت: ضعف کار اینجاست که طراحان نما با توجه به ضوابطی که شهرداری در اختیار آن قرار می‌دهد، طرح‌هایی را از پنجره در اختیار شهرداری می‌گذارند و مجوز آن را می‌گیرند که کارفرما به‌عنوان سرمایه‌گذار و همچنین بهره‌برداران و نیز مجموعه شهرداری که قرار است عین آن نما را تحویل می‌گیرند، هیچ کدام نمی‌دانند که مشکل کار در رابطه با طراحی نما کجاست.

جلالی پور در ادامه بیان کرد: در واقع طراح و معمار، طرح و مصوبه لازم را می‌گیرند و عمدتا زمانی وارد مرحله اجرا می‌شوند که از زمان کلنگ اولیه یک ساختمان متوسط حدود 15 ماه گذشته و پروسه نمای آن تقریبا تکمیل شده و یا در شرف تکمیل است و آن را در اختیار پیمانکار ساخت و پنجره قرار می‌دهند.

وی افزود: در این حالت بر اساس طرح‌های رایجی که می‌بینیم، بین 60 تا 70 درصد طراحی و مجوز طراحی نما با آنچه پنجره ساخته می‌شود، مغایرت شدید دارد. مگر در ساختمان‌هایی که چندان نخواسته‌اند روی نمای آن کار کنند و یا اینکه مصوبات نمایی دارد که قبلا خود شهرداری، مالک و کارفرما با تیم طراحی پنجره هماهنگ شده و مجوز لازم را برای آن منطقه گرفته‌اند. به‌طوری که طرح و ابعاد و حتی نوع بازشوها در آن مشخص شده است.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: در این شرایط نقشه‌ها و طراحی‌های اولیه در پروژه‌ها در بهترین حالت بین حدود 30 تا 40 درصد با آنچه قرار است ساخته شود، همپوشانی دارد و این در حالی است که بین 55 تا 70 درصد مغایرت فاحش وجود دارد که هم پیمانکار و هم بهره‌بردار را دچار مشکل می‌کند.

جلالی پور افزود: اگر هم نقشه طبق نقشه مصوب جلو برود، هر دو طرف یعنی سازنده و پیمانکار و همچنین شهرداری دچار مشکل می‌شوند و بحث عدم رعایت ضوابط برای ساختمان پیش می‌آید که فرآیند صدور پایان کار آن را دچار خلل می‌کند.

وی درخصوص راهکار حل این مشکل گفت: اگر سازمان‌های متولی طراحی‌های نما ازجمله شهرداری، سازمان نظام‌مهندسی و وزارت راه با انجمن ما تعامل داشته باشند، ما آمادگی ارائه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی را داریم که استانداردهای آن گرفته و تدوین شده است و می‌تواند مورداستفاده سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

دبیر انجمن دروپنجره ایران تاکید کرد: حلقه تکمیل‌‌کننده این زنجیره، حضور مجموعه تولیدکنندگان دروپنجره است که کاملا با ابعاد، مشخصات فنی و استانداردهای دروپنجره آشنا هستند و می‌توانند به‌عنوان یک بازوی فنی و علمی و اجرایی در کنار سازمان‌های ذی‌ربط که مجوزهای لازم را برای طراحی نما می‌دهند، قرار گیرند و کمک کنند تا آن طراحی و اجرا به‌درستی انجام گیرد.

وی اضافه کرد: نمونه‌های متعددی از ساختمان‌هایی را می‌بینیم که مصوبه و مجوز نما را گرفته و احداث‌شده‌اند، اما بعد از اجرا، پنجره‌ها و سطح‌های نورگذر به‌درستی عمل نمی‌کنند. به‌طوری که در مواردی شیشه می‌ترکد و پنجره به سمت داخل و یا بیرون پرتاب می‌شود و ازنظر قوانین آتش‌نشانی، ضوابط شهرداری و قوانین مشاعات دچار مشکل هستند.

جلالی پور یادآور شد: تمامی این مسائل مربوط به ضعف دانش فنی و اطلاعاتی است که مجموعه طراحی، دستگاه مجوزدهنده و دستگاه سازنده با هم هماهنگ نبوده‌اند که این شرایط به وجود آمده است.

 


ثبت نظر

ارسال