تامین ۵۰۲ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۵۰ هزار هکتار از اراضی در مالکیت خود را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده، در روزهای اخیر نیز ۵۰۲ هکتار دیگر به این اراضی افزوده شد.
  • دوشنبه 8 خرداد 1402 ساعت 11:56

به گزارش ایسنا، برای تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن، هفت الی هشت روش تعریف‌شده که یکی از این روش‌ها استفاده از اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها است. تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار هکتار اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی را در اختیار این طرح قرار داده‌شده و ۲۱ هزار هکتار از اراضی این وزارتخانه واقع در حریم نیز برای الحاق به شهرها در دست بررسی قرار دارد.

درمجموع وزارت راه و شهرسازی ۵۰ هزار هکتار از اراضی در مالکیت خود را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده است. امروز هم اعلام شد که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طی دو جلسه در قالب ۴ موضوع با الحاق به محدوده اراضی ۳۲۱ هکتار زمین دولتی در چهار شهر و ۱۸۱ هکتار زمین مالکیت خصوصی در شهر میانه در راستای تأمین مسکن موضوع قانون جهش تولید مسکن موافقت کرده است.

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طی دو جلسه که ابتدای سال جاری برگزار شد، در قالب ۴ موضوع با الحاق به محدوده اراضی ۳۲۱ هکتار در راستای تأمین مسکن موضوع قانون جهش تولید مسکن موافقت کرده است. بر مبنای این جلسات، شهر آران و بیدگل به مساحت ۱۴ هکتار، بهبهان با ۳۵ هکتار، همدان ۱۲۷ هکتار و پرند به مساحت ۱۴۵ هکتار تصویب شد که درمجموع ۳۲۱ هکتار الحاق صورت گرفت.

همچنین در قالب تصویب طرح جامع توسعه و عمران شهر میانه ضمن تأمین تمامی نیازهای اداره کل راه و شهرسازی استان مرتبط با تکالیف در حوزه حمایتی با الحاق بیش از ۱۸۰ هکتار اراضی مستعد با مالکیت غیردولتی زمینه پاسخگویی به تقاضای بازار در قالب عرضه مسکن در قالب مدل خود مالکین فراهم شده است.

دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود قرار داده که مسئولان وزارت راه و شهرسازی از اجرایی شدن یک‌میلیون و ۲۳۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرها، روستاها و بافت‌های فرسوده خبر داده‌اند. از طرف دیگر وام ۴۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای دهک‌های ۱ و ۲ و همچنین وام ۳۰۰ میلیون تومانی برای دهک‌های ۳ و ۴ به تصویب رسیده است. هر دوی این وام‌ها با نرخ سود ۲ درصد و مدت بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود.

به‌تازگی هم مقرر شده تا شهرهای جدید نسبت به تامین آورده برای جبران آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن اقدام کند. در این خصوص مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی دستور داده تا واحدهای مسکونی آماده تحویل شود و متقاضیان بعد از تکمیل پروژه آورده خود را تامین کنند. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خبر داده که هم‌اینک در حال تکمیل آورده متقاضیان از شرکت عمران شهرهای جدید هستیم تا این پروژه‌ها به اتمام برسد.


ثبت نظر

ارسال