پیوند بانک و بورس برای تقویت وام مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ روز گذشته بانک مسکن خبر داد که موافقت اصولی برای انتشار دومین مرحله از اوراق رهنی در بازار سرمایه به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان را اخذ کرده است؛ باوجودآنکه این اقدام می‌تواند قدرت تسهیلات دهی برای بخش مسکن را افزایش دهد، یک کارشناس معتقد است که لزوم هدایت این سرمایه به سمت واقعی تولید و عرضه مسکن ضروری است.
  • چهارشنبه 21 خرداد 1399 ساعت 10:1

به گزارش ایسنا، روز گذشته یک عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن از موافقت اصولی برای انتشار اوراق رهن ثانویه توسط سازمان بورس خبر داد. این دومین پیوند بانک مسکن و بازار سرمایه است. به‌موجب مجوز اخذشده بانک مسکن اقدام به انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی دوساله و با نرخ سود اسمی ۱۶ درصد کرده و این مبلغ را صرف اعطای تسهیلات فروش اقساطی به مشتریان خود می‌کند.

بنا بر اعلام بانک مسکن، این اقدام در جهت محورهای هفتگانه اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی برای اثرگذاری در بخش مسکن و تقویت بخش‌های مختلف اقتصاد کشور صورت گرفته است.

این اقدام در حالی انجام گرفته که اخیراً مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران بورس توافقاتی برای تامین مالی پروژه های مسکن و حمل‌ونقل از طریق بازار سرمایه صورت داده‌اند. به این صورت که سهام پروژه‌های دولتی و بخش خصوصی به شکل فروش متری مسکن در بورس عرضه می‌شود.

بنا به گفته سید محسن فاضلیان، عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن، این اوراق رهنی به پشتوانه حدوداً ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن است که نقدینگی قابل‌توجهی را برای بانک مسکن به دنبال خواهد داشت.

انتشار اوراق رهنی که تحت عنوان MBS در دنیا شناخته می‌شود، یک‌بار دیگر در تیرماه ۱۳۹۵ به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان انجام شد که بنا به گفته مسئولان بانکی و دولتی در کسری از دقیقه به فروش رسید.

این روشی است که از طریق آن بانک، میزان قابل‌توجهی از تسهیلاتی را که تحت عنوان وام به متقاضیان واگذار کرده و طی مدت طولانی با اقساط ماهیانه توسط مردم به بانک بازگردانده می‌شود با این روش به دارایی امروز خود تبدیل می‌کند و از این طریق قدرت اعطای تسهیلات بیشتری پیدا می‌کند. به این شکل که بانک مسکن از طریق MBS درآمدهای آتی خود را از بازپرداخت اقساط ماهیانه توسط متقاضیان تنزیل می‌کند و اقساط توسط اشخاص، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که اوراق را خریداری می‌کنند دریافت خواهد شد. بدین ترتیب بانک مسکن همواره خود را به‌روز خواهد کرد و دارایی‌هایش نیز در گردش مداوم خواهد بود.

فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن درباره انتشار اوراق رهن ثانویه در بازار سرمایه گفت: این روش تامین نقدینگی در دنیا مرسوم است و با توجه به مشکلات متعدد بخش‌های تولیدی و صنعتی در کشور می‌تواند به تقویت منابع بنگاه‌های اقتصادی از طریق اعطای تسهیلات منجر شود.

وی افزود: در گذشته تامین منابع بخش مسکن بیشتر از طریق سیستم بانکی انجام می‌شد؛ اما اخیراً ابزارهای دیگری مثل استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و صندوق‌های پس‌انداز مسکن برای تقویت نقدینگی بخش خرید و عرضه مسکن در دستور کار قرار گرفته است.

دبیر کانون انبوه‌سازان تصریح کرد: نکته‌ای که در خصوص تمامی روش‌های تامین مالی وجود دارد این است که نقدینگی باید به بخش موردنظر اصابت کند و درواقع در مسیر صحیح هدایت شود. اگر منابع حاصل از اوراق رهن ثانویه بتواند این مسیر را درست طی کند بخش کوچکی از مشکلات حوزه مسکن حل می‌شود؛ زیرا باید در نظر داشت که این روش صرفاً یکی از ابزارهای تامین مالی است و دولت باید دیگر ظرفیت‌ها را نیز برای ایجاد رونق مسکن بکار بگیرد.

 


ثبت نظر

ارسال