بیزینس مانیتور پیش‌بینی کرد:

رونق بخش ساخت‌وساز ایران در سال آینده با بازگشت سرمایه‌های خصوصی

پنجره ایرانیان: موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور با اشاره به این که سرمایه‏ های بخش خصوصی پس از لغو تحریم‏ ها به بخش ساخت و ساز ایران باز می ‏گردد، پیش بینی کرد این بخش در سال آینده رشد ۳.۲ درصدی داشته باشد.
  • دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت 10:16

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور پیش بینی کرد بخش ساخت و ساز ایران در سال آینده به لطف رفع تحریم ها رشد 3.2 درصدی را تجربه کند. بر اساس این گزارش با برداشته شدن تحریم‏ ها سرمایه ‏های بخش خصوصی به بخش ساخت و ساز ایران باز خواهد گشت که البته این روند تدریجی خواهد بود.

همه بخش‏ های زیرساختی ایران با افزایش سرمایه‏ گذاری ‏ها مواجه خواهد شد و به ویژه پروژه ‏های ریلی سرمایه ‏گذاری قابل توجهی جذب خواهد کرد. بخش ساخت و ساز ایران در سال گذشته رشد منفی 3.16 درصدی داشت و انتظار می ‏رود در سال جاری به رشد 1.44 درصدی برسد.

این موسسه همچنین پیش بینی کرده است طی پنج سال آینده بخش ساخت و ساز ایران به طور متوسط رشد سالانه 5 درصدی را تجربه کند. در عین حال با توجه به افت قیمت نفت و پیش بینی قیمت 54 دلاری برای نفت در سال 2016 درآمدهای دولت ایران کاهش یابد و هزینه کردهای دولت در زیرساخت ها محدود شود.

این گزارش در ادامه نوشت: افزایش رقابت پذیری در بازار کار ایران برای ادامه رشد بخش ساخت و ساز ضروری است. اگرچه ایران دارای نیروی کار بسیار تحصیلکرده بر اساس معیارهای منطقه ‏ای است اما نیروی کار در ایران هزینه بالایی دارد و این امر مانعی ساختاری در برابر سرمایه‏ گذاری‏ ها در این بخش است.

برغم بهبود چشم انداز بخش ساخت و ساز ایران چالش‏ های بسیاری در برابر این بخش وجود دارد که از آن جمله عبارت است از ریسک‏ های سیاسی، ضعف شاخص‏ های کلان اقتصادی، تنش‏ های اجتماعی و نبود شفافیت.


ثبت نظر

ارسال