رونق بدون تورم در بازار مسکن

پنجره ایرانیان :این روزها اگر سری به شعب بانک مسکن بزنید، مشتریانی را می بینید که از حالا برای خرید خانه‌ در سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند.
  • چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 10:27

 فردای روزی که مدیرعامل بانک مسکن آغاز افتتاح حساب های صندوق پس انداز مسکن یکم را اعلام کرد، مردم برای اطلاع از چندوچون دریافت این وام به شعب بانک مسکن مراجعه کردند و حالا یکی یکی با پس‌اندازهای میلیونی خود برای افتتاح حساب به شعب بازمی‌گردند.

۴۰ میلیون تومان حداکثر پولی است که مشتری برای افتتاح حساب در بانک می گذارد و فقط یک سال بعد ۸۰ میلیون تومان تسهیلات خرید خانه دریافت می کند. حالا ۱۲۰ میلیون تومان در دست مشتری است که بعلاوه بخش دیگری از پس انداز او، کفاف خرید سرپناهی مادام العمر را در تهران به وی می دهد.

استقبال از طرح بانک مسکن همانگونه که پیش بینی می شد، چشمگیر بود. پیش بینی می شود در تهران و شهرستانها هزاران نفر در این طرح مشارکت کنند که اگر میانگین سپرده آنها را حدود ۲۰ میلیون تومان فرض کنیم، این به معنای ورود حدود هزاران میلیارد تومان منابع جدید به بانک مسکن است. بانکی که سابقه خوبی از خود در جذب و بکارگیری منابع نشان داده است.

رابطه رونق ساخت و ساز با تورم

کارشناسان از ابتدای طرح پیشنهاد بانک مسکن در رسانه ها مبنی بر ارائه وام ۸۰ میلیونی به خریداران مسکن نگرانی خود را درخصوص احتمال گرانی مسکن پیرو ارائه تسهیلات مذکور اعلام کردند. اما فاصله حداقل یکساله میان سپرده گذاری و دریافت وام، این نگرانی را کمرنگ ساخت و شاهد هستیم که علیرغم رکود سه ساله اخیر در حوزه مسکن و عدم افزایش قیمت که پیس بینی می شد سال ۹۴ را به سال جهش قیمت مسکن تبدیل کند، ‌این چنین نشد و طرح بانک مسکن در فضایی آرام و بدور از تنش قیمتی به مسیر خود ادامه می دهد. این درحالی است که طبعا سازندگان مسکن و انبوه سازان با پیش بینی

افزایش قطعی تقاضا در سال آینده اقدام به آماده سازی واحدهای خود را آغاز کرده اند و این یعنی رونق ساخت و ساز بدون تورم.

گزارش های میدانی از سطح شهر تهران نشانگر عدم افزایش قیمت مسکن و حتی عدم افزایش اجاره بهای مسکن در بیشتر مناطق تهران نسبت به سال گذشته است و تنها برخی مناطق ثروتمندنشین با افزایش قیمت معقولی روبرو بوده اند.

یک تجربه جهانی

محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در مراسم آغاز فعالیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم اعلام کرد که این طرح، برگرفته از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته به خصوص آلمان است. این امر نشان داد، پس از گذشت سالها، در دولت تدبیر و امید، استفاده از تجربیات ذی قیمت کشورهای پیشرفته بار دیگر در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است. او در همین حال گفت که تلاش می‌کنیم پس از موافقت بانک مرکزی، سقف وام تا ۵۰ درصد ارزش ملک افزایش یابد. این به معنای افزایش بازهم بیشتر قدرت خرید مردم در حوزه مسکن است.

هدف: قشر متوسط

بت شکن در سخنان خود هدف از راه‌اندازی این صندوق را خانه‌دار شدن اقشار متوسط عنوان و اظهار کرد: از دیگر اهداف این حساب، تشویق مردم به پس‌انداز کردن و خانه‌دار شدن از طریق رژیم پس‌انداز است. واقعیتی که توسط یکی از مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی نیز در برنامه مناظره مورد تاکید قرار گرفت. چگینی در آن برنامه در پاسخ یکی از منتقدان طرح صندوق پس انداز مسکن که اقساط بالای وام ۸۰ میلیونی را مانعی برای بهره گیری اقشار پایین دست از آن ذکر کرد، بیان داشت که اساسا هدف این طرح ارتقای قدرت خرید قشر متوسط است و آیا می توان برای این اقشار هیچ طرحی ارائه نکرد؟

دولت یازدهم نشان داده که علاوه بر پیگیری تکمیل طرح های مسکن مهر در سراسر کشور که خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر را سرلوحه اهداف خود قرارداده بود و در طول دولت های نهم و دهم، منابع معتنابهی را از خزانه کشور به سمت خود کشاند، برای اقشار متوسط جامعه نیز برنامه هایی دارد و آنها را فراموش نکرده است. قشری که پایگاه اجتماعی مهم دولت محسوب شده و به دلیل تورم افسار گسیخته در سالهای گذشته تا حدودی توان خرید خود را از دست داده است و حالا بانک مسکن سعی دارد این اقشار را برای خرید مسکن مجهز و توانمند سازد. آمارها نشان می دهد سهم تهرانی‌ها در این طرح، یک سوم کل افتتاح حسابها در سراسر کشور بوده که موید هدفگذاری صحیح طرح در خانه دار شدن اقشار متوسط است. پس از تهران، خراسان رضوی و کرمانشاه، استان هایی هستند که بیشترین افتتاح حساب صندوق پس انداز مسکن یکم در آنها صورت گرفته و می‌توان گفت طرح با اقبال اقشار متوسط کشور مواجه شده است.

مردمی ترین بانک

بت شکن سال گذشته اعلام کرد بانک مسکن “مردمی ترین بانک ایران” است. این واقعیت از آنجا اظهار شد که تاکنون هفت میلیون ایرانی با تسهیلات این بانک صاحب سرپناه شده اند. حالا بار دیگر بانک مسکن در تلاشی جدید سعی دارد هموطنان بیشتری را با تسهیلاتی قابل توجه صاحب خانه کند. هر ایرانی با سپردن ۳۰ میلیون تومان در شهری کوچک و یا ۴۰ میلیون تومان در یک کلانشهر، تسهیلاتی تا سقف ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد که می تواند سهمی قابل توجه در خرید یک خانه مناسب را برای وی فراهم سازد. این طرح در راستای تحقق وعده های دولت تدبیر بوده و درست در مقابل اقداماتی است که در دولت قبل بانک ها را در شرایط وخیمی قرار داد. حالا مردم با تسهیلاتی که از سپرده های خودِ آنان تامین می شود، صاحب خانه می‌شوند نه با پول هایی بی پشتوانه که چاپ می شوند و تورم می آفرینند و نه با تسهیلات تکلیفی. به امید روزی که هر ایرانی صاحب خانه شود.


ثبت نظر

ارسال