آرمان:

۹۵درصد مسکن توسط مردم تولید می‌شود

پنجره ایرانیان:یک نماینده مجلس در برنامه مناظره گفت: مسکن پاشنه آشیل دولتها است، یک کارشناس اقتصادی نیز گفت: تا زمانی که ۹۵درصد مسکن توسط مردم ساخته می‌شود، امکان کاهش هزینه تولید مسکن وجود ندارد.
  • جمعه 14 شهریور 1393 ساعت 23:20

به گزارش فارس، علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس در مناظره وام مسکن گفت: نکته‌ای بین دولت و دولت قبل است این است که پاشنه آشیل هر دو دولت مسکن است، اما متاسفانه هدفگذاری‌ها اشتباه است. بنده می‌خواهم در خصوص پرداخت وام 80 میلیونی بدانم این وام که پرداخت شود و اقساط آن حدود یک میلیون و 700 هزار تومان است مابه‌التفاوت نرخ سود آن که حدود 130 هزار میلیارد تومان است، در جیب بانک‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: در جامعه خودمان یک تعداد کارگر و یک تعداد کارمند هستند، پس چه کسانی می‌خواهند، این اقساط را پرداخت کنند، وقتی که دهک‌های دهم و هشتم نمی‌توانند این اقساط را بدهند، پس چرا پرداخت این وام‌ مطرح می‌شود.آرمان در پاسخ گفت: مردم در این نظرسنجی پاسخ خود را دادند و اعلام کردند که تحریک تقاضا با اصرار وزارت راه و شهرسازی زدن شیپور از سمت گشاد آن است. پس در شرایط فعلی تولید یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در سال باید به گونه‌ای باشد که شرایط را برای افزایش عرضه آماده کنیم. پس باید سمت عرضه را تقویت کرد، چرا که در اقتصاد قانونی است که می‌گوید عرضه تقاضای خود را پیدا می‌کند.

وی گفت: یک اقتصاددان آمریکایی در سال 1367 نظریه‌ای برای خروج از رکود در اقتصاد آمریکا مطرح کرد و حال می‌بینیم که اقتصاد آمریکا نه تنها دوره رکود را پشت سر گذاشته، بلکه بالاترین رشد نرخ اقتصادی را نیز دارد، پس اگر مردم گزینه سوم که همانا کاهش قیمت تمام شده مسکن را انتخاب کردند، دولت به دنبال همان خواسته مردم برود.وی افزود: در حال حاضر بالغ بر 95 درصد مسکن در ایران توسط مردم ساخته می‌شود و این ساخت مسکن غیر انبوه امکان ساخت مسکن به شکل صنعتی و سریع را در کشور بوجود نمی‌آورد.

چگینی هم در پاسخ گفت: چه تناقضی وجود دارد، وقتی که می‌توان هم برنامه کاهش قیمت ساخت مسکن را انجام داد و هم از سوی دیگر با پرداخت وام مردم را توانمند کرد. ما در کشور سیستم پس‌انداز نداریم اما مردم باید عادت کنند چرا که باید یک پکیجی از برنامه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم مسکن را به مقصد خود برسانیم. پس بانک‌ها می‌توانند وام بدهند و سیاست وام‌دهی خود را تقویت کنند.وی ادامه داد: موضوعی که باید عنوان کنم این است که متاسفانه برای بحث افزایش وام بد توضیح داده شده است، چرا که در سال 77 بیش از 10 هزار وام خرید داده شد و 3 میلیون خانوار ایرانی خانه‌دار شدند.

بیضایی نیز گفت: در این روش جدید دولت چقدر مردم باید پس‌انداز کنند و چقدر وام داده می‌شود و اقساط آن چقدر است. من سؤالم از آقای چگینی این است، چرا که ایشان نماینده دولت است.بیضایی گفت: تنها محاسباتی که انجام شده است این است که 137 میلیارد تومانی که بابت مابه‌التفاوت پرداخت نرخ سود از سوی دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود باید دولت پاسخ دهد. اما سؤال من این است وقتی وزیر راه و شهرسازی می‌گویند در 5 سال آینده 300 هزار فقره وام پرداخت می‌شود، این نشان می‌دهد دولت دارد، گفتار درمانی می‌ ماند و این‌ها همه نمایش است و هیچ حمایتی از تولید و عرضه نمی‌شود.وی گفت:‌راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان یک نمایش است و از تولید و عرضه حمایت نمی‌شود.

عقبایی گفت: ما اعتقادی به دخالت دولت در بازار مسکن نداریم اما معتقدیم که باید دولت نظارت داشته باشد چرا که قانون اساسی حدود اختیارات برای ورود به بخش مسکن از سوی دولت مشخص کرده است، در اصل 44 قانون اساسی آمده است که ساخت و ساز به مردم سپرده شود، پس باید راهکاری را جلوی پای دولت و مجلس و بخش خصوصی قرار دهد تا با برنامه‌ جامعی کار را پیش ببرند.وی افزود: متاسفانه ما برنامه جامعی در بخش مسکن نداریم و اگر دولت هشتم، نهم، دهم و یا یازدهم بخواهند هر کدام ساز خود را بزنند، به آن نیاز خود که مسکن‌دار کردن مردم است، نخواهیم رسید. قصد ما این نیست که دولت‌ها را محکوم کنیم بلکه می‌خواهیم بحث کارشناسی کنیم، تا تولید مسکن افزایش یابد و مردم صاحب مسکن شوند.


ثبت نظر

ارسال