تولد انجمن در و پنجره یوپی‌وی‌سی نزدیک است

پنجره ایرانیان:واقعیت این است که انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران فعالیت مقدماتی خود را از حدود 8 ماه پیش شروع کرده و هرچند طی کردن مراحل قانونی ثبت آن طول کشیده است ولیکن در نهایت در روزهای پایانی دی‌ماه گام نهایی برای ثبت انجمن برداشته شد و حتی مصمم بودیم تا با مشارکت دادن انجمن در نمایشگاه بین‌المللی چهارم صنایع در و پنجره ایران، رسماً این خبر را به همگان اعلام کنیم که متأسفانه دیر شد.
  • پنجشنبه 23 آبان 1392 ساعت 10:32

برای مشاهده فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید.

تولد انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی نزدیک است از روند شکل‌گیری انجمن بگویید و اینکه با چه مشکلاتی در تأسیس انجمن مواجه بودید؟

واقعیت این است که انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران فعالیت مقدماتی خود را از حدود 8 ماه پیش شروع کرده و هرچند طی کردن مراحل قانونی ثبت آن طول کشیده است ولیکن در نهایت در روزهای پایانی دی‌ماه گام نهایی برای ثبت انجمن برداشته شد و حتی مصمم بودیم تا با مشارکت دادن انجمن در نمایشگاه بین‌المللی چهارم صنایع در و پنجره ایران، رسماً این خبر را به همگان اعلام کنیم که متأسفانه دیر شد. قرار است در آینده با برگزاری نشستی بین اعضای هیأت مؤسس و انتخاب هیات مدیره، اقدامات لازم برای عضوگیری هم صورت گیرد و این یک نهاد صنفی فراگیر و ملی است.

  •  چرا این قدر تأسیس انجمن طولانی شد؟

ببینید! برخی همکاران، می‌خواهند هر کدام به تنهایی کار خودشان را انجام دهند و اصلا احساس ضرورت نمی‌کردند که باید یک نهاد صنفی شکل بگیرد تا مشکلات سازندگان و تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران را پیگیری کند. اما در ادامه مسیر با افزایش تعداد تولیدکنندگان و سازندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی در سراسر کشور کم کم همه متوجه یک‌سری اقدامات ضد رقابتی و عدم رعایت نکات فنی در تولید شدند و این ضرورت همواره مورد تأکید بود که باید یک انجمن یا اتحادیه یا یک نهاد صنفی تأسیس شود و همه زیر چتر آن فعالیت کنند. تا اینکه پس از نشست‌های فراوان بین برخی مدیران شرکت‌های فعال در این صنعت از جمله شرکت‌های طی هشت ماه گذشته سرانجام گام عملیاتی برای تولد انجمن برداشته شد.

  •  اما پیش از این بر سر تأسیس یک نهاد صنفی مستقل از تولیدکنندگان در و پنجره آلومینیومی اختلاف نظر وجود داشت. فکر می‌کنید استقلال صنفی تولیدکنندگان در وپنجره یوپی‌وی‌سی ضرورت دارد؟

اگر واقع‌بین باشیم، مشخص خواهد شد که دغدغه‌ها و مطالبات همکاران ما در تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی با کسانی که در زمینه تولید در و پنجره آلومینیومی فعالیت دارند، با هم تفاوت زیاد دارد. به ویژه اینکه ما در شرکت پن‌ساز عضو نهاد صنفی تولیدکنندگان در و پنجره آلومینیومی هم هستیم اما اعتقاد داریم که این نهاد صنفی هیچ ارتباط کاری و حرفه‌ای با فعالان صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ندارند. تصور کنید که مواد اولیه، روش تولید و نصب این دو نوع در و پنجره از هم متفاوت است و حتی مزایا و ویژگی‌های آنها هم چندان همخوانی ندارد. در حال حاضر در و پنجره یوپی‌وی‌سی از حیث جلوگیری از آلودگی‌های صوتی و هوا و مصرف انرژی دارای ویژگی‌های ممتازی هستند. از 10 سال پیش هم که تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی در ایران شروع شد و تبلیغات زیادی هم برای آن صورت گرفت، اصلا شاید تولیدکنندگان در و پنجره آلومینیومی شناختی نسبت به این صنعت نداشتند و خود را از رقابت بی‌نیاز می‌دیدند. اما برای نهادینه‌شدن صنعت تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی در یک دهه اخیر زحمات زیادی کشیده شده، تبلیغات انجام گرفته، سرمایه‌گذاری بسیاری را فعالان پیشکسوت انجام داده‌اند و حالا به این ضرورت رسیده‌ایم که باید یک نهاد صنفی مستقل و حرفه‌ای تشکیل شود.

  •  صریح می‌پرسم که انجمن یا اتحادیه یا نهاد صنفی که تولد آن نزدیک است، با چه هدفی بنیان نهاده می‌شود؟

صادقانه می‌گویم هدف این است که جلو تولید غیراستاندارد و نصب غیرفنی و رقابت ناسالم اعم از گران‌فروشی و یا ارزان‌فروشی و قیمت‌شکنی گرفته شود و برای این کار ما نیازمند تدوین استانداردهای فنی هستیم. بنابراین نباید اجازه داد به راحتی از مواد اولیه فاقد کیفیت اعم از پروفیل، یراق‌آلات و سایر ملزومات استفاده شود، چرا که به اعتبار و حیثیت تمام فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ضربه خواهد شد. واقعیت این است که در یک دهه اخیر زحمات زیادی کشیده شده تا مزایای دروپنجره یوپی‌وی‌سی برای مردم و مسوولان شناسانده شود و نمی‌توان به واسطه انگیزه‌های تجاری اجازه داد تا اخلاق کسب و کار و الزامات فنی تولید و نصب کمرنگ شود. مصمم هستیم تا این استانداردها را به تأیید نهادهای قانونی و مسوول نظیر مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن برسانیم. به این ترتیب سازندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی حتما سراغ پروفیل می‌روند که تأییدیه این مرکز تخصصی را داشته باشد، بر قیمت‌ها نظارت دقیق‌تری صورت می‌گیرد و کیفیت دیگر فدای قیمت نخواهد شد.

  •  اما واقعیت تلخ این است که در این سال‌ها به واسطه نبود یک نهاد صنفی، بسیاری از کارگاه‌های کوچک هم وارد تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی شده‌اند، بسیاری که تخصصی نداشته‌اند به دلیل انگیزه‌های صرف تجاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و چند صباحی بعد صحنه را ترک کرده‌اند. مشکل کجاست؟

ببینید در نبود یک نهاد صنفی همه این مشکلات پدید آمده و در صورتی که انسجام و وحدت نظر وعملی شکل نگیرد، بازهم امکان تکرار این وضعیت و به مخاطره افتادن منافع همگان وجود دارد. شما ببینید استاندارد‌های موجود در این صنعت حاصل زحمات، مشورت‌ها و نشست‌های تخصصی و همکاری‌های گسترده با مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن به ویژه آقای دکتر محمدکاری و همکاران‌شان به فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران است. اما هنوز راه‌های نرفته بسیاری هست که باید پیمود و در این راه دشوار همراهی دیگر شرکت‌ها و سازندگان بسیار مهم و مؤثر خواهد بود. چرا که برخی برآوردهای اولیه نشان می‌دهد حدود 80 درصد از تولیدکنندگان و سازندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران از ضعف دانش فنی در تولید و نصب رنج می‌برند.

  •  آیا با آغاز به کار انجمن قرار است جلوی فعالیت واحدهای دارای مشکل گرفته شود؟

هرگز! بلکه هدف کمک به آنها برای ارتقای سطح دانش و انتقال تجربه‌هاست. انجمن می‌تواند با فرستادن بازرسان قانونی و کارشناسان خبره نقاط ضعف در انتخاب مواد اولیه، تولید و نصب و وضعیت کارگاه‌ها یا خطوط تولید، مشکلات موجود را شناسایی و در جهت رفع آنها با برگزاری برگزاری دوره‌های آموزشی گام بردارد. هدف کمک برای ارتقای کیفیت تولید و نصب است. از سوی دیگر با تشکیل و آغاز فعالیت انجمن می‌تواند بسیاری از مشکلات از جمله دشواری‌های خرید پروفیل، یراق‌آلات را هم کاهش داد. مهم این است که همگان مشارکت داشته باشند.

  •  آیا انجمن از قدرت اجرایی برخوردار است و ضمانتی برای اجرایی شدن تصمیمات آن پیش‌بینی شده است؟

هدف انجمن همگرایی و همکاری برای رفع چالش‌ها و عبور از دست‌اندازها و خلق فرصت‌ها و انتقال تجربیات است و نه برخوردهای قهری. اگر می‌خواهیم از تولید در و پنجره غیراستاندارد جلوگیری شود، راهش این است که اختیار سازندگان ساختمان‌ها را در انتخاب در و پنجره به رعایت استانداردها محدود کنیم و این گونه نباشد که برای پایین آوردن قیمت تمام شده ساختمان، پیشنهاد پنجره ارزان قیمت به هر قیمت رایج شود؛ اتفاقی که در برخی پروژه‌های مسکن مهر رخ داده و همچنان تکرار می‌شود. مسلم است که با جدی‌تر شدن فعالیت انجمن می‌تواند از نهادهای ناظر خواست تا کیفیت و استانداردهای تولید و نصب در و پنجره یوپی‌وی‌سی را زیرنظر بگیرند و نگذارند تا تولیدات فاقد کیفیت در ساختمان‌ها به کار گرفته شود.

  •  راز موفقیت و حیات مادام‌العمر انجمن تازه متولد شده سازندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران را در چه مواردی باید دید؟

اولا باید نگاه خوش‌بین و امیدوارانه داشت و هرگزنباید  تصور انحصارطلبی داشت و طرح مواردی نظیر اینکه چرا برخی پیشگام شده‌اند و ... هیچ کمکی به رقابت سالم، اخلاق حرفه‌ای و رعایت استانداردها نخواهد کرد. مهم این است که همه انجمن را از خودشان بدانند و در جهت تقویت و حرفه‌ای‌ شدن آن گام بردارد چرا که هنوز در ابتدای راهی هستیم که افق آن روشن است اما پیمودن این راه بی‌زحمت و دشوار نخواهد بود.

پنجره ایرانیان. سال ششم.شماره 65.اسفندماه 91


ثبت نظر

ارسال