در مصاحبه اختصاصی پنجره ایرانیان با هبت‏ الله فاضلی مطرح شد:

پنجره ‏ای به سبک آبسکون

پنجره ایرانیان: صنعت آلومینیوم در ایران از قدمتی طولانی برخوردار بوده و از صنایع پویا و پیشرفته کشور به ‏شمار می‏ آید.
  • دوشنبه 16 آذر 1394 ساعت 10:56

شنیدن حکایت فراز و فرودی که این صنعت پشت سر گذاشته و جایگاه و اهمیتی که امروزه به خود اختصاص داده از زبان پیشکسوتان این صنعت شنیدنی است. در این میان اما، گوش سپردن به کلام شیرین و توصیه ‏های گرانقدر هبت ‏الله فاضلی، حین روایت سرگذشت آبسکون، نکات نغز و آموزنده بسیاری در دل خود داشت. مدیر عامل شرکت آبسکون که بیش از 50 سال از عمر با برکت خود را صرف اعتلای صنعت کشور کرده است، در سال ‏های سخت اوائل انقلاب و روزهای پرآشوب جنگ تحمیلی، با تشکیل اتحادیه شرکت‏ های تعاونی صنایع آلومینیوم، در تثبیت و تقویت این صنعت نقش بسزایی را ایفا کرده است. رئیس سال‏ های دور اتحادیه شرکت‏ های تعاونی صنایع آلومینیوم، در همان روز‏هایی که صنعت کشور با چالش  ‏های بسیاری دست به گریبان بود، برای خودکفایی در عرصه آلومینیوم و ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات، به دست‏ اندرکاران دولتی فشار می ‏آورد تا هرچه زودتر تولید در کشور بومی شود؛ و پس از تحقق این هدف خود بی‏ درنگ مدرنیزه کردن صنعت را در سرلوحه کار خویش قرار داد. هبت ‏الله فاضلی پس از سپری کردن سال‏ ها تلاش و تولید، امروز با افتخار از محصولات آبسکون یاد می‏ کند؛ محصولاتی که به ‏زعم او از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است؛ و با افتخار از مجموعه ‏ای سخن می‏ گوید که هم ‏اکنون تمام مراحل تولید آلومینیوم ساختمانی را از تولید پروفیل تا اجرای پروژه ‏ها، به سبک اختصاصی خود انجام می‏ دهد.
در گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با هبت‏ الله فاضلی، مدیر عامل شرکت آبسکون، نکاتی در خصوص پیشینه صنعت آلومینیوم، آبسکون و بازار امروز مطرح شد. با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

جناب آقای فاضلی لطف کنید در خصوص پیشینه فعالیت ‏های خود قدری توضیح دهید.
من از سال 1347 که به تهران آمدم در صنعت آلومینیوم مشغول به کار بودم. در آن زمان کارگاهی داشتیم و در ماه حدود 20 تن در و پنجره تولید می‏ کردیم. در ابتدای انقلاب که دولت شرکت‏ های تعاونی را ترویج و تشویق می ‏کرد، ما نیز ابتدا یک تعاونی تشکیل دادیم و پس از آن به تاسیس اتحادیه مبادرت کردیم. یکی از فعالیت‏ های مهم اتحادیه شرکت‏ های تعاونی صنایع آلومینیوم در آن زمان توزیع پروفیل‏ های آلومینیوم در سطح کشور بود؛ بدین صورت که بیلت‏ های ایرالکو در اختیار اتحادیه قرار می ‏گرفت و ما آن را پس از تبدیل به پروفیل، میان تعاونی ‏های سراسر کشور تقسیم می ‏کردیم. اما در آن دوره مشکلات و کمبودهای بسیاری در زمینه تامین مواد اولیه آلومینیومی در کشور احساس می‏ شد. این موضوع را با دولت وقت در میان گذاشتیم، و مذاکرات بسیاری را با مسئولان انجام دادیم. حتی در سال 1362 روزنامه اقتصادی معتبر آن دوره، یعنی روزنامه بورس، و دیگر مطبوعات مصاحبه‏ مفصلی با من انجام دادند و در آنجا قویا اعلام کردم که اگر وزارت صنایع همکاری کند ما می‏ توانیم ماشین‏ آلات‏ تولید برخی محصولات مورد نیاز کشور را وارد کنیم. در نهایت قرار شد با حمایت آنها کارخانه‏ ای تاسیس کنیم و ملزومات مورد نیاز کشور را تامین کنیم. با استفاده از دانش و تجربه‏ خود، توانستیم بهترین ماشین‏آلات روز دنیا را از کشورهای ژاپن، آلمان، فرانسه و ایتالیا وارد و مجتمع صنعتی بزرگی را در آمل راه‏ اندازی کنیم.
این کارخانه در حال حاضر نیز یکی از بهترین برندها را تولید می ‏کند و به نظر من از نظر کیفیت، با کالاهای مشابه خارجی کاملا قابل رقابت است. پس از آن شروع کردیم به مدرن کردن تولید در و پنجره و تلاش کردیم از حالت سنتی خارج شویم. به تدریج پنجره‏ های دوجداره و ترمال بریک را نیز تولید و در بخش نمای آلومینیومی ساختمان شرکتی را تاسیس کردیم. در حال حاضر شرکت آبسکون انواع پروفیل و مقاطع آلومینیوم را تولید می ‏کند. این شرکت پیشینه صادراتی قابل توجهی دارد و در سال دوم تاسیس، این شرکت حدود 1.5 میلیون یورو از محصولات خود را به کشورهای آلمان و هلند صادر کرد.

ممکن است در مورد محصولات تولید شرکت آبسکون بیشتر توضیح دهید؟
از همان زمانی که در حال خرید ماشین ‏آلات بودیم، در این فکر بودیم که فعالیت خود را از حالت سنتی در آورده و شکلی مدرن به آن بدهیم که به لطف خدا به این هدف خود رسیدیم. در حال حاضر مقاطع آلومینیوم ما همگی دارای استاندارد آلمان هستند. همچنین فرایند آنادایز ما نیز مطابق فناوری روز کشور آلمان صورت می‏ گیرد. در واقع ما در تمامی مراحل تولید خود از فناوری روز بهره می‏ گیریم. در خاطرم هست که امام راحل (ره) در خصوص مسائل نظامی فرموده بودند، ما به ژنرال‏ های آمریکا و شوروی نیاز نداریم. من از همان موقع به این سخن امام فکر می ‏کردم، اما امروز می ‏بینیم که نیروی نظامی به آنچنان توان و قدرتی رسیده است که به هیچ نیروی خارجی نیاز ندارد. ما نیز در این راه تلاش کردیم تا همین اتفاق در بخش صنعت آلومینیوم بیافتد و این هدف را با مدرن و به‏ روز کردن روند تولیدی خود انجام دادیم.
به غیر از پروفیل ‏های ساختمانی، شرکت آبسکون یکسری پروفیل‏ های صنعتی تولید می‏ کند که در صنایع لوازم خانگی، خودروسازی، روشنایی و غیره کاربرد دارد. در بخش تولید در و پنجره و نیز طراحی و اجرای نمای ساختمان صاحب سبک هستیم که متاسفانه در مواردی با تقلید و کپی‏ کاری از کارهای خود روبه‏ رو می‏ شویم؛ حتی در بسیاری مواقع مشاهده می‏ کنیم که برخی با نام ما فعالیت می‏ کنند که البته کیفیت کار آنها با آبسکون تفاوت بسیاری دارد.

در مسیر رشد و ارتقای صنعت آلومینیوم چه موانعی وجود دارد؟
یکی از موارد موجود، فعالیت برخی از آلومینیوم کاران به صورت سنتی است. به نظر من این دوستان هرچه زودتر باید روش خود را به‏ روز کنند. این مساله ‏ای است که بسیاری از کشورها به آن رسیده‏ اند. ما نیز باید روش‏ های سنتی را که باعث اتلاف هزینه و انرژی می‏ شود و هم راندمان کمتری دارد به‏ طور کامل کنار بگذاریم.
البته در این خصوص دولت نیز باید به این صنعت کمک کند و تسهیلات مناسبی را به تولیدکنندگان اختصاص دهد. با توجه به شرایط آب ‏و هوایی خاص کشورمان، بحث صرفه ‏جویی در انرژی اهمیت فوق العاده ‏ای یافته که تردیدی در آن وجود ندارد. به ‏هرحال یکی از راه‏ های جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده از پنجره‏ های دوجداره است؛ بنابراین دولت باید در این زمینه توجه ویژه ‏ای را به خرج دهد.
نکته بعدی در خصوص شرکت ایرالکو است که از پیش از انقلاب مشغول تولید بیلت ‏های آلومینیومی بوده است. به نظر من این شرکت نیز باید کیفیت تولیدات خود را ارتقاء دهد. من حتی این موارد را با وزیر صنایع مطرح کردم. بالاخره با توجه به توانمندی ‏های جوانان ایرانی که در سراسر دنیا قابل مشاهده است، می‏ توان با استفاده از این نیروها سطح تولیدات چنین کارخانه‏ هایی را بالا برد.

ارزیابی شما از وضعیت بازار در و پنجره چیست؟
در دوره ‏های پیش در و پنجره ‏های آهنی با شیشه ‏های 4 میلی‏ متری در بازار جایگاه نخست را داشت. اما این محصولات از مشکلاتی رنج می‏ برد، از جمله اینکه در زمان زلزله بسیار خطرناک بودند و در مقایسه با آنها، پنجره ‏های آلومینیومی قدیمی که تولید می ‏شدند، کارایی بسیار بیشتری داشتند. پس از آن به ‏خصوص به ‏واسطه اهمیت یافتن موضوع انرژی، یو.پی.وی.سی جای خود را در بازار باز کرد. اما یو.پی.وی.سی نیز به دلایل متعدد نتوانست انتظارات همه مصرف کنندگان را برآورده سازد. اما در تمام این سال ‏ها آلومینیوم بازار خود را داشت و در این سال‏ ها با ورود پنجره‏ های ترمال بریک، این محصولات به ‏عنوان یکی از پنجره‏ های عایق‏ حرارتی فوق‏ العاده مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفت. توجه داشته باشید که آلومینیوم از ویژگی ‏های منحصربفردی برخوردار است. برای نمونه آلومینیوم کاملا قابل بازیافت است و به چرخه تولید بازمی ‏گردد، از این جهت نوعی سرمایه‏ گذاری بنیادین به ‏شمار می‏ رود. همچنین از نظر زیبایی و استحکام این عنصر حرف اول را در میان دیگر مواد موجود می ‏زند. با در نظر گرفتن کلیت این شرایط، آلومینیوم از بازار بسیار خوبی برخوردار است.

برای حفظ وضعیت مساعد بازار آلومینیوم، چه کارهایی باید صورت گیرد؟
ما در تشکل‏ های موجود اعم از انجمن ‏ها و اتحادیه ‏ها و سندیکا همواره این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار می‏ دهیم و تلاش می ‏کنیم سیاست‏ هایی اتخاذ شود که صنعت آلومینیوم به سمت کیفیت بهتر حرکت کند.

به نظر شما برای جلوگیری از تولید محصولات بی‏ کیفیت در بازار چه راهکارهایی وجود دارد؟
نخست، کلیه تولیدکنندگان باید با سندیکای آلومینیوم و اتحادیه هماهنگ باشند. در سندیکا همه قشرها مانند ایرالکو، کارخانجات و سازمان‏ های مختلف دولتی حضور دارند. همچنین باید در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی‏ بخشی نیز اقداماتی بسیاری انجام شود. از سوی دیگر باید از مراکز و نهادهای دولتی نیز کمک گرفته شود تا هرچه بهتر در مسیر حفظ و ارتقای کیفیت تولیدات این صنعت حرکت کنیم. همچنین در این مسیر باید مصرف‏ کنندگان را از قابلیت‏ های آلومینیوم آگاه کرد تا با افزایش استفاده از این محصول مردم بیشتری از مزایای آن بهره ‏مند شوند. شرکت آبسکون به ‏نوبه خود برای اطلاع ‏رسانی عمومی ده برنامه اختصاصی در سیمای جمهوری اسلامی ترتیب داد و مواردی را که مردم باید در خصوص پنجره‏ های آلومینیومی بدانند، به اطلاع عموم رساند. به‏ طور کلی باید فرهنگ ‏سازی انجام شود.

چگونه می‏ توان در این زمینه فرهنگ ‏سازی کرد؟
به نظر من به دو صورت می‏ توان این فرهنگ ‏سازی را انجام داد؛ بخشی از این فرهنگ ‏سازی باید متوجه مصرف‏ کنندگان باشد، و بخش دیگر آن در خصوص تولیدکنندگان باید انجام شود. ابتدا باید به کمک رسانه‏ های مختلف مصرف ‏کنندگان را از مزایای محصولات آلومینیومی آگاه کرد. از سوی دیگر باید تولیدکنندگان خود را مجاب کنیم که رمز ماندگاری در صنعت، کیفیت مطلوب است. البته در این سال ‏ها اتفاقات خوبی افتاده و برای نمونه تشکیل مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و سازمان بهینه‏ سازی مصرف انرژی یکی از گام‏ های موثر در این خصوص بوده است. همچنین سازمان‏ هایی مانند استاندارد می‏ توانند در ارتقای کیفیت محصولات تولیدکنندگان ما کمک بسیاری کنند و از سوی دیگر، تشکل‏ ها و اتحادیه می‏ توانند این اقدامات را پیگیری کند.

آیا نهادی وجود دارد که کارگاه ‏ها را به استانداردسازی وادار کند؟
سندیکا و اتحادیه صنفی می‏ توانند به استانداردسازی کمک کنند. در واقع دو نوع استاندارد وجود دارد، استاندارد اجباری و نیز تشویقی. در حال حاضر در صنعت ما از استاندارد تشویقی استفاده می ‏شود. در مقابل، کالاهایی که می‏ توانند خطر جانی داشته باشند از استاندارد اجباری استفاده می ‏کنند. اما پنجره هنوز استاندارد اجباری ندارد. به نظر من دست‏ اندرکاران این حوزه باید تلاش کنند که این استاندارد را اجباری کنند.

می ‏دانیم که مدتی است رکودی بر بازار حکمفرما شده است، فکر می‏ کنید در صورت رفع تحریم ‏ها آیا گشایشی در این خصوص رخ خواهد داد؟
در این سال ‏های تحریم در واقع دست تولیدکنندگان بسته بود، و در این شرایط مشخصا کار و تولید نیز آسان نبود. در صورتی که به امید خدا تحریم‏ ها برداشته شود، خواهید دید که از همه دنیا به ایران سرازیر خواهند شد. در واقع امروز همه دنیا به هم احتیاج دارند. ما در حال حاضر حتی نمی ‏توانیم یک ال ‏سی باز کنیم، آنوقت برخی انتظار دارند که صادرات هم داشته باشیم. مطمئن باشید در صورتی که تحریم ‏ها برداشته شوند و چنین موانعی برچیده شوند، تمامی این مسائل حل شده و رکود به پویایی تبدیل خواهد شد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 98 ــ آذر 94


ثبت نظر

ارسال