مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  نیازمند ساختاری هوشمندانه

پنجره ایرانیان؛ رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی گفت: این مرکز به عنوان بازوی فکری و تحقیقات کاربردی وزارت راه و شهرسازی‌، برای پیش‌رونده بودن در حوزه‌های ماموریتی و ایفای نقش پیش‌برندگی برای همه بخش‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی، نیازمند ساختاری هوشمندانه مبتنی بر حکمرانی فناورانه است.
  • چهارشنبه 25 بهمن 1402 ساعت 9:57

‌به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «محمدمهدی حیدری» با تاکید بر جایگاه ویژه این مرکز در صنعت راه و ساختمان کشور توضیح داد: این مرکز با بیش از نیم‌قرن تجربه علمی و کار پژوهشی و آموزشی، در حال حاضر به‌عنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی شناخته شده در کشور است. این مرکز از آغاز تاسیس تاکنون، موفق شده‌ است با انتشار فرآیند و نتایج تحقیقات، همچنین تدوین و ارائه برنامه‌های آموزشی خود نقش فراگیر و تاثیرگذاری در برنامه‌های توسعه کشور در بخش ساختمان، مسکن و حمل‌ونقل و رشد جامعه فنی و مهندسی کشور ایفا کند.

او بیان داشت: بر این اساس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌عنوان پایگاه ملی و متولی بخش پژوهش در زمینه‌های ساخت‌وساز و حمل‌ونقل در کشور، همواره سعی و اهتمام خود را مصروف شناسایی مشکلات و تنگناهای این بخش کرده و در برنامه‌های مطالعاتی و به‌ویژه در اجرای طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی، به‌منظور ارتقای کیفیت افزایش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های علمی و تخصصی در حوزه ساختمان و مسکن و حمل‌ونقل تلاش کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: اکنون این مرکز با بهره‌گیری از دانش تخصصی و کارشناسی، برخورداری از نیروهای متخصص و مجرب و امکانات پژوهشی و آزمایشگاه‌های مجهز، مجموعه‌ای توانمند و اثرگذار را گردآوری و فراهم آورده که در سطح منطقه و جهان قابل توجه است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی معتقد است: این مرکز به عنوان بازوی فکری و تحقیقات کاربردی وزارت راه و شهرسازی‌، باید ضمن پیش‌رونده بودن در حوزه‌های ماموریتی و در راستای حل نظام مسایل راهبردی‌، بتواند نقش پیش‌برندگی را برای همه بخش‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی ایفا کند.

او  معتقد است: برای دستیابی به این چشم‌انداز، لازم است که ساختاری هوشمندانه مبتنی بر حکمرانی فناورانه در مرکز پیاده‌سازی شود.

حیدری ادامه داد: در همین راستا باید در گام نخست نظام مسایل راهبردی وزارت راه و شهرسازی و موضوعات صنعت با توجه به سیاست‌ها و دکترین‌ها، رصد و آینده‌پژوهی‌، حضور میدانی در صنعت و پروژه‌های عمرانی و مسایل درگیر ذینفعان و مخاطبان احصا شود.

وی اضافه‌کرد: در گام بعدی، موضوعات احصا شده توسط نخبگان دانشگاهی و خبرگان صنعت در شورای پژوهش و فناوری ستاد وزارت، اعتبارسنجی‌، اولویت‌بندی و دسته‌بندی شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌های علمی و تجهیزاتی و نقش حاکمیتی مرکز در حوزه ماموریتی در کشور، شبکه ملی پاسخ‌دهی با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی راه‌اندازی شده و در قالب هیات‌های اندیشه‌ورز و میزهای تخصصی‌، موضوعات پژوهش و فناوری مراکز علم و فناوری کشور را در راستای نیازهای واقعی و اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی و صنعت عمرانی کشور، هدایت و راهبری می‌کند.

او گفت: رسوب دانشی تجربیات و نظام پاسخ‌دهی ملی، در نهایت در قالب مدیریت دانش از طریق تجربه‌نگاری و مستندسازی‌، تدوین سرفصل‌های آموزشی در رشته- گرایش‌های مصوب وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تولید متن- محتوای آموزشی برای تدریس محتوای کاربردی‌، توسعه‌ای و بنیادی در دانشگاه‌ها و سازمان نظام مهندسی برای تربیت و به‌روزآمدی نیروی انسانی کارآمد و موردنیاز صنعت بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.

حیدری، کلان برنامه‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در پنج حوزه پژوهش و فناوری‌، قانون جهش تولید مسکن‌، کاهش ریسک و ارتقای تاب‌آوری (حیطه مسئولیتی راه و شهرسازی‌)، آموزش و ترویج و پروژه‌های ملی تقسیم‌بندی کرد.


ثبت نظر

ارسال