۷۵ درصد مواد اولیه تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی داخلی است

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی گفت: ۷۵ درصد مواد اولیه تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی تولید پتروشیمی‌های داخل است و مابقی آن برخی افزودنی‌هایی است که از طریق واردات تامین می‌شود.
  • دوشنبه 10 آذر 1399 ساعت 3:40

حسین طوسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی دارای استاندارد اجباری هستند. الان ظرفیت تولید این محصول حدود ۲۰۰ هزار تن در سال است، اما در شرایط فعلی به دلیلی ازجمله رکود صنعت ساختمان به حدود ۵۰ هزار تن در سال رسیده است. دلیل این تعطیلی کمبود مواد اولیه و رکود ساخت‌وساز است.

طوسی گفت: کیفیت اغلب واحد‌های تولیدی پروفیل یوپی‌وی‌سی محصول قابل‌رقابت با تولیدات کشور‌های اروپایی است و امکان صادرات این محصول وجود دارد واردات این محصول هم بسیار محدود شده است. محصولات وارداتی اغلب در کشور ترکیه ساخته شده و با نام و برند اروپایی وارد کشور می‌شوند. واحد‌هایی داریم که بهترین نوع این محصول را تولید می‌کنند، اما شرایط سختی که برای تولیدکنندگان ایجادشده باعث می‌شود تا ازنظر قیمت توان رقابت با کشور‌های خارجی را نداشته باشیم.

وی با اشاره به مشکل واحد‌های تولید پروفیل در تامین مواد اولیه گفت: در بسیاری از موارد اتفاق افتاده است که محصول داخلی خودمان را که صادر شده بود به ترکیه اگر با ارز آزاد وارد کنیم ارزان‌قیمت‌تر ازآنچه امروز در بورس کالا به فروش می‌رسد تمام خواهد شد. حتی در روز‌های سخت صنعت نفت که قیمت آن منفی هم شد مواد پتروشیمی در داخل کشور افزایش قیمت چشمگیری داشت به‌طوری‌که از ابتدای امسال تا به امروز ۱۵۶ درصد رشد داشته است. وقتی تولیدکننده از قیمت هفته آینده خود خبر ندارد چطور می‌توان قرارداد بسته و برای خود تعهد ایجاد کند.

طوسی تصریح کرد: تمام واحد‌های تولیدکننده با مشکل مواجه شده‌اند چراکه نمی‌توانند این افزایش قیمت را به مشتری اعلام کنند. سیستم‌های نظارتی که با نان حمایت از تولید طراحی شد بیشترین آسیب را به تولیدکننده‌ها زد. تولیدکننده اگر به دنبال دلالی بود میلیارد‌ها تومان پول را در یک شهرک صنعتی دورافتاده مستقر نمی‌کرد. پی‌وی‌سی بازار آزاد داشته و دارد و تولیدکننده‌های این صنعت همیشه با مشکل تامین مواد اولیه مواجه بوده‌اند. پتروشیمی‌های داخل بیش از نیاز کشور پی‌وی‌سی تولید می‌کنند، اما سیستم عرضه در آن مشکل دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی در پایان افزود: برخلاف ادعای مسئولان وزارت صمت هنوز بازار آزاد این محصول کنترل نشده و پابرجاست. پتروشیمی‌ها حاضرند تمام این پی‌وی‌سی را صادر کنند، اما امروز ملزم به عرصه داخلی هستند و از این موضوع سو استفاده می‌کنند. پی‌وی‌سیهای تولید شده برای مصرف داخلی کشور در بسیاری موارد کیفیت لازم را ندارد به‌طوری‌که حتی در برخی موارد باعث شده این مواد اولیه بازگشت داده شود. این صنعت ۱۰ هزار اشتعال مشتقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است و این بی‌توجهی‌ها این اشتغال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 


ثبت نظر

ارسال