وزیر صمت: ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به ۷۸۵ هزار تن افزایش می‌یابد

پنجره‌ایرانیان؛ طبق اعلام وزیر صمت، با بهره‌برداری از طرح آلومینیوم جنوب، ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به ۷۸۵ هزار تن می‌رسد؛ تولید شمش آلومینیوم در سال گذشته ۲۷۶ هزار تن بوده که با رشد تولید در سال جاری و بهره‌برداری از سالکو به عددی بیش از ۴۵۰ هزار تن خواهیم رسید و شاهد افزایش ۶۳ درصدی در تولید این محصول نسبت به سال ۹۸ خواهیم بود.
  • شنبه 6 اردیبهشت 1399 ساعت 14:43

به گزارش ایسنا، طبق اعلام شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران، رضا رحمانی با بیان اینکه این طرح با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱.۲ میلیارد دلار در شهرستان لامرد استان فارس (منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر لامرد) تکمیل شده است، تصریح کرد: سالکو به‌عنوان تنها واحد تولیدکننده آلومینیوم کشور است که کلیه بخش‌های تولیدی اعم از واحد رکتیفایر، واحد احیاء، واحد آند سازی، واحد ریخته‌گری، تاسیسات و یوتیلیتی و حتی تاسیسات تخلیه، انتقال و ذخیره‌سازی مواد اولیه در بندر را دارا است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تامین زیرساخت‌های موردنیاز تخلیه و بارگیری، در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، با سرمایه‌گذاری حدود ۱۷۰ میلیون دلاری یک پست اسکله اختصاصی احداث شده است.

رحمانی تصریح کرد: فناوری مورداستفاده در سالکو، مدرن‌ترین و بهینه‌ترین تکنولوژی تولید در کشور به شمار می‌آید و این واحد قابلیت تولید شمش آلومینیوم، بیلت و اسلب را دارد که امکان تامین برای واحدهای مصرف‌کننده داخلی و تنوع صادرات را فراهم آورده است. با راه‌اندازی این واحد به‌طور مستقیم ۱۵۰۰ نفر و به‌طور غیرمستقیم ۵۰۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند و عمده نیروهای جذب‌شده افراد بومی بوده و دوره‌های آموزشی موردنیاز تخصصی جهت تولید برگزار شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه صنعت آلومینیوم جزو معدود صنایع فلزی است که در تامین مواد اولیه نیازمند برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص است؛ اظهار کرد: چند اقدام اساسی در این زمینه در دستور کار است که ازجمله آن‌ها می‌توان به اجرای طرح نفلین سینیت سراب با هدف تولید پودر آلومینا از نفلین سینیت و تعریف طرح توسعه آلومینا در جاجرم اشاره کرد.

رحمانی در ادامه از امضای تفاهم‌نامه با وزارت نفت برای تولید کک سوزنی و اسفنجی خبر داد و گفت: با هدف تکمیل زنجیره ارزش آلومینیوم و عدم وابستگی کشور به کک سوزنی و کک اسفنجی، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نفت مبادله شده که آن وزارتخانه از طریق سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های کشور اقدام به تولید کک سوزنی و کک اسفنجی نماید.

وی در رابطه با در خصوص برنامه‌های مدنظر برای سال جهش تولید در صنعت آلومینیوم کشور، گفت: دو طرح اصلی نفلین سینیت سراب و آلومینای آرال در سال جاری آغاز خواهند شد که مرتبط با تکمیل زنجیره تامین آلومینیوم می‌باشند و تولید شمش آلومینیوم کشور و آلومینا رشد تولید خواهند داشت.


ثبت نظر

ارسال