رفع مشکلات تولیدکنندگان برای جلوگیری از خام فروشی ضروری است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر فروش و بازرگانی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب گفت: برداشتن موانع از پیش پای تولیدکنندگان داخلی مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از خام فروشی آلومینیوم و سایر مواد معدنی است.
  • یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 ساعت 11:11

به گزارش دنیای اقتصاد، اسحاق مرادیان در تشریح این موضوع که چگونه می‌توان میزان خام‌فروشی آلومینیوم را کاهش داد، مطرح کرد: در حال حاضر، شرکت‌ها برای دریافت شمش صادراتی از کارخانه سالکو با مشکل روبه‌رو هستند؛ به‌طوری‌که برای ورود موقت کالا در گمرک چالش‌های فراوانی را باید پشت سر بگذارند و وزارت صنایع هم مجوز لازم را به آن‌ها ارائه نمی‌دهد. ما نیز مجاز به درصد مشخصی عرضه در بازار داخلی هستیم و مابقی آن باید صادر شود. تولیدکنندگان هم باید بتوانند شمش‌های صادراتی را از ما خریداری کرده و آن را به روش ورود موقت کالا وارد کشور کنند و با تبدیل به محصولات مختلف آلومینیومی و آلیاژی، نظیر پروفیل آلومینیومی، بتوانند این محصولات را صادر کنند تا این زنجیره در سراسر کشور به‌صورت پیوسته ادامه پیدا کند؛ نه اینکه شرکت‌های خارجی شمش‌های ما را خریداری و محصول تولید ‌کنند و مجددا محصول تولیدشده را به ما بفروشند!

مدیر فروش و بازرگانی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در ارتباط با متقاضیان محصولات اسلب و بیلت آلیاژی تولیدشده در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، گفت: مصرف اسلب و بیلت آلیاژی آلومینیومی در بازار داخلی بسیار بالا است و حتی مصرف‌کنندگان این محصولات با کمبود آن مواجه هستند و همیشه در بورس، شاهد رقابت بسیار بالایی بر سر عرضه و معامله اسلب و بیلت آلومینیومی هستیم و همچنین مشتریان هم دو تا سه ماه در نوبت هستند تا بتوانند این محصولات را خریداری کنند. قطری که برای بیلت آلومینیومی سالکو در نظر گرفته‌شده، 11 اینچ بوده که مناسب صادرات است اما درصدد هستیم که به سمت تولید بیلت آلومینیومی با سایزهای هفت تا هشت اینچ برویم تا بتوانیم نیاز بازار داخلی را هم تامین کنیم. بیشترین مصرف بیلت آلومینیومی مختص شرکت‌های نورد آلومینیومی است.

مرادیان خواستار شد: اگر وزارت صمت و سازمان گمرک کشور بتوانند همکاری بیشتری با شرکت‌ها داشته باشند تا مواد اولیه آلومینیومی که خریداری‌شده به‌راحتی تبدیل به محصولات با ارزش‌افزوده شده و به روش ورود موقت کالا صادرات شوند. اگر این اتفاق بیفتد، قطعا خام‌فروشی بسیار کمتری صورت خواهد گرفت و همچنین ارزش‌افزوده بالاتری برای محصولات به وجود خواهد آمد. چراکه صنایع پایین‌دستی بیشتر تقویت شده و می‌توانند به سود بیشتری از محل فروش محصولات برسند و صادرات نیز تقویت می‌شود و به‌واسطه ارزآوری، معضلاتی که پیرامون قیمت دلار در کشور وجود دارد نیز بیش‌ازپیش، قابل‌کنترل خواهد بود؛ چراکه ارز بیشتری وارد کشور می‌شود و بسیاری از صادرکنندگان مجبور هستند مقادیر زیادی از ارز حاصل از فروش صادراتی محصولات را در سامانه‌های ارزی وارد کنند. باید بسیاری از بروکراسی‌های اداری دست‌وپاگیر مربوط به امور گمرکی را حذف کنند.

وی در تکمیل صحبت خود اظهار کرد: تولیدکنندگان برای خروج شمش آلومینیومی از کشور، باید تاییدیه‌های گوناگونی را اخذ کنند و بروکراسی‌های پرپیچ‌وخم را طی کنند. رفع موانع تولید نباید فقط در حد شعار باقی بماند و مسئولان امر برای رشد تولید و پیشرفت واقعی آن، باید در این زمینه با تولیدکنندگان تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند. ظرفیت تولید مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب میزان کمی نیست؛ بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده شمش با داشتن تکنولوژی به‌روز، اگر به مرحله تولید با ظرفیت کامل برسد و حمایت‌های لازم از آن صورت بگیرد، می‌توانیم ظرفیت‌های دیگر را نیز فعال‌سازی کنیم و تاثیر آن را در تمام صنایع ببینیم.


ثبت نظر

ارسال