عوامل موثر بر تولید آلومینیوم در سال ۲۰۲۰

پنجره‌ایرانیان؛ به گفته تیم تحقیق و مشاوره وود مکنزی مستقر در انگلستان، توانایی چین در جذب مازاد، اختلال در عرضه احتمالی در خاورمیانه و انتقال انرژی به سراسر جهان، مهم‌ترین عواملی است که بر چشم‌انداز آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ تأثیرگذار خواهد بود.
  • دوشنبه 21 بهمن 1398 ساعت 11:6

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس پیش‌بینی وود مکنزی با در نظر گرفتن افزایش تقاضای یک‌سوم از ظرفیت تولید، بیش از یک‌میلیون تن به ظرفیت جدید ذوب آلومینیوم در سال 2020 افزوده می‌شود.

درحالی‌که راه‌اندازی و شروع مجدد برخی ظرفیت‌های خارجی همچنان در دستور کار قرار دارد، ذوب‌های با قیمت بالاتر ممکن است تحت‌فشار کاهش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن قرار گیرد. درنتیجه کاهش تولید داوطلبانه آلومینیوم می‌تواند چشم‌انداز مازاد وود مکنزی را تعدیل کند.

تولید آلومینا ــ به‌استثنای چین ــ سریع‌تر از تولید معادل آلومینیوم در حال رشد است. ادگار گلسومینو تحلیل‌گر آلومینیوم وود مکنزی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «بنابراین ثبات کل بازار جهانی آلومینا به یک الگوی ثابت و منظم صادرات به چین بستگی دارد. یک الگوی غیرقابل‌پیش‌بینی پتانسیل تعیین قیمت‌های رکود را دارد اگرچه ممکن است تولیدکنندگان به دلیل عدم تمایل یا عدم توانایی تولیدات خود را کاهش ندهند.»

گلسومینو همچنین اظهار می‌کند که با افزایش واردات هر چه بیشتر در چین، تولید بیشتر آلومینا در این کشور هدف قرار گرفته و ناچار به جایگزینی می‌شود. «بنابراین قیمت‌های پایین آلومینا ممکن است پالایشگاه‌های چینی را مجبور به کاهش تولید یا ایجاد تاخیر در برنامه‌های توسعه‌ای این کشور کند.»

تولید آلومینیوم همچنین ممکن است تحت تاثیر افزایش تنش‌ها در خاورمیانه قرار گیرد. گلسومینو دراین‌باره می‌گوید: «با 6.8 تن متریک، منطقه خاورمیانه 10 درصد از تولید آلومینیوم جهان را در اختیار دارد و اگر تولید چین را کنار بگذاریم این درصد معادل 22 درصد از کل تولید جهان خواهد شد.»

تحلیل وود مکنزی به این نکته اشاره دارد که محاصره تنگه هرمز – واقع شده در میانه خلیج‌فارس و خلیج عمان – پتانسیل ایجاد اختلال در تولید آلومینیوم جهان را دارد. گلسومینو دراین‌باره تاکید می‌کند: به‌غیراز عربستان سعودی و عمان که با توجه به اعتماد کمتر وابستگی زیادی به تنگه هرمز ندارند، تمام دیگر اقدامات در این مسیر آسیب‌پذیر هستند. محاسبات بر این مبناست که حدود 4 میلیون تن تولید ذوب در این راستا می‌تواند تحت تاثیر کمبود مواد اولیه قرار گیرد. تولید آلومینا و واردات آن نیز می‌تواند از این مسئله تاثیرپذیر باشد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که انتقال انرژی در جهان هم بر تولید آلومینیوم تأثیرگذار باشد، چراکه آلومینیوم سبز درنهایت ممکن است توان پوشش وثیقه موردنظر تولیدکنندگان را داشته باشد.

در سطح جهانی، منابع سوخت فسیلی 72 درصد از کل منبع برق ذوب را در سال 2019 به خود اختصاص داده است. در حال حاضر چندین تولیدکننده با توجه به استفاده از نیروی برق‌آبی، برندهای آلومینیوم سبز خود را مطرح کرده‌اند.

گلسومینو همچنین عنوان می‌کند: درحالی‌که هیدرو، یو سی روسال، ریوتینتو و آلکوآ چندین سال است که اقدام به فروش فلز اولیه با میزان کربن کمتر کرده‌اند، حق بیمه سبز برای صنعت آلومینیوم با قیمت بورس فلزات لندن دریافت نکرده‌اند. در یک مورد مشابه، هیچ مصرف‌کننده عمده قصد ندارد مبلغ بیشتری برای آلومینیوم سبزتر پرداخت کند.

بورس فلزات لندن در حال بررسی امکان ایجاد بازار جدیدی برای آلومینیوم سبز با استفاده از اسناد مالکیت انبارها برای شناسایی مواد کم‌کربن است. اگرچه بورس فلزات لندن را در حد ایجاد یک قرارداد آتی با کربن پایین که قادر به ایجاد تغییر در قیمت‌ها باشد را رد کرده است. گلسومینو تصریح می‌کند: ممکن است سال 2020 همان سالی باشد که مفهوم بازار دولایه برای آلومینیوم عمده تثبیت شود.

 

 


ثبت نظر

ارسال