فاز نخست آلومینیوم جنوب به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره میزان تکمیل و پیشرفت پروژه آلومینیوم جنوب گفت: فاز نخست آلومینیوم جنوب به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. خوشبختانه مشکل فاینانس نداریم و پروژه درحال‌حاضر فعال است.
  • سه شنبه 2 مهر 1398 ساعت 10:6

خداداد غریب پور در ادامه تصریح کرد: زیرساخت‌ها نیز در وضعیت خوبی به سر می‌برند. برق دوران ساخت تامین شده است و برق دوران بهره‌برداری نیز در حال آماده‌سازی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره اسکله اختصاصی این مجموعه نیز گفت: ساخت اسکله پارسیان نیز بیش از ۴۰ درصد در فاز نخست پیشرفت فیزیکی دارد که تا شهریور بهره‌برداری می‌شود. در غیر این صورت بارگیری این مجتمع از منطقه ویژه انجام خواهد شد.

مهم‌ترین نیاز آلومینیوم جنوب، مواد اولیه مانند پودر آلومینا و آند است، درحالی‌که ایران ذخایر چندان غنی در بوکسیت ندارد و فقط یک کارخانه تولید پودر آلومینا در خراسان شمالی قرار دارد که فاز نخست تولید شمش آلومینیوم را در آستانه بهره‌برداری دارد و بخشی از پودر آلومینای تولیدی‌اش را در کارخانه شمش مصرف می‌کند. بقیه را نیز به ایرالکو یا آلومینیوم اراک می‌فروشد. قرار بود پودر آلومینای موردنیاز آلومینیوم جنوب به‌وسیله واردات تامین شود اما مسئله تحریم‌ها این کار را کمی سخت کرد و با نشست مدیران عامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) و شرکت آلومینای ایران (جاجرم) دستور تامین پودر آلومینای موردنیاز آلومینیوم جنوب از آلومینای جاجرم، از سوی خداداد غریب پور صادر شد.

در این نشست، موافقت‌نامه‌ای در زمینه تبادل ۳۰ هزار تن پودر آلومینا در ازای شمش آلومینیوم امضا شد.

غریب‌پور همچنین از تامین ‌آند موردنیاز این مجتمع خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای تامین ‌آند آلومینیوم جنوب اندیشیده شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

 


ثبت نظر

ارسال