برای فرار از اثرات تحریم‌ها باید زیرساخت‌ها را بهبود بخشید

پنجره ایرانیان؛ عضو هیات مدیره مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو)، در خصوص موضوع تحریم‌های وضع‌شده از جانب آمریکا، گفت: تحریم‌های وضع‌شده از جانب آمریکا می‌تواند شرکت‌هایی که خواهان تجارت با ایران هستند را تحت تاثیر قرار دهد؛ هرچند این موضوع در رابطه با تمام کشورها و شرکت‌ها حکم نمی‌کند، حتی در شرایط موجود بعضی از کشورها با توجه به منافعشان مشتاق به حفظ معاملات تجاری با ایران هستند.
  • دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 12:50

به گزارش فلزات آنلاین، حمیدرضا بادکوبه در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر صنایع آلومینیومی کشور اظهار داشت: سرمایه‌گذاری ایران برای توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‎های اساسی کشور و همچنین نیاز صنایع‌ پایین‌دستی به این فلز استراتژیک باعث شده نیاز داخلی به آلومینیوم در سطح بالایی قرار داشته باشد و تاثیرات تحریم‌ها آن‌چنان احساس نشود اما با توجه به مبحث ارزآوری از طریق صادرات باید همواره نیم‌نگاهی نیز به صادرات داشته باشیم و نمی‌توانیم تاثیر تحریم‌ها را بر تولید و فروش محصولات آلومینیومی نادیده بگیریم.

وی در ادامه تصریح کرد: تحریم‌ها می‌توانند به فرصتی جدید در جهت رونق صنایع و تولیدات داخلی تبدیل شوند به‌شرط اینکه مسئولین و فعالین این عرصه بتوانند به نحو احسن از این موقعیت استفاده کنند.

مدیرعامل سابق ایرالکو درباره صادرات محصولات تولیدشده در شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، به سایر کشورها، توضیح داد: شرکت آلومینیوم ایران می‌تواند محصولات تولیدی خود را به سایر کشورها صادر کند و مشکلی در زمینه صادرات ندارد اما ترجیح می‌دهد بیشتر به ترکیه صادرات داشته باشد.

بادکوبه در خصوص دلایل صادرات شمش آلومینیومی به ترکیه، عنوان کرد: صادرات شمش آلومینیومی به دلیل نزدیکی به مرز ترکیه و دسترسی آسان و مستقیم به مسیرهای زمینی این کشور، همیشه موردتوجه شرکت‌‌ها بوده و در حال حاضر، به دلیل نیاز به تامین ارز جهت تامین مواد اولیه، شرکت ایرالکو به صادرات توجه بیشتری نشان می‌دهد و به همین خاطر میزان صادرات خود را افزایش داده است.

وی در زمینه تامین آلومینا برای تولید شمش خالص آلومینیومی، تصریح کرد: قبل از تحریم‌ها واردات آلومینا، به‌صورت مستقیم از نالکوی هند انجام می‌شد و در حال حاضر به دلیل مشکلات حواله ارز بانکی، شرکت نالکو تمایلی جهت فروش مستقیم به ایران ندارد و خرید آلومینا عموما از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود که این امر باعث افزایش بهای تمام‌شده محصول نهایی شده است.

عضو هیات مدیره مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در ادامه اذعان کرد: عدم تمایل کشتی‌ها جهت حمل بار به مقصد ایران باعث محدودیت در تامین کشتی شده که طبیعتا باعث افزایش کرایه حمل شده است به‌صورتی که کرایه حمل بار به‌صورت فله (کشتی چارتر جهت حمل پودر آلومینا) از مبدا هند هر تن در حدود ٨ دلار افزایش بها داشته و هزینه حمل کانتینر از مبدا چین نیز برای هر کانتینر ٢٠ فوت در حدود ٧٠٠ تا ٨٠٠ دلار افزایش بها داشته است.

بادکوبه با اشاره به مهیا بودن بستر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت آلومینیوم، اذعان کرد: آلومینیوم جنوب نیاز به ۶۰۰ هزار تن پودر آلومینا دارد و قسمت عمده آن باید وارد شود که می‌تواند یک ظرفیت خوب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد.

وی در ادامه بیان کرد: پترولیوم کک نیز یکی دیگر از نیازهای ضروری این صنعت است و با توجه به سیاست‌های چین برای کاهش آلودگی هوا و کاهش تولید پترولیوم کک این کشور، قیمت این محصول در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت؛ پس سرمایه‌گذاری در این بخش نیز برای سرمایه‌داران مطلوب خواهد بود.

عضو هیات مدیره مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در خصوص استفاده از نیروهای متخصص و بومی در این مجموعه تولیدی، گفت: با توجه به‌سرعت رشد صنایع در کشور و مدرنیزه شدن کارخانجات و استفاده از متدهای روز دنیا در ایران و همچنین پیرو هدف سالکو بر اشتغال‌آفرینی، امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌ نیروهای جوان و متخصص در حوزه‌های فنی و همین‌طور مدیریتی بهترین بهره را ببریم؛ تجربه همواره ثابت کرده است که استفاده از نیروی کار جوان باعث ایجاد فضایی خلاق و بازدهی بهتر خواهد شد.

وی در خصوص زمان بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم جنوب، بیان کرد: در حال حاضر شاهد پیشرفت ٩٠ درصدی کارخانه آلومینیوم جنوب هستیم؛ حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه مبلغی بالغ‌بر یک میلیارد دلار است که با توجه به مساعدت و همکاری سهام‌داران و مسئولین، مدرن‌ترین کارخانه آلومینیوم ایران به‌زودی وارد فاز تولید می‌شود.

عضو هیات مدیره مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو)، گفت: سالکو یکی از کامل‌ترین و به‌روزترین کارخانه‌های آلومینیوم در منطقه است و سعی بر این بوده که این مجموعه به یک کارخانه تولیدی کامل و خودکفا تبدیل شود؛ به همین منظور تلاش بر این است که در بلندمدت تمام نیازهای اولیه کارخانه در بستر خود مجموعه تامین شود.

بادکوبه با اشاره به برنامه‌های ساخت و تکمیل کارخانه آلومینیوم جنوب، اظهار کرد: کارخانه آلومینیوم جنوب در پاییز سال جاری، وارد فاز تولید ١٠٠ هزار تنی در بخش اول می‌شود و در بهار سال آتی ظرفیت تولید این کارخانه به ٣٠٠ هزار تن افزایش خواهد یافت. گفتنی است که شرکت NFC چین متعهد شده تا پایان امسال کار را تکمیل کرده و تحویل دهد، در حال حاضر قرار است ١٥ شهریورماه فعالیت این کارخانه با تعداد ١٠ دیگ شروع شده و در ظرف شش ماه ظرفیت تولید آن به حداکثر خود یعنی ٣٠٠ هزار تن در سال برسد.

وی در خصوص تکمیل بخش‌های مختلف تولیدی این مجموعه، توضیح داد: در حال حاضر ٨٠ درصد کارگاه آندسازی و ٨٠ درصد بخش پاتروم آماده شده‌ است و کارگاه ریخته‌گری شماره 1 تکمیل شده و کارگاه ریخته‌گری شماره 2 نیز در حال اتمام است.

عضو هیات مدیره مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در خصوص تامین مواد اولیه (آلومینا)، تصریح کرد: با توجه به ورود کارخانه‌های سالکو و جاجرم به مدار تولید با ظرفیت حدود 350 هزارتن در آینده نزدیک، نیاز کشور به آلومینا حدود 1.6میلیون تن خواهد بود که تنها حدود ۱۵ درصد این نیاز از داخل کشور تامین می‌شود؛ با توجه به شرایط موجود قطعا با مشکل تامین مواد اولیه مواجه خواهیم شد.

عضو هیات مدیره مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در پایان گفت: در حاضر آلومینای موردنیاز را از جاجرم و خارج از کشور تامین می‌کنیم اما در آینده نزدیک کارخانه تولید آلومینا در سایت انرژی کوشکنار (منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان) شروع به کار خواهد کرد که تاثیر بسزایی در تامین آلومینا خواهد داشت.


ثبت نظر

ارسال