یراق‌ فولکس واگنی را بهتر بشناسیم

• مهندس محمد رضا عابدینی - مدیر فنی شرکت یراق گستر پرشین

  • شنبه 19 مهر 1393 ساعت 9:13

در بخش‌های پیشین در خصوص مسائل فنی انواع یراق‌آلات تک حالته، دو حالته و درب‌ها بررسی‌های تخصصی انجام گرفت تا انتخاب یراق‌آلات توسط تولیدکنندگان محترم با آگاهی بیشتری صورت پذیرد. اکنون در قسمت نهایی به بررسی یکی از مهمترین و گران قیمت ‌ترین انواع یراق‌آلات موجود در بازار به نام سیستم فولکس واگنی (Tilt & Slide) خواهیم پرداخت.

نخستین مسئله‌ای که در خصوص این نوع خاص از مجموعه یراق‌آلات و دلیل استفاده از آنها می‌بایست مورد توجه قرار گیرد این است که، استفاده از یراق فولکس واگنی برای تسهیل در ساخت پنجره‌هایی که ابعاد عرض و ارتفاع بازشو آنها بزرگتر از معمول می باشد، به جهت فراهم آوردن منظره بهتر مورد توجه می باشد.علاوه بر آن استفاده از این نوع یراق موجب برطرف شدن مشکلات ناشی از بکار بردن پروفیل‌ها و یراق‌آلات کشویی، نظیر عدم درزبندی مناسب می‌باشد.

بنابراین تک تک اجزاء تشکیل دهنده یراق فولکس واگنی می‌بایست توان حفظ کارایی در حداکثر طول و عرض استاندارد را دارا بوده و برابر تعاریف موجود تحمل وزن 130 کیلوگرم را داشته باشد. همان‌گونه که مستحضرهستید مجموعه یراق‌آلات فولکس واگنی از قطعات متعددی تشکیل شده است که لزوم استفاده از کلیه قطعات موجود در هر ست در مواردی از سوی برخی تولیدکنندگان با هدف کاهش بهای تمام شده مورد غفلت قرار می‌گیرد. طراحی اجزاء یک ست از این نوع یراق، به گونه‌ای است که باید کلیه این قطعات در اجرای یک بازشو مورد استفاده قرار گیرند، طوری که دور تا دور پروفیل بازشو با اسپانیولت تجهیز گردیده و از این طریق درز بندی کامل صورت گیرد. در میان قطعات موجود در مجموعه یراق‌آلات فولکس واگنی، بازویی و چرخ‌ها اجزایی هستند که طراحی آنها مهمترین نقش را در دوام و روانی مکانیزم بازشو بعهده دارند.

تامین‌کنندگان یراق‌آلات فولکس واگنی از برند‌های مختلف را می‌توان با توجه به دانش فنی در اختیار، در سه دسته متفاوت تقسیم‌بندی کرد. گروه اول ارائه‌دهندگان یراق فولکس واگنی مکانیکی، گروه دوم ارائه‌دهندگان یراق فولکس واگنی مکانیکی و نیمه اتوماتیک و گروه سوم که برترین ارائه کننده این نوع یراق‌آلات شناخته می‌شوند، عرضه این یراق را با سه مکانیزم مکانیک، نیمه اتوماتیک و فول اتوماتیک در دستور کار دارند و از این طریق خود را به عنوان رتبه نخست و دارای بالاترین سطح دانش فنی تولید یراق‌آلات مطرح می‌کنند. نکته مهم اینکه بسته به مدل به کار گرفته شده جهت یراق بازشو اعم از مکانیکی، نیمه اتوماتیک و فول اتوماتیک، دستگیره مورد استفاده نیز تغییر کرده و طول اهرم دستگیره با ارتقاء سطح مکانیزم یراق افزایش می‌یابد تا بتواند فشار اضافه شده به منظور اتوماتیک شدن عملکرد را تحمل نماید.

اما در بحث خریداری این نوع یراق، توجه تولیدکنندگان عزیز را به این مهم جلب می‌نماییم که برخی از شرکت‌های ارائه دهنده یراق فولکس واگنی به دلیل عدم امکان ارائه بسته کامل محصول، اقدام به تلفیق اسپانیولت‌های تولیدی خود با چرخ و ریل تولید شده توسط یک شرکت دیگر و با برند متفاوت می کنند تا به گونه‌ای در این عرصه حضور داشته باشند؛ حال آن که مطابق استانداردهای جهانی کلیه قطعات استفاده شده در یک ست یراق فولکس واگنی می‌بایست تولید یک کارخانه و با یک برند مشخص باشد.

علاوه بر آن به تازگی مشاهده شده که برخی از همین تولیدکنندگان برای کاهش بهای تمام شده محصول خود اقدام به کوتاه کردن ارتفاع ریل‌های تولیدی خود کرده‌اند، که این امر منجر به کاهش تحمل وزن و از بین رفتن یراق و عدم کارایی آن در وزن های سنگین بازشو می‌شود. در همین خصوص توجه به گواهینامه مربوط به مشخصه فنی تحمل وزن در حداکثر عرض بازشو 1700م.م و ارتفاع 2400م.م برای یراق خریداری شده می‌تواند در انتخاب یراق‌آلات مناسب نقش بسزایی را ایفا کند.

همچنین با توجه به نکات ذکر شده در خصوص استفاده از کلیه قطعات موجود در ست کامل یراق‌آلات فولکس واگنی این نکته نیز نباید از نظر دور گردد که متاسفانه استفاده از اسپانیولت‌های دو حالته به جای اسپانیولت مخصوص فولکس واگنی مدتی است باب شده که این مسئله به دلیل تحت پوشش قرار دادن دو یا سه ضلع از اضلاع بازشو موجب از بین رفتن یراق و از کار افتادگی کلی مکانیزم بازشو در مدت زمان بسیار کوتاه خواهد شد

در پایان ضمن تقدیراز تحمل شما عزیزان، امیدواریم توانسته باشیم تا حدودی رسالت خود را در ارتقاء سطح دانش و آگاهی فنی تولیدکنندگان محترم به انجام رسانیده و گامی کوچک در راستای تحقق تولید علمی در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی برداشته باشیم.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 84،مهرماه 1393


ثبت نظر

ارسال