در گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل بازرگانی قدس مطرح شد:

ترافیک صادرات روان است

پنجره ایرانیان: یکی از مشاغل بسیار استراتژیک در صنعت ما و در دیگر حوزه ‏های صنعتی کشورمان ارائه خدمات حمل و نقل و خدمات گمرکی است.
  • دوشنبه 10 اسفند 1394 ساعت 11:20

مطمئنا بسیاری از تولیدکنندگان و توزیع‏ کنندگان کالا در بخش در و پنجره با چنین خدماتی سر و کار دارند. از این جهت به سراغ مدیرعامل یکی از شرکت‏ های نام ‏آشنا در صنعت خودمان، یعنی بازرگانی قدس رفتیم. بازرگانی قدس مجموعه ‏ای است که با بسیاری از شرکت ‏های معتبر صنعت در و پنجره کار می‏ کند. از آقای عباس‎زاده در خصوص فعالیت ‏های این گروه و شرایط حاکم بر گمرکات کشور پرسیدیم. با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

بازرگانی قدس در چه زمینه ‏ای مشغول فعالیت است؟
شرکت بازرگانی قدس 12 سال است در زمینه حمل و نقل، ترخیص کالا و حواله‏ های ارزی در کشورهای آسیایی و اروپایی فعالیت می‎کند. ما در این مدت موفق شدیم با 70 درصد از شرکت‎های مرتبط با صنعت ساختمان کار کنیم. تمام تلاش ما این بوده است که تمامی این خدمات را در اسرع وقت، به دقت و با قیمت بسیار مناسب به عزیزان ارائه دهیم.

به چه کشورهایی بیشتر رفت‏ وآمد دارید؟
با کشور‎های ترکیه، آلمان و ایتالیا بیشتر از سایر کشورها در ارتباط هستیم.

شما برای انجام فعالیت‏ های خود با چه موانع و مشکلاتی رو به‏ رو هستید؟
معمولا در زمینه واردات مشکلاتی داریم که به طور اختصار به دو مورد از آنها اشاره می ‏کنم. در سال‏ های گذشته یکی از مواردی که باعث دردسرهایی برای ما می‏ شد به تعرفه ‏های گمرکی بازمی‏ گشت. متغیر بودن این تعرفه ‏ها باعث بروز مشکلاتی می ‏شد، هرچند به نظر می ‏رسد اخیرا در میزان تعرفه‏ ها ثباتی ایجاد شده و در حال حاضر وضعیت بهتر شده است.
توجه داشته باشید که در کشورهای اروپایی تعرفه ‏ها هر ده سال تغییر می ‏کند، اما در ایران ما دائما شاهد تغییراتی از این دست هستیم. مشکل دیگر ما به مسائل جاده ‏ای باز می‏ گردد. با توجه به اینکه کشور ما عملا دروازه اروپا و مسیر اصلی اتصال شرق به غرب محسوب می‏ شود، غالبا با ترافیک‏ های سنگین رو به ‏رو می ‏شویم. این ترافیک ‏ها در بسیاری از مواقع باعث می ‏شود باری که قرار بوده سه روزه به ایران برسد، 6 تا 8 روز در راه باشد. ما همواره از مشتریان خود می‏ خواهیم به این موارد توجه داشته باشند، زیرا برخی عوامل در کنترل ما نیست.

در اینجا می ‏خواستم در خصوص استاندارد کالاهای وارداتی سوالی مطرح کنم. آیا نظارتی بر محصولاتی که وارد ایران می‏ شوند وجود دارد، یا امکان ورود کالای بی ‏کیفیت هم هست؟
تمامی کالاها مورد ارزیابی قرار می‏ گیرند و اگر از استاندارد لازم برخوردار نباشند، اجازه ورود نمی‏ یابند. یکی از این استانداردها VOC است که کلیه کالاهای وارداتی را زیر نظر دارد. البته برندی از کالا که برای نخستین با وارد ایران می‏ شود، روند صدور گزارش تست VOC آن 7 تا 10 روز زمان می‏ برد، اما از دفعات بعدی که این کالا وارد ایران می‏ شود، گزارش تست VOC حدودا دو ساعته صادر می ‏شود.

اما در بازار این اعتقاد وجود دارد که برخی از کالاهای وارداتی بی‏ کیفیت بوده و اصلا استاندارد نیستند.
این طور فکر نمی‏ کنم. استاندارد در ایران بسیار سختگیرانه است. به نظر من محصول بی ‏کیفیت هرگز نمی‏ تواند از مسیر رسمی وارد کشور شود و عموما از طریق قاچاق از مرز عبور می ‏کنند. البته این امکان هم وجود دارد که کف استانداردهای تعیین شده پایین باشد که من اطلاعی در این خصوص ندارم.

آیا برای همه کالاهایی که وارد ایران می‎شوند، ارزش افزوده پرداخت می‏ شود؟
بله. ارزش افزوده کالاها در ایران 9 درصد است و در برخی موارد از میزان تعرفه‏ ها هم بالاتر است. به‏ عنوان مثال تعرفه واردات یراق‎آلات 7 درصد است، در حالی ‏که ارزش افزوده آن 9 درصد است. همچنین تعرفه پروفیل یو.پی.وی.سی 20 درصد است که 9 درصد ارزش افزوده نیز به آن اضافه می‎شود. هرچند به ‏طور کلی واردات پروفیل نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

آیا بازرگانی قدس در زمینه صادرات فعالیتی ندارد؟
صادرات چندانی از سوی صنعت در و پنجره صورت نمی‏ گیرد و فقط موارد اندکی پنجره ساخته شده به آذربایجان و پروفیل یو.پی.وی.سی به ترکیه را تا کنون انجام داده ‏ایم. اما در صنایع دیگر مانند ایزوگام ما ماهیانه حدود 30 کانتینر صادرات داریم.

با توجه به شناخت و ارتباط شما با بازارهای کشورهای مختلف، آیا بازرگانی قدس می‏ تواند تولیدکنندگان کشورمان را در خصوص یافتن بازار مناسب برای صادرات محصولاتشان راهنمایی کند؟
بله. بازرگانی قدس بازار برخی از کشورها، به‏ ویژه ترکیه و آذربایجان را به ‏خوبی می‏ شناسد و این آمادگی را دارد که به تولیدکنندگان کشور، در زمینه بازاریابی محصولاتشان راهنمایی ‏ها و مشاوره ‏های لازم را ارائه دهد.

با توجه به وجود توانایی بسیار بالا در کشورمان در خصوص تولید پروفیل ‏های یو.پی.وی.سی، چرا صادرات این محصول از ایران بسیار اندک است؟
به نظر من به دلیل فقدان حمایت ‏های دولتی، انگیزه چندانی برای صادرات در ایران وجود ندارد. شما مقایسه کنید که مثلا در ترکیه در ازای انجام صادرات کل مبلغ ارزش افزوده که 18 درصد است به صادرکننده بازگردانده می ‏شود؛ این امر یک مشوق بسیار جذاب برای تولیدکنندگان است. اما در ایران اگر حجم بالایی نیز صادرات داشته باشید، نهایتا یک تندیس به شما اعطا می‏ کنند! در خصوص تولید نیز وضع بر همین روال است. مثلا در ترکیه هزینه‏ های زمین، ماشین ‏آلات و ساخت سوله را دولت به‏ صورت وام در اختیار تولیدکننده می ‏گذارد و پس از گذشت سه سال، بازپرداخت وام بدون بهره آغاز می‎شود. در حالی که در ایران این گونه نیست، ضمن اینکه سودهای بسیار بالایی نیز روی وام ‏ها دریافت می ‏شود. با چنین شرایطی نباید انتظار داشت که تولید یا صادرات در کشورمان رشد کند.

نشریه پنجره ایرانیان - سال نهم - شماره 101 و 102 - اسفند 94


ثبت نظر

ارسال