در گفتگوی اختصاصی با فرهاد جلالی ‏پور مطرح شد:

صنعتی به قدمت پنجره ‏ساز صنعت

پنجره ایرانیان: در هفتمین نمایشگاه تخصصی در و پنجره تهران فرصتی به دست آمد تا به سراغ یکی از شرکت‏ های پیشکسوت صنعتمان برویم.
  • شنبه 15 اسفند 1394 ساعت 11:26

 در اوائل دهه 1380، زمانی که کمتر کسی با مقوله یو.پی.وی.سی آشنا بود، خانواده‏ای صنعتگر و دانش‏محور دست در دست یکدیگر مجموعه ‏ای را پایه‏ گذاری کردند که در طی تمام این سال‏ ها نقش برجسته‏ ای را در شناساندن قابلیت‏ ها و مزایای پنجره یو.پی.وی.سی به بخش ساخت ‏و ‏ساز کشورمان ایفا کرد. شرکت پنجره ‏ساز صنعت که توسط خانواده جلالی‏ پور اداره می‏ شود، برغم تمامی فراز و فرودهایی که این صنعت در 15 سال گذشته از سر گذرانده، روند ثابتی را طی کرده و با توجه به نیاز بازار فعالیت‏ های خود را گسترش داده، ولی هرگز دست از اصول اولیه خود برنداشته است. بنیانگذاران این مجموعه که در راس آنها محمود جلالی ‏پور به ‏عنوان یکی از باتجربه‏ ترین فعالان صنعت یو.پی.وی.سی قرار دارد، هیچگاه نسبت به رعایت اصل کیفیت تساهلی به خرج نداده و طی روندی مستمر در تولید محصولات باکیفیت، آن هم در بحبوحه ارزان فروشی، از اعتبار این صنعت پاسداری کردند. در ادامه و با افزوده شدن بخش تولید در و پنجره و نمای آلومینیومی به پنجره‏ ساز صنعت، این مجموعه پرتوان‏ تر از گذشته فعالیت‏ های خود را پی گرفت و با جلب همکاری یکی از پرآوازه ‏ترین شرکت‏ های آلمانی متخصص در صنعت آلومینیوم، به ‏سرعت در این حوزه نیز آوازه ‏ای به هم زد. در نمایشگاه تهران دیداری داشتیم با بزرگان خانواده جلالی‏ پور؛ و از نزدیک با آقایان محمود جلالی‏ پور، فرهاد جلالی‏ پور، علیرضا جلالی ‏پور و دبیر انجمن تولیدکنندگان در و پنجره‏ های یوپی.وی.سی ایران، وحید جلالی ‏پور گپ ‏و گفت کوتاهی داشتیم و در نهایت مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل مجموعه، فرهاد جلالی‏ پور انجام دادیم و از مراحل رشد پنجره‏ ساز صنعت و نقطه‏ نظرات ایشان در زمینه بازار در و پنجره آگاه شدیم. با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

شرکت پنجره‏ ساز صنعت از چه زمانی شروع به کار کرده است؟
این شرکت از سال 1380 فعالیت‏ های خود را آغاز کرده است. در آن دوره شناخت درستی از پنجره یو.پی.وی.سی وجود نداشت، با این حال ما برای راه ‏اندازی کارخانه خود سراغ بهترین ماشین ‏آلات و مواد اولیه موجود در جهان رفتیم؛ دستگاه‏ های مورد نیاز را از شرکت الوماتک آلمان تهیه کردیم و با پروفیل وکا و یراق‏ آلات وین‏ هاوس کار تولید را آغاز کردیم.
در مورد محصولات شرکت پنجره ‏ساز صنعت بیشتر توضیح دهید.
به‏ طور کلی محصولات شرکت ما عبارت است از، پنجره ‏های یو.پی.وی.سی، آلومینیوم و انواع نماهای آلومینیوم. در زمینه یو.پی.وی.سی، از دو نوع پروفیل استفاده می‎کنیم: پروفیل وکای آلمان و نیز برندهای معتبر و باکیفیت داخلی. در خصوص سایر ملزومات پنجره نیز بهترین اجناس موجود در بازار را به‏ کار می ‏بریم.
در سالیان اخیر و با رشد تقاضای بازار نسبت محصولات آلومینیومی، این بخش را نیز در مجموعه خود راه ‏اندازی کرده ‏ایم. از آنجایی که سیستم ‏های پنجره و نیز آلومینیوم مانند کرتن‏ وال به دانش بالایی نیاز دارد، کوشیدیم تا دانش لازم در این زمینه را کسب کنیم و به همین منظور همکاری خود را با گروه پرآوازه اتسل (ETZEL) آغاز کردیم. همانطور که می ‏دانید این گروه در بلندمرتبه ‏سازی از شهرت و تبحر بسیار بالایی برخوردار است و در سراسر جهان پروژه‏ های بزرگی را اجرا کرده است که از جمله پروژه ‏های قابل توجه این گروه در ایران می‏توان به برج میلاد، برج بین ‏المللی تهران و برج مهستان اشاره کرد.
همچنین در این راستا اقدام به خرید ماشین‏ آلات پیشرفته‏ ای کردیم. البته از آنجا که این اقدامات همزمان با وجود تحریم‏ های بین ‏المللی علیه ایران صورت می‏ گرفت، با مشکلات بسیاری روبه ‏رو شدیم، اما به ‏هر حال با پشت سر گذاشتن همه این معضلات، سرانجام واحد آلومینیومی کامل و به ‏روزی را فراهم کردیم. این واحد در حال حاضر قادر به انجام همه انواع پروژه‏ ها، مطابق با آخرین تکنولوژی روز است. به عبارتی امروزه شرکت پنجره ‏ساز صنعت قادر به اجرای کلیه سیستم ‏های کرتن‏ وال به‏ صورت یونیتایز، فریم ‏لس و فاساد است. ضمن اینکه در تمام این موارد تلاش داریم تا با دانش روز دنیا حرکت کنیم.

خدمات پس از فروش پنجره ‏ساز صنعت در چه سطحی است؟
از روز نخست، مدیران پنجره ‏ساز صنعت بر این عقیده بودند که بهترین تبلیغات، خدمات پس از فروش است. بنابراین روی این بخش تاکید ویژه ‏ای داشتیم. در واقع هزینه تولید همواره کمتر از هزینه نصب و خدمات است و البته همین بخش است که برای یک مجموعه اعتبار کسب می ‏کند. به بیانی دیگر، تفکر تولیدکننده نباید فقط این باشد که در کارگاه چه پنجره‏ای تولید می ‏کند، بلکه باید به این مهم توجه داشت که این پنجره در ساختمان چگونه خواهد نشست. بر همین اساس ما همواره خود را مسئول محصولات خود حتی پس از فروش و نصب آنها می‏ دانیم.

محصولات شرکت شما از چه نوع گارانتی‏ هایی برخوردار است؟
گارانتی که ما به مشتریان خود می ‏دهیم مربوط به بخش ‏های مختلف پنجره مانند پروفیل و یراق‏ آلات است. از آنجا که تمامی مواد مورد استفاده در تولید پنجره در شرکت از بهترین مواد موجود در بازار هستند، از گارانتی مناسبی نیز برخوردار می‏ باشند. برای نمونه پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی ما ده سال ضمانت دارند. در خصوص تولیدات آلومینیومی پنجره‏ ساز صنعت نیز ده سال گارانتی ارائه می‏ دهیم. همچنین در صورت بروز خطایی از سوی ما که قابل جبران نباشد، کل پنجره تعویض می ‏شود.

به ‏عنوان یکی از پیشگامان این صنعت در کشورمان، آیا اکنون که به گذشته نگاه می‏ کنید، از تصمیم آن روز خود برای ورود به این صنعت راضی هستید؟
بله. هرچند در این سال‏ ها صنعت یو.پی.وی.سی با فراز و فرودها و مشکلات بسیاری رو به ‏رو بوده‏، ولی همه افراد شاغل در این صنف، عملکرد یکسانی نداشته ‏اند. برای نمونه شرکت پنجره‏ ساز از ابتدای تاسیس تا به امروز، یک اصل را در سر لوحه کلیه فعالیت ‏های خود قرار داده و هرگز از آن تخطی نکرده و آن هم اصل کیفیت بوده است. به این معنی که در هر شرایطی، چه رونق باشد و چه رکود سنگین و رقابت شدید، شرکت ما از مسیر خود منحرف نشده و در همین راستا حرکت کرده است. نتیجه این رویکرد نیز این بوده که امروز پس از گذشت 14 سال با قدرت و با اعتبار بسیار زیادی از گذشته مشغول فعالیت هستیم. با اینکه در همه این سال‏ ها شاهد بداخلاقی ‏های بسیاری بوده‏ ایم، از تولید جنس بی‏ کیفیت گرفته تا رقابت ‏های ناسالم و مضر که باعث بدنامی برخی و ورشکستگی برخی دیگر شده است.
در این سال‏ های رکود، بداخلاقی‏ های برخی تا حدی بوده که حتی خوشنامی این صنعت را تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر به برخی افراد سودجو که در زمینه ساخت ‏وساز مشغول هستند، این فرصت را داده تا با به رقابت کشاندن برخی از کارگاه ‏ها، جنس ارزان قیمت برای خود تهیه کنند و از این جهت ضمن خدشه وارد آوردن به اعتبار صنعت یو.پی.وی.سی، پنجره‏ های بی‏ کیفیت و فاقد کارایی لازم را تحویل هم ‏وطنانمان دهند. توجه کنید که منظور من مسکن مهر نیست که در استفاده از جنس بی‏ کیفیت تکلیفش روشن است؛ بلکه مقصود من خانه‏ های لوکسی است که با قیمت‏ های گزاف به مشتریان از همه جا بی‏خبر فروخته می‏ شود. اما با طولانی شدن دوره رکود شاهد هستیم که کار برای تولید کنندگان بی‏ کیفیت روزبه ‏روز سخت‏ تر شده و بازار به سمت جنس با کیفیت گرایش یافته است.

همانطور که اشاره کردید، وضعیت نسبتا نابسامانی بر صنعت در و پنجره حکمفرماست، به نظر شما برای برون‏رفت از این وضعیت چه راهکاری وجود دارد؟
به عقیده من، لیاقت مردم ایران استفاده از جنس بی‏ کیفیت نیست. ضمن اینکه شما در حوزه‏ های دیگری مانند خودرو مشاهده می‏ کنید که ایرانیان تمایل دارند از بهترین اقلام موجود در بازار بهره ‏مند باشند و توانایی خرید آن را نیز دارند. اگر امروز شما شاهد این حجم از جنس بی ‏کیفیت در بازار هستید، چند دلیل دارد: نخست آنکه اکثر مصرف ‏کنندگان ناآگاه هستند و اطلاع دقیقی از محصولی که خریداری می‏ کنند ندارند. این امر باعث شده است که مصرف‏ کنندگان به ‏راحتی تحت تاثیر تبلیغات رنگارنگ قرار گیرند؛ ضمن اینکه افراد سودجو نیز از این شرایط و کمبود نقدینگی سوءاستفاده کرده و بازار را از جنس به‏ ظاهر ارزان و بی‏ کیفیت انباشته ‏اند. من فکر می‏ کنم با ارتقای آگاهی‏ های عمومی در این خصوص تا حد بسیاری می ‏توان به وضعیت فعلی سر و سامان داد. البته نمی‏ توان به مشکلات فراوانی که شرکت‏ های معتبر و باشناسنامه با آن دست به گریبان هستند، نیز بی‏ اعتنا بود. به‏ هرحال تولید در جامعه ما با معضلات فراوانی همراه است که امیدواریم با تحولات اخیر در عرصه اقتصاد، به سمت حل این معضلات پیش برویم.
به نظر شما رواج تولید پنجره‎های تیپ، می ‏تواند به ‏عنوان راهی برای سر و سامان دادن به شرایط فعلی محسوب شود؟
متاسفانه در جامعه این تفکر وجود دارد که استفاده از پنجره تیپ، پرستیژ یک ساختمان را پایین می ‏آورد. در صورتی که به‏ هیچ وجه این‏گونه نیست، پنجره تیپ تعریف خودش را دارد و در سراسر جهان از این نوع پنجره ‏ها استفاده می ‏شود. در واقع استفاده از پنجره ‏های تیپ به این معناست که کلیه استلزامات یک ساختمان، مانند میزان فضا، میزان نور لازم و عایق بودن ساختمان همه محاسبه شده ‏اند. من فکر می‏ کنم تولیدکنندگان ما به سمت تولید پنجره تیپ حرکت کنند.

فکر می ‏کنید با توجه به اجرای برجام و لغو تحریم‏ های بین ‏المللی، چه تغییر و تحولاتی در بازار در و پنجره کشورمان به‏ وجود آید؟
حقیقتا تحریم ‏ها بسیار آزاردهنده بود. یکی از آثار تحریم ‏ها این بود که کشورهای همسایه سود سرشاری از محدودیت‏ های ایرانیان به جیب زدند. به نظر من با رفع تحریم ‏ها شاهد شیطنت‏ هایی از سوی برخی از این کشورها خواهیم بود. امیدوارم بتوانیم از فرصت‏ های به ‏دست آمده به نحو احسن استفاده کنیم و آینده روشنی را برای صنعت خود و همچنین کشورمان رقم بزنیم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 101و102 ــ اسفند 94


ثبت نظر

ارسال