بازار متلاطم مسکن در تهران

پنجره‌ایرانیان؛ بازار آپارتمان‌‌‌های مسکونی در شهر تهران این روزها حال‌وروز غریبی دارد. اگرچه عمر احوال بد بازار مسکن به بیش از پنج سال می‌رسد اما احوالی که این روزها بازار مسکن دارد را در هیچ‌‌‌یک از مقاطع زمانی سال‌‌‌های گذشته تجربه نکرده است.
  • یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 ساعت 16:0

به گزارش دنیای اقتصاد، بازار مسکن به معنای مطلق کلمه گیج‌کننده است. از یک‌‌‌سو تورم ناشی از تاثیرپذیری از متغیرهای بیرونی بازار مثل نرخ ارز و از سوی دیگر نرخ بالای تورم عمومی که همگی موجب تلاطم قیمتی در این بازار شده و از سوی دیگر نامشخص بودن میانگین قیمت‌‌‌های هر منطقه و محله با توجه به خودداری متولیان مربوطه از انتشار آمارهای رسمی مربوط به معاملات قطعی انجام‌شده در هرماه سبب شده فعالان بازار مسکن جرات اقدام پیدا نکنند.

آن‌ها معتقدند به قول شطرنج‌‌‌بازها باید نهایت احتیاط را به کار بگیرند، چراکه «دست به مهره» ممکن است به انجام بازی منتهی شود؛ آن‌هم نوعی از بازی و حرکت که می‌تواند به‌جای منفعت برای طرفین معامله ضرر و زیان به دنبال داشته باشد؛ بنابراین هر دو سمت خریدار و فروشنده به‌‌‌ویژه خریداران مصرفی که اغلب می‌‌‌خواهند گران‌‌‌‌ترین خرید عمر خود را انجام دهند، جانب احتیاط را رعایت و از به‌اصطلاح دست به مهره شدن پرهیز می‌‌‌کنند.

بااین‌حال بازار مسکن شهری مثل تهران هیچ‌گاه خالی از فایل نیست و وجود فایل‌‌‌های فروش در مناطق مختلف با انگیزه‌‌‌های مختلف از قبیل قلق‌‌‌گیری قیمتی یا ناگزیری نسبت به فروش به هر دلیل امری طبیعی است.

درعین‌حال فعالان بازار می‌‌‌دانند ثبت این فایل‌‌‌ها ابدا به‌منزله رونق معاملات نبوده و اغلب معاملاتی که انجام می‌‌‌شود نیز حاصل اصرار خریداران سرمایه‌‌‌ای برای حضور بالفعل در بازار مسکن است. اگر این خریداران در بازار حضور نداشتند حتی معدود معاملات این روزها نیز در بازار سر نمی‌‌‌گرفت و جایی برای امیدواری نبود.


ثبت نظر

ارسال