امکان توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی بدون محدودیت

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست سازمان صنایع کوچک‌ و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: با تعامل‌های انجام‌شده، هم‌اکنون درخواست توسعه تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی بدون محدودیت عملیاتی شده و مجوز تغییر کاربری زون‌ها نیز با رعایت هم‌جواری‌ها صادر می‌شود.
  • چهارشنبه 18 اسفند 1400 ساعت 10:52

به گزارش ایسنا، حمید جلالوندی در نشست هم‌اندیشی مدیران ستادی و استانی سازمان صنایع کوچک‌ و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون با تفویض اختیار صورت گرفته به ادارات کل حفاظت محیط‌زیست، با ۵۹ درخواست ارزیابی زیست‌محیطی برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی زیر ۳۵۰ هکتار عرصه در استان‌ها و ۲۱ مورد هم با مساحت بالای ۳۵۰ هکتار در کمیته کشوری ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست موافقت شده است.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست از موافقت با ۸۰ درخواست ارزیابی زیست‌محیطی با موضوع شهرک‌ها و نواحی صنعتی در چهار سال گذشته خبر داد و گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست سعی کرده با اتخاذ تمهیدات لازم و ارتقاء همکاری‌ها با شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها و مدیریت HSE سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تمامی رده‌های ضوابط استقرار تا رده ۷ را بر اساس زون بندی شهرک‌ها و نواحی صنعتی صادر کند.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین اضافه کرد: با تعامل‌های انجام‌شده، هم‌اکنون درخواست توسعه تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی بدون محدودیت عملیاتی شده و مجوز تغییر کاربری زون‌ها نیز با رعایت هم‌جواری‌ها صادر می‌شود.

همچنین به گفته جلالوندی در پنج سال گذشته، ۱۶۷ هزار استعلام از سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت گرفته که پاسخ ۹۴ درصد استعلام‌ها از این سازمان مثبت بوده و چند درصد باقی‌مانده نیز به دلیل عدم رعایت ضوابط زیست‌محیطی بوده که جزو چالش‌های پیش روی بخش صنعت است.

وی با بیان این‌که قوانین و ضوابط استقرار صنایع در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بازنگری شده، اظهار کرد: هم‌اکنون نیز این ضوابط با هدف بهبود فضای کسب‌وکار در حال بازنگری است.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین به موضوع عدم ضرورت ارزیابی زیست‌محیطی برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی زیر ۱۰۰ هکتار و شهرک‌های تخصصی نیروگاهی خورشیدی اشاره کرد و گفت: مساعی لازم برای تحقق موارد فوق از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام خواهد گرفت.

عدم پیش‌بینی حریم در ضوابط استقرار برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی و گسترش شهرها و روستاها و قرار گرفتن شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود در داخل حریم آن‌ها و چالش‌های مترتب برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی، امکان کاربری شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها در استعلام الکترونیکی جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری، انتزاع برخی از اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی از مناطق حفاظت‌شده، مصوبه هیئت مقررات زدایی در خصوص اصلاح ماده (۳) ضوابط استقرار و تهیه شیوه‌نامه مربوطه، امکان توسعه شهرک‌های صنعتی موجود مستقر در محدوده ۵۰ کیلومتری اصفهان و ۳۰ کیلومتری کلان‌شهرهای موضوع مصوبه هیئت‌وزیران و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری تسهیل استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، ازجمله موضوعاتی بود که در این نشست مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


ثبت نظر

ارسال