راهکارهای ایجاد ساختمانهای سبز

پنجره ایرانیان:کارشناسان و متخصصان صنعت ساختمان معتقدند که ایجاد ساختمانهای دوستدار محیط زیست، کلید کاهش گازهای گلخانه ای به شمار می آید.
  • دوشنبه 17 شهریور 1393 ساعت 12:1

به گزارش پایگاه اینترنتی اکوبیزنس، متخصصان در کنفرانس بین المللی ساختمانهای سبز ٢٠١٤، راهکارهایی را پیش روی سازندگان، سازمانها و محققان برای افزایش ایجاد ساختمانهای سبز، قرار دادند.استفن سلکوویتز، یکی از محققان پیشرو در زمینه ساختمانهای سبز، معتقد است که تلاش برای کاهش گازهای گلخانه ای باید روی صنعت ساختمان سازی معطوف شود زیرا ساختمانها جایی هستند که بیشترین مقدار کربن را تولید می کنند.وی افزود: در آمریکا ساختمانها در مجموع ٤٠ درصد انرژی را مصرف می کنند که جدا از مسائل زیست محیطی، فرصتهای اقتصادی بسیار بزرگی در زمینه صرفه جویی انرژی در ساختمانها به وجود آورده است.

سلکوویتز تصریح کرد: بر اساس پیش بینی اداره انرژی آمریکا، با افزایش بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانها و بر خلاف ارزیابی پیشین در سال ٢٠٠٥، مصرف کنندگان آمریکایی در بازه زمانی سالهای ٢٠١٣ تا ٢٠٣٠ میلادی چهار تریلیون و ٦١٠ میلیارد دلار در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.وی ادامه داد: با به کارگیری فناوریهای بیشتری در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت با هدف کاهش تقاضای انرژی در ساختمانها می توان یک تریلیون و ٩٤٠ میلیارد دیگر تنها در آمریکا صرفه جویی کرد.

سلکوویتز و پروفسور برتیل اندرسون، رئیس دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور، در این کنفرانس به ارائه راهبردهایی برای افزایش ایجاد ساختمانهای سبز پرداختند.اندرسون برنامه را به نام اکوکمپس (دانشگاه دوست دار محیط زیست) راه اندازی کرده که انتطار می رود با اجرای آن دانشگاه فناوری نانیانگ به سبزترین دانشگاه جهان تبدیل شود.

ارتباط  میان طراحی ساختمانها با بهینه سازی مصرف انرژی

سلکوویتز و اندرسون معتقدند گام نخست در این راه تعیین اهداف روشن و برنامه های جاه طلبانه است، دو نمونه از این اهداف می تواند اطمینان حاصل کردن از اجرایی شدن برنامه های انرژی در ساختمانها و همچنین تلاش برای ایجاد ساختمانهای با مصرف انرژی صفر باشد.

سلکوویتز می افزاید: چگونگی استفاده از ساختمانها و رفتار ساکنان آن، موضوعی نیست که در کنترل سازندگان باشد، با این وجود می توان اقدامهایی را در زمان طراحی و ساخت انجام داد که ساکنان را به انجام رفتاری که بیشترین مقدار صرفه جویی در انرژی راه به همراه دارد، ترغیب کرد.این موضوع به ساکنان در کم کردن هزینه ها نیز کمک می کند.

وی همچنین به اقدامهایی برای طراحی برنامه ها و سامانه های روشنایی با قابلیت کنترل بسیار بالا و نیز آموزش اداره ها به منظور به کار گیری فناوریهای نوین بهینه سازی مصرف سوخت اشاره کرد.این پژوهشگر آمریکایی افزود: در هنگام ساخت ساختمانها، هر ساختمان می تواند گواهی بهینه سازی مصرف سوخت را داشته باشد اما هیچ شخصی نمی داند این ساختمان در طول زمان چگونه عمل می کند، ایده پیش بینی و کنترل مصرف انرژی ساکنان در ابتدا سازندگان و مهندسان را نگران می کند اما مسئله جدی است که باید به آن اندیشید.

طراحی ساختمانهایی با مصرف انرژی صفر

سلکوویتز ادامه داد: فناوری اطلاعات می تواند به برآورد دقیق چرخه مصرف انرژی در ساختمانها کمک کند، در این زمینه سنگاپور یکی از پیشروها در دنیاست، تضمین عملکرد ساختمانها می تواند نحوه طراحی و مدیریت ساختمانها را به کلی دگرگون کند.از سوی دیگر، یکی از نکته های مورد اشاره این پژوهشگر مصرف انرژی، تلاش برای ایجاد ساختمانهایی با مصرف انرژی صفر است.

منظور از این ساختمانها، ساختمانهایی است که انرژی مورد نیازشان را از انرژیهای تجدیدپذیر و در خود ساختمان تولید می شود و نیازی به مصرف انرژی بیشتر از این ندارند.وی گفت: اکنون در آمریکا ١٥٠ ساختمان با مصرف انرژی صفر وجود دارد که افزایش این رقم تا تعداد پنج میلیون ساختمان کشور چالشی اساسی است.

وی با اشاره به این که حرکت به سمت ساختمانهای با مصرف انرژی صفر برای سازندگان خلاق بسیار ساده تر است، گفت: این حرکت می تواند از ساختمانهای کوچکتر مانند انبارها و ساختمانهای کم هزینه آغاز شود و در مرحله بعد ساختمانهای پیچیده و مرتفع، بیمارستانها و مرکز داده ها را هم شامل شود.

راهبرد دیگر،  تمرکز بر روی راه حلهای یکپارچه مصرف انرژی در ساختمانهاست.

در این باره سلکوویتز به مطالعات موردی اشاره کرد که در آنها این گونه راه حلها به کار گرفته شدند.

در این تحقیق فناوریهایی مانند استفاده از منشور برای بازتاباندن نور طبیعی به اعماق بیشتر ساختمان، نصب پرده های خودکار برای کاهش هزینه های سرمایشی، و نیز نصب سنسورهایی برای تنطیم نور و دمای هوا بر اساس میزان شلوغی اتاقها در ساختمانهای مرکزی روزنامه نیویورک تایمز به کار گرفته شد.این کار سبب کاهش یک چهارمی هزینه های این روزنامه و همچنین افزایش آرامش کارمندان شد. این تحقیق همچنین نشان داد که استفاده از سامانه های یکپارچه برای کنترل نور، تهویه هوا و مصرف برق می تواند به بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمانها کمک کند.

سلکوویتز گفت: در گذشته عوض کردن هر یک از شاخصهای مصرفی مانند لامپها به طور جداگانه می توانست تا ٣٠ درصد در هزینه ها صرفه جویی کند، اما برای رسیدن به سطح مصرف انرژی صفر باید از سیستمهای یکپارچه استفاده کرد.راهبردی سومی که برای ایجاد ساختمانهای سبز بیشتر به آن اشاره شد، توسعه فناوریهای خلاقانه از راه همکاری صنایع مختلف بود.

اندرسون گفت: دانشگاه فناوری سنگاپور خود را به عنوان آزمایشگاهی در اختیار فناوریهای سبز قرارداده است و شرکتهایی مانند زیمنس، رولز رویس، بی ام دبلیو، آی بی ام و بوش در حال فعالیت در این زمینه در این دانشگاه هستند.وی بر این باور است که باید برای بهینه سازی مصرف سوخت در همین حال که به سامانه های جا افتاده نگاه می کنیم، در سیستمهای آینده نگر نیز سرمایه گذاری مناسب انجام دهیم.

این مقام دانشگاه سنگاپور افزود: ما برنامه ای به ارزش دو میلیارد دلار برای توسعه ساختمانهای جدید داریم که این مسئله فرصت بسیار مناسبی برای آزمایش فن آوری های جدید در این دانشگاه ایجاد می کند.وی با اشاره به این که چنین فناوریهایی در دنیا موجود است، گفت: برای اطمینان از کارکرد این فناوریها در شرایط حاره ای سنگاپور، این فناوریها باید در شرایط آزمایشگاهی بررسی شوند.


ثبت نظر

ارسال