خسروی:

دولت زمین را ملی کند

پنجره ایرانیان:عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت برای کاهش قیمت تمام شده مسکن می تواند زمین را ملی کند زیرا 50 درصد از قیمت مسکن را زمین تشکیل می دهد.
  • شنبه 15 شهریور 1393 ساعت 0:15

به گزارش فارس، بهمن آرمان در برنامه مناظره گفت:‌ بحث‌هایی که امروز مطرح می‌شود به نظر می‌رسد برای مسئولین راهگشا نیست بنابراین باید روش بحث خود را تغییر دهیم تا بتوانیم در این برنامه بیشترین استفاده را ببریم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به صحبت‌های بیضایی گفت: ایشان یک نکته بسیار خوبی را مطرح کرد زمانی که بحث صندوق زمین و ساختمان مطرح شد، من یادداشتی را در روزنامه ایران نوشتم اما پس از آنکه از جزئیات این صندوق کسب اطلاع کردم، متوجه شدم دو وزیر به خاطر هیچ در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سرمایه اولیه این صندوق 150 میلیارد ریال است که باید بگویم این سرمایه به هیچ عنوان راهگشای فعلی وضعیت مسکن نیست بلکه باید سرمایه اولیه آن بسیار بیشتر از این رقم باشد بنابراین به نظرم نباید دولت وقت خود را در این زمینه تلف کند.وی با اشاره به اینکه دوره‌ای در بورس اوراق بهادار مشغول به فعالیت بوده است، گفت:‌در آن موقع پیشنهاد دادم تا یک شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایجاد شود اما پس از مدتی این شرکت از مسیر اصلی خود جدا شد و نتوانست کارایی لازم را داشته باشد.وی ادامه داد: در شرایط فعلی به نظرم سیاستی که دولت در پیش گرفته و به دنبال افزایش وام خرید است، اشتباه است زیرا افزایش وام مسکن نمی‌تواند راهگشای شرایط فعلی مسکن شود.

بیضایی در ادامه برنامه مناظره در پاسخ به سؤال یکی از بینندگان، گفت:‌من به هیچ عنوان از سیاست‌های مسکن دولت نهم و دهم حمایت نمی‌کنم، بلکه معتقدم دولت قبل اگرچه می‌خواست بخش عرضه را تحریک کند، اما در زمینه توزیع مشکلات اساسی داشت. به همین دلیل دولت نهم و دهم نتوانست در زمینه مسکن موفق باشد.

چگینی که به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در این برنامه حضور داشت، در پاسخ به سؤال یکی از بینندگان گفت:‌به نظر من قیمت وام مسکن بین 40 تا 80 میلیون تومان است که بازپرداخت آن از 400 تا 900 هزار تومان می‌شود بنابراین بهتر است اجاره نشینانی که این میزان را اجاره می‌دهند، قسط وام مسکن پرداخت کنند تا در منزل مسکونی خود ساکن شودند.

خسروی نیز در پاسخ به سؤال یکی از بینندگان گفت:‌ طرح‌های مختلفی را در زمینه بهبود شرایط مسکن در کشور مطرح کرده‌اند که یکی از این طرح‌ها که می‌تواند منجر به کاهش قیمت مسکن شود، ملی کردن زمین است.وی ادامه داد:‌ همانطور که می‌دانیم هم اکنون 50 درصد قیمت ساختمان را زمین تشکیل می‌دهد که اگر زمین را ملی کنیم، بنابراین 50 درصد از قیمت نهایی ساختمان کاهش پیدا می‌کند. بنابراین به نظرم دولت باید یک اقدام انقلابی انجام دهد و قیمت زمین را صفر کند.

عقبایی نیز در پاسخ به سؤال یکی دیگر از بینندگان گفت:‌ من به عنوان نماینده اتحادیه در این مناظره حضور دارم اما لازم است بگویم همواره مشاورین املاک هم نماینده مردم هستند و هم نماینده بخش مسکن، بنابراین بهترین روش این است که هم عرضه افزایش پیدا کند و هم تقاضا تحریک شود. شرایط مسکن بهبود یابد.


ثبت نظر

ارسال