پنجره‌هایی که دمای داخل ساختمان را کنترل می‌کنند

پنجره‌ایرانیان؛ محققان آمریکایی پنجره‌هایی ساختند که در هنگام افزایش دمای هوا با تغییر رنگ به خنک شدن ساختمان و جذب نور مانند سلول خورشیدی کمک می‌کند
  • یکشنبه 11 آبان 1399 ساعت 12:4

به گزارش خبرگزاری دانشجو، پنجره برای ورود نور به خانه بسیار مناسب است، اما در ماه‌های تابستانی، وجود یک گرمای ناخواسته در خانه باعث می‌شود سیستم‌های خنک‌کننده بی‌وقفه روشن باشند. اکنون محققان پنجره‌هایی ساختند که با گرم شدن در برابر نور خورشید، به‌صورت خودکار تغییر رنگ می‌دهند تا ساختمان را خنک نگه دارند. همچنین این پنجره‌ها می‌توانند به‌عنوان سلول‌های خورشیدی نیز مورداستفاده قرار بگیرند.

شیشه‌هایی که تغییر رنگ می‌دهند به‌طورمعمول به‌عنوان لنز در عینک‌ها استفاده می‌شوند. تحولات جدید این شیشه‌ها را الکترونیکی کرده و تغییر اندازه آن‌ها به بزرگی یک پنجره را امکان‌پذیر ساخته است. هم‌زمان، سلول‌های خورشیدی شفاف یا نیمه شفاف کارآمدتر شده و می‌توانند در این پنجره‌ها جا بگیرند.

در مطالعه جدید، محققان آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر وزارت انرژی ایالات‌متحده (NREL) این دو فناوری را در یک پنجره ترکیب کرده‌اند. آن‌های این فناوری را «ترموکرومیک فتوولتائیک» نامیده‌اند. این فناوری می‌تواند هنگام گرم شدن توسط نور خورشید برای جلوگیری از تابش شدید تغییر رنگ داده و میزان مصرف خنک‌کننده‌ها را کاهش دهند. همچنین می‌توانند انرژی نور تابیده‌شده را به‌عنوان یک سلول خورشیدی ذخیره کنند.

وقتی دمای شیشه بین ۳۵ تا ۴۹ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد، رنگ پنجره می‌تواند بین زرد، نارنجی، قرمز و قهوه‌ای در حدود ۷ ثانیه تغییر کند. این سازه برای NREL پیشرفت بزرگی است، زیرا در نمونه‌های قبلی پنجره تنها در صورت رسیدن بین دمای ۶۵.۵ تا ۷۹.۴ درجه سانتی‌گراد می‌توانست در عرض سه دقیقه به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز تغییر رنگ بدهد.

در حالت ایده‌آل، این پنجره‌ها می‌توانند به کاهش نیاز به تهویه مطبوع کمک کرده و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، آب و حتی برق شوند. این گروه بیان می‌کند که یک نمونه اولیه از این پنجره‌ها با فناوری جدید می‌تواند در ظرف یک سال ساخته شود.


ثبت نظر

ارسال