۲ روش احیای بافت فرسوده

پنجره ایرانیان:معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت در طرح جامع مسکن به سهم نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرده و احیای بافت فرسوده را از دو مسیر به پیش می‌برد، گفت: قیمت مسکن تابع قیمت تمام شده و بازار تقاضا است، اما مشکل کنونی توانمند نبودن متقاضی مسکن است.
  • جمعه 14 شهریور 1393 ساعت 12:50

محمد سعید ایزدی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سئوال که آیا در طرح جامع مسکن بر نوسازی بافت فرسوده تاکید شده است یا خیر گفت: آنچه مورد تاکید دولت است، سهم و جایگاه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در طرح جامع مسکن است، خوشبختانه دولت یازدهم برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده جایگاه موثر و تعیین کننده‌ای در نظر گرفته است.

چندی پیش ایزدی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده بود، متأسفانه پرداخت تسهیلات بانکی از سوی بانک‌های عامل با عدم همکاری برای ارائه تسهیلات مواجه است، چرا که هر سال قرار بود 200 هزار واحد مسکونی نوسازی و بازسازی شود، اما از سال گذشته تاکنون تنها 53 هزار واحد مسکونی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

*نوسازی بافت فرسوده یکی از راه‌های تأمین مسکن

وی افزود: تجربیات قبلی در بهسازی بافت فرسوده و 200 هزار سهمیه ما نشان داد که تامین مسکن و توجه به ظرفیتی که بافت‌ فرسوده دارد، بحث درست و دقیقی است، خوشبختانه دولت جدید در بحث برنامه جدید به مقوله نوسازی بافت فرسوده به عنوان یکی از راه‌های تأمین مسکن به ویژه مسکن اجتماعی توجه دارد.ایزدی ادامه داد: بافت‌های فرسوده ظرفیت لازم برای پذیرش این موضوع که همانا تأمین مسکن است را دارند.

* 80 درصد ساکنان بافت فرسوده نیازمند مسکن اجتماعی هستند

وی اضافه کرد: بالغ بر 80 درصد ساکنان مناطق در بافت فرسوده همان افراد و گروه‌های هدفی هستند که نیازمند مسکن اجتماعی هستند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پاسخ به این سوال که آیا وزیر راه و شهرسازی از او به عنوان مسئول مستقیم بافت‌های فرسوده، برنامه‌ای در تدوین طرح جامع درخواست کرده، گفت: در طرح جامع مسکن یک بسته‌ای به طور مشخص هم به مسکن اجتماعی و هم به بافت فرسوده توجه ویژه‌ای شده است و دیدید که وزیر راه و شهرسازی بارها تاکید کرد که مسکن اجتماعی در بافت فرسوده انجام شود و بنیاد مسکن را هم مأمور آن کرد.

*دولت از 2 مسیر برای احیای بافت‌ فرسوده پیش می رود

ایزدی در پاسخ به این سئوال که آیا قبول دارید روند احیای بافت فرسوده به دلیل سنگ‌اندازی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، کُند شده است، گفت: دولت از دو مسیر برای احیای بافت‌های فرسوده جلو می‌رود که اولی این است که منابع خود را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهیم، تا اقدام به بازسازی و نوسازی و ساخت در بافت‌های فرسوده هزینه شود.

وی اضافه کرد: پس برای اینکه سود 22 درصد بانکها را به 14 درصد برسانیم، تا برای گروه‌های کم درآمد مناسب باشد، مجبور هستیم از منابع در اختیار خود با بانک‌ها توافقنامه امضا کنیم.به گفته وی، این توافق تاکنون با بانک مسکن و تعاون انجام شده است.ایزدی با بیان اینکه منابع در اختیار ما محدود است، گفت: در حال حاضر در نامه‌ای هم که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر راه شهرسازی به رئیس جمهور نوشتند، این موضوع در آن و در طرح جامع مسکن توجه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد شده که پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی برای خرید مسکن در بافت‌های فرسوده بیشتر باشد و آیا این وام موجب گرانی مسکن می‌شود؟ گفت: ما تابع مصوبات هستیم، اما موضوعی را عنوان می‌کنم، هرچند که در حوزه اختیارات بنده نیست.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اضافه کرد: هم سیاستهای اقتصاد مقاومتی و هم سیاست‌های دولت که این اواخر برای ایجاد رونق در بازار آنرا اعلام کرده موجب رونق تولید در بخش مسکن می‌شود.

وی افزود: قیمت مسکن تابع قیمت تمام شده و بازار تقاضا است، بنابراین قیمت تمام شده سالهاست که به قیمت نهایی بسیار نزدیک است و حتی در برخی مواقع برابری می‌کند.ایزدی تاکید کرد: مشکل بزرگ بازار تقاضا است که تقاضای دارای قدرت خرید وجود نداشته و متقاضی مسکن توانمند نیست، پس بنابراین برای ورود به بازار و توانمند کردن متقاضی می‌توان با اعطای تسهیلات این بخش را جبران کرد.


ثبت نظر

ارسال