رشد ۶۲ درصدی نوسازی بافت فرسوده نسبت به قبل

پنجره‌ایرانیان؛ محله‌های قدیمی شهرها در روزگار نه‌چندان دور از وجهه و اعتبار برخوردار بودند که به‌تدریج با فرسودگی این مناطق جریان زندگی نیز در آن کمرنگ شد؛ دولت سیزدهم در تلاش است تا سالیانه ۱۰۰ هزار واحد را در بافت‌های فرسوده نوسازی کند که سال گذشته به عدد ۶۵ هزار واحد رسید و امسال نیز نوسازی در چهارماهه ابتدایی ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
  • شنبه 8 مهر 1402 ساعت 12:6

به گزارش ایسنا، طبق آمار در طول هشت سال فعالیت دولت قبل متوسط نوسازی مسکن به ۴۰ هزار واحد رسیده بود؛ درحالی‌که طبق قانون ساماندهی باید سالیانه ۱۰۰ هزار واحد نوسازی می‌شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ نوسازی مسکن به ۶۱ هزار واحد و سال ۱۴۰۱ به ۶۵ هزار واحد رسید که رشد ۶۲ درصد در مقایسه با میانگین دولت‌های قبل را نشان می‌دهد. این آمار از تعداد پروانه‌های صادره استخراج شده است. در چهارماهه ابتدای امسال هم بیش از ۲۰ هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شده که از رشد ۴۰ درصد در مقایسه با چهارماهه ابتدای سال گذشته حکایت دارد. یکی از دلایل این رشد به ارائه بسته تشویقی ۱۹ بندی شهرسازانه مربوط می‌شود.

امروز با حضور رئیس‌جمهور و هم‌زمان با هفته دولت ۱۰۱ هزار و ۲۷۸ واحد مسکونی در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسید. این افتتاح‌ها که در قالب طرح نهضت ملی مسکن انجام شده شامل نوسازی بافت‌های فرسوده، خودمالکی، مسکن روستایی، مسکن حمایتی دولت و واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر است. از ۱۰۱ هزار واحد مذکور ۱۹ هزار و ۱۸۹ واحد در بافت‌های فرسوده با محوریت شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت مردم، نوسازی و احداث شده است. این تعداد واحد در قالب ۵۱۷۳ پروژه به سرانجام رسید.

نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از سیاست‌هایی بوده که دولت سیزدهم در برنامه کلان خود قرار داده و تعهد کرده تا سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در قالب طرح نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری نوسازی و بهسازی کند.

ارائه تسهیلات بافت فرسوده، تخفیف‌های پروانه، عوارض ساختمانی، انشعابات و مشوق‌های شهرسازانه برنامه‌های اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران و مجموعه دولت برای نوسازی مسکن مردمی است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد سال گذشته رکورد نوسازی بافت‌های فرسوده پس از ۹ سال شکسته شد و به ۶۵ هزار واحد رسید؛ در چهارماهه ابتدای امسال نیز این عدد ۴۰ درصد نسبت به پارسال رشد داشت. کارهای خوبی طی دو سال اخیر در بافت‌های فرسوده انجام شده که ازجمله آن می‌توان به رسیدن به عدد ۱۴۶ هزار پروانه نوسازی، اجرای ۱۲۴۵ پروژه، آسفالت ۲۱۰۰ کیلومتر از معابر خاکی و ایجاد ردیف بودجه برای مرمت خانه‌های تاریخی اشاره کرد.

محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص جدیدترین اقدامات دولت برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده به ایسنا گفت: واحدهای ناپایدار نیز حدود ۴۸ یا ۴۷ درصد از کل تعداد واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده را تشکیل می‌دهد. در برنامه هفتم قصد داریم این عدد را به ۴۰ درصد برسانیم. تحقق این موضوع می‌تواند نگرانی از حوادث ساختمانی و بلایای طبیعی را تا حدودی کاهش دهد. علاوه بر آن از طریق نوسازی و بهسازی، سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده تولید خواهد شد که به عرضه مسکن در کشور کمک می‌کند.

کارشناسان معتقدند با انباشت تقاضا در بخش مسکن و کم‌کاری در نوسازی بافت‌های فرسوده مواجهیم که این مسئله مسئولیت دولت سیزدهم را در ساخت سالیانه یک‌میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن سنگین‌تر کرده است.

هنوز برخی چالش‌ها در بحث بیمه‌های تامین اجتماعی، تسهیلات بانکی و مدت‌زمان صدور پروانه در بافت‌های فرسوده وجود دارد که دولت با همکاری بانک‌ها و شهرداری‌ها درصدد حل این مسائل است. بنا به گفته آیینی با همراهی مردم و دستگاه‌های مرتبط در سال‌های آینده شاهد رکوردشکنی‌های جدیدی در بافت‌های فرسوده خواهیم بود.

در بخش مرمت خانه‌های تاریخی به‌عنوان بناهایی که هویت شهرها را نشان می‌دهد دولت سیزدهم برای اولین بار در طی دهه‌های گذشته تسهیلات ویژه مرمت و مقاوم‌سازی خانه‌های تاریخی را به تصویب رساند. این تسهیلات در تهران ۳۶۰ میلیون تومان، در کلان‌شهرها ۳۲۰ میلیون، سایر شهرها ۲۸۰ میلیون و روستاها ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در بافت‌های فرسوده درون شهرها در زمان‌های نه‌چندان دور، ساکنان با اصالت سکونت داشتند و از وجهه و اعتبار برخوردار بودند. متاسفانه به‌تدریج با فرسودگی این مناطق، مظاهر زندگی در آن کمرنگ شد؛ تا جایی که بعضا به کانون‌های بزهکاری تبدیل شدند.

امروز اما به‌تدریج ساکنان محله‌های قدیمی، حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی در جریان برنامه‌های نوسازی قرار گرفته‌اند. مردم امیدوارند سقف‌های لرزان در ۱۶۷ هزار هکتار بافت‌های ناکارآمد با حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت به‌تدریج در مسیر نوسازی و بهسازی گیرد و دولت در این مسیر کمک‌حال مردم خواهد بود.


ثبت نظر

ارسال