مصرف برق خانگی مدیریت بیش‌تری را می‌ طلبد

پنجره ایرانیان: در ایران 32 درصد از مصرف برق یعنی معادل یک سوم سهم انرژی الکتریکی در بخش خانگی مصرف می‌شود.
  • سه شنبه 11 شهریور 1393 ساعت 15:22

وسایل برقی مانند یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباس‌شویی، جاروبرقی، لامپ‌ها و دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی جزء مصرف‌کننده‌های بخش خانگی به ‌شمار می‌روند که عمده‌ترین بخش مصرف آن در بخش سرمایشی و روشنایی است. در کشور ما حدود32% از برق یعنی معادل تقریباً یک سوم سهم انرژی الکتریکی، در بخش خانگی مصرف می‌شود.کارشناسان سابا به اقشار مختلف مردم پیشنهاد می‌نمایند که با اعمال یک‌سری راه-کارهای ساده و کم‌هزینه می‌توانند ضمن کاهش مصرف برق در هزینه‌های خود نیز صرفه‌ جویی به‌عمل آورند.

کارشناسان معتقدند امروزه گزینه‌ های زیادی جهت انتخاب سیستم روشنایی منازل و مراکز اداری و تجاری وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به استفاده از لامپ‌های LED به ‌جای لامپ‌های هالوژن و رشته ‌ای اشاره کرد. به ‌نظر آنها انتخاب لامپ مناسب به کاربری آن و مواردی ازجمله رنگ، نور، میزان هزینه وویژگی‌های لامپ بستگی دارد.

کارشناسان سابا پیشنهاد می‌کنند که مردم به ‌جای آن‌که فقط به میزان انرژی مصرفی لامپ‌ها فکر کنند بر میزان نوردهی آن‌ها توجه کنند. لومن واحد میزان نوردهی لامپ است. هرچه میزان لومن یک لامپ بیش‌تر باشد نور بیش‌تری را تولید می‌کند. وات، توان مصرفی لامپ است و هرچه وات یک لامپ کم‌تر باشد، هزینۀ قبض برق مصرفی شما کم‌تر خواهد شد. چنانچه از لامپ رشته‌ای استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌ جای آن‌ها ازلامپ‌های LED و یا کم‌مصرف که همان لومن را دارند استفاده نمایید تا میزان مصرف برق شما کاهش یابد.

برچسب انرژی لامپ، حاوی اطلاعاتی مانند شار نوری لامپ برحسب لومن، توان ورودی لامپ برحسب وات و طول عمر لامپ برحسب ساعت است. هم ‌وطنان عزیز می‌توانند با استفاده از اطلاعات برچسب و اطمینان از نشان استاندارد، لامپ مناسب خود را خریداری نمایند. هم‌چنین برای جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای موجودمی‌ توانند از جدول زیر استفاده کنید.

 میزان نوردهی        رشته‌ای   کم‌مصرف                LED

450 لومن 40 وات   9 الی 13 وات         4 الی 8 وات

800 لومن 60 وات   13 الی 16 وات      8 الی 13 وات

1100 لومن              75 وات   17 الی 23 وات      11 الی 15 وات

1600 لومن              100 وات 23 الی 28 وات      16 الی 20 وات


ثبت نظر

ارسال