نگاهی به قوانین سرعت‌بخش تجدیدپذیرها

پنجره‌ایرانیان: در لایحه بودجه ۱۳۹۶ به تجدیدپذیرها توجه خاصی شده، به‌طوری‌که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای بخش‌هایی مانند نیروگاه‌های برق‌آبی، توزیع و انتقال برق در نظر گرفته‌شده است.
  • یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 10:10

به گزارش ایسنا، در جهت حمایت از توسعه استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر احکامی مصوب شده که هم از نگاه زیست‌محیطی و هم در قوانینی مشوقی قابل‌توجه است. در سیاست‌های کلی نظام در بخش سایر منابع انرژی برای تنوع‌بخشی به منابع انرژی و در راستای مسائل زیست‌محیطی به افزایش سهم تجدید پذیر در سبد کشور تاکید شده است.

همچنین در برنامه پنجم توسعه که امسال نیز هنوز ادامه دارد، در ماده ۱۳۳ قانون حکم شده که وزارت نیرو نسبت به انعقاد قرارداد بلندمدت خرید تضمینی برق تولیدی از منابع تجدید پذیر با اولویت خرید از بخش‌های خصوصی و تعاونی اقدام کند.

از سال ۱۳۹۳ در بودجه‌های سنواتی برقی کردن چاه‌های کشاورزی با منابع انرژی خورشیدی از محل منابع یارانه سوخت فسیلی مصرف‌شده در نظر گرفته‌شده است.

علاوه بر این در قانون دائمی اصلاح الگوی مصرف انرژی که در برنامه پنجم توسعه لحاظ شده وزارت نیرو موظف به عقد قرارداد بلندمدت خرید تضمینی از تولیدکنندگان غیردولتی برق از منابع تجدید پذیر است که قیمت و شرایط خرید با پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب هیات وزیران تعیین و منابع مالی موردنیاز از محل ارزش سوخت صرفه‌جویی شده و منابع حاصل از عدم تولید آلاینده تامین می‌شود.

همچنین در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی حکم شده که برای ترویج کاربرد اقتصادی منابع تجدیدپذیر انرژی در سامانه‌های مجزا از قبیل آبگرمکن انرژی، حمام خورشیدی، تلمبه بادی، توربین بادی و استحصال گاز از منابع زیست‌توده، حمایت لازم به‌صورت عمومی، اعلام و منابع لازم از محل بودجه‌های مصوب سالانه و یا از محل صرفه‌جویی‌های ناشی از اجرای این قانون تامین شود.

در قانون حمایت از صنعت برق نیز حکم بودجه سنواتی مشروط به تبصره ۱۲ دائمی شد که مشوق تجدیدپذیرها و ارتقاء راندمان نیروگاه‌ها بود به‌طوری‌که در ماده پنج این قانون عوارض برق فسیلی برای حمایت از تجدید پذیر دائمی شد که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، ۳۰ ریال به ۵۰ ریال افزایش پیدا کرد و سقف آن نیز از ۷۰۰ میلیارد تومان به ۱۱۰۰ میلیارد تومان افزایش‌یافته داست.

البته در لایحه بودجه ۱۳۹۶ احکامی آمده که شرکت‌های تولید برق تجدید پذیر نیز می‌توانند در صورت تصویب نهایی مجلس از آن استفاده کنند ازجمله به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به اخذ یا تضمین تسهیلات بلاعوض بااعتباری تا سقف پنج میلیارد دلار از دولت‌ها، موسسات مالی خارجی و بین‌المللی برای وام‌های زیربنایی با اولویت طرح‌های دانش‌بنیان اقدام کنند. همچنین ۲۰۰ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌شده همچنین از ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار که دولت می‌تواند منتشر کند وزارت نیرو می‌تواند بخشی را برای توسعه CHP‌ها و شبکه انتقال، توزیع برق استفاده کند. همچنین در تبصره پنج لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ به دولت اجازه داده‌شده که در سال ۱۳۹۶ بدهی‌های قطعی خود را با مطالبات قطعی دولت از شرکت‌های مدنظر تا سقف ۵۰۰۰ میلیارد تومان به‌صورت جمعی تسویه کند البته در همه بخش‌ها نه صرفا مطالبات قطعی دولت هم با بدهی دولت ازجمله یارانه تولید از طریق صدور اوراق خزانه قابل تسویه است.

ازآنجایی‌که ایران باوجود پتانسیل‌های فراوان درزمینه توسعه انرژی‌های تجدید پذیر جامانده است دولت تدبیر و امید سعی کرده تا با ایجاد راه‌کارهایی این عقب‌ماندگی را جبران کند که برای تعیین نتیجه نمی‌توان از اکنون برداشتی کرد و باید منتظر گذر زمان و اقدامات انجام‌شده بود.


ثبت نظر

ارسال