لزوم بهینه‌سازی انرژی در بخش خانگی

پنجره ایرانیان: دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی‌وفناوری‌ریاست‌جمهوری‌گفت:مصرف‌حامل‌های انرژی در بخش خانگی سهم قابل‌توجه در مصرف انـرژی نهـایی دارد و بخـش عمـده آن برای تامین دمای آسایش و تهیه آب گرم مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 10:10

به گزارش ایسنا، یدالله سبوحی بابیان این مطلب اظهار کرد: مقـدار انـرژی نهـایی لازم بـرای تـامین خدمات موردنیاز تابعی از عملکرد سیستم تبدیل انرژی نهایی به حرارت است و مشعل‌ها اجزای مهـم سیسـتم تبدیل به شمار می‌آیند.

وی عملیاتی شدن امر بهینه‌سازی انرژی در بخش خانگی را مستلزم حضور شرکت‌های خدمات انرژی و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و تاکید کرد: ازیک‌ طرف باید شرکت‌‏های خدمات انرژی حول محور مدیریت کارکرد مشعل‌ها و به‏‌کارگیری سیستم‌های کارآمد سازمان‌دهی شوند و از طرف دیگر، شرکت‌‏های دانش‌بنیان به توسعه سیستم‌های کنترل و فناوری مشعل با بازده بالا ترغیب شوند.

سبوحی بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست را  فرایندی به‌منظور  اصلاح سیستم‌ها خواند و گفت: اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست یک اقدام عمومی اسـت کـه بـا مشـارکت  مصرف‏‌کنندگان حامل‌های انرژی از یک‌سو و نهادهای تخصصی از طرف دیگر صورت مـی‏‌پـذیرد.

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست بابیان این‌که موضوع فعالیت شرکت‏‌های خدمات انرژی مبتنی بر مساله است، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری شبکه شرکت‏‌های خدمات انـرژی بر محور مسائل بهینه‌‏سازی انرژی در حوزه مشخص ممکن است شناسایی مساله اساسی بهینه‌سازی انـرژی محیط‌زیست موضوع مباحث بخش انرژی در دو دهه گذشته بـوده و جمـع‌‏بنـدی نظـر عمـومی حـاکی از آن است که پیگیری برنامه مشخص برای حل مساله معین می‌تواند نتیجه قابل‌درک را در پـی داشـته باشـد کـه دستاورد آن اجماع عمومی و ارتقای بهینه‌سازی به مطالبات اجتماعی خواهد بود. ارتقای موضوع بهینه‌سـازی انرژی و محیط‌زیست به مطالبه اجتماعی یک چالش بزرگ و یک الزام است.

وی ادامه داد:‌ برای ایـن منظـور سازمان‌دهی اقدامات مشخص برای حل مساله معین در دستور کار ستاد بهینه‌سازی انـرژی و محیط‌زیست قرارگرفته است.

سبوحی بابیان اینکه یکی از شاخص‌های سنجش مصرف بهینه انرژی، شاخص شدت انرژی است، گفت: با مقایسه این شاخص در سال‌های مختلف می‌توان روند استفاده از انرژی در فرایند تولید ملی کشورها را ارزیابی کرد.

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست با تاکید بر اینکه شاخص شدت انرژی لزوما معرف عرضه و مصرف بهینه انرژی نیست و تحت تاثیر عوامل دیگری ازجمله شرایط آب و هوایی، جغرافیایی و ساختار اقتصادی است، گفت: چنانچه ساختار اقتصادی یک کشور از واردات برخی محصولات به سمت تولید داخلی آن‌ها حرکت کند و این تولید مستلزم به‌کارگیری انرژی زیاد باشد، نمی‌توان این افزایش مصرف انرژی را به عدم استفاده بهینه از انرژی مرتبط دانست زیرا تغییرات ساختاری اقتصاد که در جهت توسعه اقتصادی نیز بوده، منجر به افزایش مصرف‌شده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، سبوحی عنوان کرد: بااین‌وجود در ایران و کشورهایی که از ذخایر انرژی قابل‌توجهی برخوردارند، مصرف انرژی در مقایسه با دیگر کشورهای درحال‌توسعه به‌وضوح بیشتر است و این موضوع، به‌نوبه خود ناشی از بهره‌وری پایین در بهره‌برداری، مصرف بالای انرژی و همچنین استفاده از کالاها و خدمات انرژی بر است.


ثبت نظر

ارسال