ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان

پنجره‌ایرانیان؛ بر اساس آمار جهانی در ایران شدت مصرف انرژی از تمام کشورها بالاتر است و ۴ برابر متوسط مصرف انرژی در دنیا شدت مصرف انرژی بیشتری داریم؛ در این میان شدت مصرف انرژی الکتریکی ۳ برابر این مقدار بوده و این ناشی از یک مشکل نهادینه‌شده در مصرف انرژی کشور است.
  • دوشنبه 30 مرداد 1396 ساعت 14:34

با توجه به آمار آژانس بین‌المللی انرژی تا سال ۲۰۳۰ رشد مصرفی کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته محدودشده ولی کشورهای غیر صنعتی به‌شدت با رشد مصرف انرژی روبرو هستند که این امر بسیار نگران کننده است.

کشورهایی مانند آمریکا و اروپا به سمت کاهش مصرف انرژی پیش می‌روند ولی این امر در خاورمیانه و خصوصاً ایران رو به افزایش است و درواقع ایران کشوری است که در آن مصرف انرژی الکتریکی تبدیل به ثروت نمی‌شود و به هدر می‌رود که این امر به خاطر اسراف در مصرف انرژی برق در کشور است.

میزان مصرف انرژی برق در کشور به‌صورت مقطع ای بوده به‌طوری‌که در تابستان فشار روی شبکه‌های ما بسیار زیاد می‌شود و در زمان‌های دیگر این فشار روی شبکه‌های برق وجود ندارد و این قضیه بیانگر این است که بین شدت و ضریب با مصرف انرژی الکتریکی تعادل وجود نداشته و درنهایت منجر به اتلاف انرژی الکتریکی می‌شود.

همچنین بر اساس منحنی بار سالانه ۹۵، در ایران حدود ۳۰۰ ساعت پیک بار بحرانی داریم که با به‌کارگیری طرح‌های عمرانی ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه می‌شود که اگر در این مقطع با مدیریت درست مصرف انرژی جلوی این اسراف گرفته نشود مشکلاتی برای تامین انرژی به وجود خواهد آمد.

بر همین اساس طی بخشنامه‌های ابلاغی دولت باید مقدار مصرف انرژی ادارات نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یابد و باید چیزی حدود ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات و سازمان‌ها از طریق انرژی خورشیدی تأمین شود که اگر این دو امر محقق شود کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌شود.


ثبت نظر

ارسال