به مصرف‌کنندگان صرفه‌جو امتیاز ویژه بدهید

پنجره ایرانیان:رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران گفت: به جای تشویق مصرف کمتر انرژی در رسانه‌ها امتیازی ویژه‌ای برای مصرف کنندگان صرفه‌جو قایل شویم. ‌
  • سه شنبه 4 شهریور 1393 ساعت 12:36

علی شمس اردکانی در چهارمین جلسه کمیسیون تجارت اتاق اصفهان تصریح کرد:ایران جزو مصرف کنندگان بسیار انرژی است و باید دولت سازوکار تشویقی برای کاهش مصرف انرژی در کشور ایجاد کند. وی افزایش یکباره بهای انرژی را راهکار پر هزینه برای دولت دانست و گفت:در کنار افزایش شیب‌دار بهای انرژی باید راهکارهای تشویقی عملی برای مصرف کمتر انرژی در جامعه پیدا کرد. وی صدور کارت سبز هوشمند انرژی برای هر یک از شهروندان را یکی از پیشنهادات کمیسیون انرژی اتاق ایران در این زمینه بر شمرد و گفت:این کارت میزان سهمیه انرژی هر فرد را مشخص و به کمتر مصرف کنندگان امتیازات ویژه نقدی و غیر نقدی اختصاص یابد. شمس اردکانی افزود: پیشنهاد ما این است که به مصرف کنندگان جایزه بدهیم تا از مصرف بیهوده جلوگیری کنیم چرا که در شرایط حاضر فردی که خودرویی ندارد یارانه بنزین نمی‌گیرد اما فردی که 4 خودرو دارد 4 برابر یارانه می‌گیرد. رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به طرح کارت سبز گفت: این طرح راهکاری برای سر و سامان دادن به این وضعیت است چرا که با ارایه این کارت به هرکس می‌گوییم این مقدار در استاندارد ملی حق توست و هر چه مصرف نکنی درآمد کسب می‌کنی. وی تصریح کرد: بر اساس تجربه کارت سوخت و کارت شتاب کارشناسان می‌گویند این طرح قابل اجراست و عین عدالت اجتماعی است. شمس اردکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:هزینه‌های عمومی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) بالاست و این در حالیست که این نسبت در ایران 22 درصد و در کشور ترکیه 16 درصد، مالزی 14 درصد و کره جنوبی 15 درصد است و اقتصاد ان کشور‌ها از ایران توسعه یافته تر است. وی افزود:برای ایجاد یک شغل نیازمند 20 هزار دلار سرمایه‌گذاری و 50 میلیون تومان سرمایه داخلی است و برای 4/2 میلیون شغل نیازمند سرمایه‌گذاری 48 میلیارد دلار و 120 هزار میلیارد تومان می‌باشد. وی تصریح کرد:سالانه نیازمند به سرمایه‌گذاری 55 میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز می‌باشیم.
وی پایین بودن بهای سوخت در ایران را عامل موثر در قاچاق آن به کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت:تامین مالی کالای قاچاق از جمله پوشاک و وسایل الکترونیکی از محل فروش سوخت قاچاق بر روی عرشه کشتی‌های در خلیج فارس و ترکیه تامین می‌شود. وی تصریح کرد:قیمت یک لیتر گازوییل در ایران 250 تومان است ودر دوبی 1950 تومان است و بر روی عرشه کشتی قیمت گازوییل هر لیتر 550 تومان به فروش می‌رسد و دلارهای گازوییل صرف واردات پوشاک و وسایل الکترونیکی می‌شود و تولید داخل را به شدت مورد هدف قرار داده است.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 83، شهریورماه 1393


ثبت نظر

ارسال