مدرنیته و معمای زندگی امروز (بخش چهارم)

اشاره: در بخش نخست این مقاله در خصوص «پیدایش یک نیاز» مباحثی مطرح شد. در بخش دوم موضوع «مدرنیته اولیه و ساختار غالب» بررسی شد. در بخش سوم «جنبش فوتوریسم» معرفی شد. در این بخش به مبحث «معماری مدرن متعالی» پرداخته‌ایم.
  • دوشنبه 5 آبان 1399 ساعت 16:46

پس از شکوفایی و حضور مدرنیته و نگرش‌های مدرنیسم و پس از خلق نگرش‌های بیان‌شده در مقالات فصل‌های گذشته که بازه معماری مدرن اولیه را تعریف می‌کرد، ورود به معماری مدرن متعالی را خواهیم داشت که این عصر در حدفاصل دو جنگ جهانی را سپری می‌کند.

همان‌طور که گفته شد با شروع جنگ جهانی اول اتمام فتوریسم و مدرن اولیه به پایان خود می‌رسد و جای خود را در حد این دو جنگ به مدرن متعالی می‌دهد.

سبک مدرن متعالی که در بین دو جنگ رقم خورد در اروپا و آمریکا مطرح می‌شود. پس از جنگ جهانی اول و پس از خرابی‌های جنگ، نیاز شدیدی به ترمیم خرابی‌های جنگ نمایان شد.

مباحث ساخت با تولید انبوه‌سازان و استفاده از مصالح مدرن، ساختار سریع پیش ساختگی و تکنولوژی روز و دوری ازهر گونه زرق‌وبرق تاریخی و سنتی به‌سوی عملکردگرایی آغاز گردید.

یکی از مباحث مهم و موضوعات کلیدی و موثر در این دوره مسئله صنعت و تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود. در این میان معماران مدرن متعالی ازلحاظ دیدگاهی و تاثیرگذاری، فضای معماری و همچنین تاثیر آن بر عموم مسائل جهانی، به دو قسمت تقسیم می‌شوند:

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال چهاردهم-شماره 157/آبان 99

 


ثبت نظر

ارسال