تعریف اصطلاحات کلیدی در بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

پنجره ایرانیان: امروزه با پیشرفت پرشتاب فناوری ‏های نوین، ابزار مورد استفاده در حوزه‏ های مختلف نیز به ‏سرعت در حال تغییر و تحول هستند.
  • دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت 11:2

در این میان، بازاریابی و تبلیغات نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به‏ سرعت از شکل سنتی خود فاصله می ‏گیرد. در چنین فضایی بهره ‏گیری از قابلیت ‏های نوظهور، مسلما بر قابلیت ‏های هر مجموعه خواهد افزود. استفاده از چنین امکاناتی در گام اول نیازمند آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم ابزار جدید است. در این نوشتار مدیر فروش دانش‏ پژوه شرکت ماژول کوشیده است تا ما را در برداشتن گام نخست این مسیر، با ارائه تعریف ‏هایی از اصطلاحات کلیدی در بازاریابی و تبلیغاتی اینترنتی یاری رساند. آنچه در ادامه می‏ خوانید بخش نخست از سلسله مقالاتی است که در این زمینه به قلم آرش سقایی به رشته تحریر در آمده است. لازم به ذکر است، آرش سقایی دارای کارشناسی ارشد ام‏ بی ‏ای ازدانشگاه کارآفرینی دانشگاه تهران بوده و در حال حاضر نیز دانشجوی DBA از دانشگاه کار آفرینی دانشگاه تهران می ‏باشد. با هم این مقاله را می ‏خوانیم.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

امروزه مدیریت کسب ‏وکار و بازاریابی به فرایندی حرفه ‏ای تبدیل شده است. از این جهت اصطلاحات و مفاهیمی بسیاری شکل گرفته‏ اند که شاید با آنها چندان مانوس نبوده و اطلاع درستی از آنها نداریم. روشن است که برای بهره‏ گیری از قابلیت ‏های متنوع و جدید این عرصه در گام نخست باید اطلاع درستی از این مفاهیم به ‏دست آورد. از این رو در نظر داریم در هر شماره از نشریه پنجره ایرانیان، شما عزیزان را با اصول و مفاهیم بازاریابی و مدیریت آشنا کنیم. در بخش نخست این سلسله مقالات تلاش کرده‏ ایم تا تعریفی از برخی از این اصطلاحات کاربردی در در بازاریابی و تبلیغاتی اینترنتی ارائه دهیم.

تبلیغات بصری
به استفاده از بنرهای تبلیغاتی در دیگر وبسایت‏ ها یا وبلاگ ‏ها به منظور جلب ترافیک به وبسایت مورد نظر یا افزایش آگاهی از محصولات یا خدمات یک کسب‏ و‏‏کار خاص اطلاق می ‏شود. از مهمترین مباحث در این روش تبلیغاتی می‏ توان به طراحی مناسب بنرها برای هر گروه از مخاطبان به نحوی که متمایز و چشمگیر بوده و ترکیب مناسبی از وبسایت ‏ها برای پوشش کامل مخاطبان اشاره کرد. در صورت به کارگیری ترکیب مناسب از ویژگی‏ های ذکر شده، بنرها با یکدیگر دارای اثری تشدید شده و موثرتر خواهند بود.

بازاریابی با استفاده ار موتورهای جستجوگر
روشی در بازاریابی که تلاش دارد با استفاده از دیده شدن وبسایت‏ ها در صفحات نتایج جستجوهای اینترنتی به ارتقا آنها یاری رساند. خرید کلمات کلیدی یکی از انواع این شیوه است. در این روش مجموعه‏ ای از کلمات کلیدی مرتبط با کسب ‏و‏کار در نظر گرفته شده و بر اساس بودجه‏ بندی وارد کمپین می ‏شوند. این کلمات می ‏توانند به ‏صورت مستقیم در ارتباط با کسب ‏و‏کار باشند یا به‏ صورت غیر مستقیم در معرض دید مخاطبان بالقوه محصولات و خدمات قرار گیرند.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو
در این روش انجام تغییراتی در کدهای یک وبسایت، باعث می ‏شود که آن سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر در جایگاه بهتری دیده شود. موتورهای جستجوگر بر اساس یک سری اصول و قوانین میزان اهمیتی برای هر صفحه اینترنتی قائل می ‏شوند که مستقیما بر ترتیب نشان داده شدن نتایج آنها تاثیر می ‏گذارند. بهبود خوانایی و برجسته ‏سازی محتوا و ارتباطات متقابل با صفحات مرتبط از عوامل موثر بر این مبحث هستند. تکنیک ‏های بهینه ‏سازی برای موتورهای جستجو این حوزه را هدف قرار می‏ دهند.

بازاریابی در شبکه ‏های اجتماعی
به فرایند جلب ترافیک با استفاده از شبکه‏ های اجتماعی اطلاق می ‏گردد. گسترش شبکه‏ های اجتماعی فضاهای تازه‏ای برای تعامل کاربران اینترنت در سال‏ های اخیر ایجاد کرده است. با توجه به این که داده‏ های ارزشمندی از علاقمندی ‏ها و رفتارهای کاربران در این شبکه‏ ها وجود دارد، استفاده از این امکانات برای معرفی خدمات و محصولات برندها مورد توجه ویژه قرار گرفته‏ اند.

بازاریابی ارجاعی
در این روش برای برجسته‏ سازی محصولات یا خدمات به مشتریان تازه از ارجاع به افرادی خاص و مرجع در هر حوزه استفاده می ‏شود؛ برای مثال استفاده از تبلیغات شفاهی و دهان به دهان (word of mouth) برای معرفی یک برند. با توجه به ویژگی ‏های کاربران ایرانی و نحوه کسب داده‏ های آنها در هر مورد، استفاده از این روش در برساختن شخصیت حقوقی هر برند بسیار موثر بوده و یکی از مهمترین عواملی است که ادراک اجتماعی کاربران درباره هر برند را می‏ سازد.

بازاریابی ایمیلی
ارسال پیام تبلیغاتی به‏ طور مستقیم برای پست الکترونیکی مخاطبان را بازاریابی ایمیلی می‏ نامند. سرویس ‏های گوناگون در سطح جهان وجود دارند که با امکانات موثری فرصت ارتباط مستقیم با مخاطبان را از این طریق فراهم آورده و داده ‏های ارزشمندی در مورد واکنش کاربران به این ایمیل ‏ها در اختیار ارسال کننده قرار می ‏دهند. طراحی مناسب و انتخاب دقیق گروه ‏های مخاطبان از نکات ویژه ‏ای است که در این روش می‏بایست مورد توجه قرار گیرد.

نرخ تبدیل
نسبت کسانی که اقدام به خرید می ‏کنند به کل بازدیدکنندگان یک وبسایت را نرخ تبدیل می ‏نامند. در حالی که ذهنیت اکثریت افراد بر بالاتر بردن بازدید متمرکز است، سنجه ‏هایی مانند نرخ تبدیل با دقت بیشتری میزان کارایی و بازدهی را نشان می ‏دهند. نرخ تبدیل به طور معمول در حدود 3 تا 9 درصد برای هر وبسایت است.

مفهوم بازدید در تبلیغات اینترنتی
تعامل میان یک کاربر یا ربات اینترنتی با یک وبسایت است که می‏ تواند یک یا چند صفحه بازدید شده را در بر‏گیرد.

مفهوم بازدیدکننده یکتا در تبلیغات اینترنتی
افراد متمایزی (شامل ربات ‏های اینترنتی و بدافزارها نمی ‏گردد) که در یک دوره زمانی مشخص از یک وبسایت بازدید می‏ کنند. هر فرد تنها یک بار شمرده می ‏شود.

مفهوم بازدیدکننده تازه در تبلیغات اینترنتی
بازدیدکننده یکتا که در یک دوره زمانی برای بار اول از یک وبسایت بازدید می ‏کنند.

مفهوم بازدیدکننده تکراری در تبلیغات اینترنتی
بازدیدکننده‏ های یکتایی که در یک دوره زمانی دو بار یا بیشتر از یک وبسایت بازدید کنند.

مفهوم بازدیدکننده بازگشتی در تبلیغات اینترنتی
بازدیدکننده‏ های یکتایی که پیش از این دوره زمانی از وبسایت بازدید کرده بودند، در یک دوره زمانی وارد وبسایت شوند.

مفهوم بازدیدکننده مستقیم در تبلیغات اینترنتی
بازدیدکننده‏ای که به صورت مستقیم و بدون واسطه موتور جستجوگر یا وبسایت دیگری به وبسایت مراجعه کرده است.

مفهوم بازدیدکننده ارجاعی در تبلیغات اینترنتی
بازدیدکننده‏ای که از طریق لینکی که در سایتی ثالث وجود دارد به وبسایت مراجعه کرده است.

مفهوم بازدیدکننده از موتور جستجوگر در تبلیغات اینترنتی
بازدید کننده‏ای که از طریق جستجوی کلیدواژه‏ای در یک موتور جستجوگر به وبسایت وارد شده است.

مفهوم تعداد صفحات بازدید شده از سوی یک بازدیدکننده در تبلیغات اینترنتی
تعداد تعامل‏ های میان یک بازدیدکننده یکتا و یک وبسایت در هر بازدید.

مفهوم زمان ماندگاری یک بازدیدکننده در تبلیغات اینترنتی
مدت زمانی که از لحظه ‏ای که یک بازدیدکننده بازدید را آغاز کرده تا زمانی که آن را خاتمه دهد طی می‏ شود.

مفهوم CPM در تبلیغات اینترنتی
هزینه به ازای هر 1000 بار نمایش، این مدل نشان می ‏دهد که شما به ازای هر 1000 بار نمایش آگهی خود چه مبلغی پرداخت می‏ کنید. این مدل مناسبی برای وبسایت های پخش کننده آگهی می ‏باشد، چرا که بدون توجه به موفقیت یا عدم موفقیت یک کارزار تبلیغاتی هزینه خود را دریافت می‏ کنند.

مفهوم CPC در تبلیغات اینترنتی
هزینه به ازای هر کلیک یا مبلغی که شما به ازای هر کلیک پرداخت می‏ کنید؛ این بدان معناست که شما وقتی که مخاطبی روی بنر شما کلیک کرد و وارد وبسایت شما شد هزینه پرداخت می‏ کنید.

مفهوم CPA در تبلیغات اینترنتی
هزینه به ازای یک عمل، شما به ازای یک عملیاتی که در وبسایت شما انجام می‏ شود هزینه پرداخت می‏ کنید. به عنوان مثال، عملی چون خرید، یا پر کردن یک فرم، یا عضویت در خبرنامه، ثبت نام و دانلود و مواردی از این دست.

مفهوم CPR در تبلیغات اینترنتی
نسبت کلیک به نمایش، این مقدار از تقسیم میزان کلیک بر میزان نمایش به دست می‏ آید، به عنوان مثال، CTR به میزان 2% یعنی اینکه از هر 100 نمایش بنر دو بار روی بنر توسط مخاطبان کلیک می شود.

مفهوم Landing Page در تبلیغات آنلاین
در تبلیغات اینترنتی یا آنلاین Landing Page که به صفحات جمع ‏آوری کیس ‏های بازاریابی نیز معروف است، صفحاتی می ‏باشند که کاربر با کلیک روی نتایج موتورهای جستجو یا تبلیغات وارد این صفحات می‏ شود. این صفحات از این جهت که اولین نقطه ارتباطی مخاطبان با یک کسب‏ وکار می‏ باشد از اهمیت ویژه‏ ای برخوردار هستند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 98 ــ آذر 94


ثبت نظر

ارسال