کمبود مواد اولیه چند خط تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی را تعطیل کرد

پنجره‌ایرانیان؛ یکی از تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی گفت: در شرایط فعلی تولیدکنندگان پروفیل دو راه بیشتر ندارند یا باید خطوط تولید خود را خاموش کنند که کارگران بیکار می‌شوند یا مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنند.
  • دوشنبه 10 آذر 1399 ساعت 3:43

آرمین نظری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلالی مواد اولیه این محصول اظهار کرد: ما ۱۱ خط تولید داریم که اغلب حدود ۷ خط از بین آنها فعال است؛ ۴ خط تولید ما بیش از ۸ ماه است که روشن نشده و دلیل آن کمبود مواد اولیه است. بر اساس پروانه بهره‌برداری که برای ما صادر شده ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن محصول می‌توانیم تولید کنیم و حدود ۹۰۰ تن سهمیه ما خواهد بود، اما در حال حاضر سامانه بهین یاب و سازمان بورس حدود ۲۰۸ تن مواد اولیه ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: برای احداث این کارخانه بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است. در حال حاضر حدود ۸۰ نفر اینجا مشغول به کار هستند درحالی‌که سال قبل بیش از ۱۵۰ نفر در این واحد تولیدی شاغل بودند. مواد اولیه ما به میزان کافی تامین نمی‌شد و ما ناچار به تعدیل نیرو شدیم. اگر مواد اولیه به میزان موردنیاز کشور تامین شود ما دوباره این ۷۰ کارگر را به خطوط بازمی‌گردانیم.

نظری تصریح کرد: در شرایط فعلی تولیدکنندگان پروفیل دو راه بیشتر ندارند یا باید خطوط تولید خود را خاموش کنند که کارگران بیکار می‌شوند یا مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنیم. مسئولان قبول ندارند که پی‌وی‌سی بازار آزاد دارد، اما وجود دارد و قیمت آن بسیار بیشتر از بازار آزاد است. چرا نباید تولیدکننده به میزان نیازش پی‌وی‌سی تهیه کند، اما دلال‌ها به هر طریقی این ماده را به دست بیاورند و در انبار‌های آن‌ها تا سقف پی‌وی‌سی چیده شده است. شدیدترین سختگیری‌ها را برای تولیدی‌ها دارند و هر ماه انبار‌ها را بازرسی می‌کنند پس چطور دلال‌ها برای مدت‌های طولانی مواد اولیه انبار می‌کنند.

این تولیدکننده پروفیل یوپی‌وی‌سی گفت: تولید ما مختل شده درحالی‌که بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های خاورمیانه را داریم. مواد اولیه‌ای که در داخل کشور تولید شده به‌زحمت به دست تولیدکننده می‌رسد. حدود ۷۵ درصد محصول تمام‌شده ما از پودر پی‌وی‌سی است و به‌صورت چشمگیری روی قیمت تمام‌شده پروفیل تاثیر گذار است. قیمت پی‌وی‌سی در بازار آزاد اختلاف بیش از ۴ هزار تومان در هر کیلو دارد و این حاشیه سود بسیار مناسب برای دلال‌ها است. قیمتی که اعلام می‌شود بر اساس سهمیه‌ای است که به ما اختصاص می‌دهد، اما مواد اولیه را باید به نرخ بازار آزاد تهیه کنیم. مشکل کمبود مواد اولیه نیست بلکه شبکه توزیع آن اشکال دارد.


ثبت نظر

ارسال