دانش‌آموزان مدیر مصرف انرژی می‌شوند

پنجره ایرانیان:پس ازاجرایی شدن طرح همیارپلیس‌وتاثیرات مثبت آن به‌تازگی طرح دیگری تحت عنوان همیار انرژی‌ با هدف کاهش مصرف و فرهنگ‌سازی تصویب شد که با توجه به شرایط بحرانی کشور به‌ویژه در بخش آب اجرایی شدن این طرح خالی از لطف نخواهد بود.
  • شنبه 13 آذر 1395 ساعت 15:40

به‌گزارش ایسنا، طرح همیار انرژی باهدف آموزش و ترویج فرهنگ صحیح مدیریت مصرف انرژی، بهینه‌سازی و بهره‌‏وری مصرف سوخت و انرژی حفظ محیط‌زیست و همچنین آشنایی دانش آموزان با مفاهیم و کارکردهای انرژی، انرژی‌های تجدید پذیر و … به رشته تحریر درآمده و به‌عنوان پروژه‌ای ترویجی و آموزشی مخاطبان خود را با ابزارهای مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با مفاهیم انرژی و حفظ محیط‌زیست آشنا می‌کند، همچنین شورایی متشکل از نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط به‌عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری کودک و انرژی ضمن سیاست‏گذاری، مشارکت و همکاری در برنامه‌های مصوب دبیرخانه دائمی کودک و انرژی بر حسن عملکرد اجرای طرح‏‌های دبیرخانه دائمی کودک و انرژی نیز نظارت دارند.

این پروژه با محوریت آموزش مباحث مرتبط با انرژی و محیط‌زیست به دانش آموزان و همچنین باهدف فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف انرژی و سوخت برای گروه‌های سنی شش تا پانزده سال به رشته تحریر درآمدهاست. دانش آموزان پس از گذراندن دوره‏‌های آموزش بهره‌‏وری و مدیریت مصرف انرژی و حفظ محیط‌زیست که به‏‌صورت ارسال جزوات آموزشی و تشکیل کارگاه‌‏های آموزشی و اطلاع‌‏رسانی توسط دبیرخانه دائمی کودک و انرژی اجرا می‌شود، موفق به دریافت کارت همیار انرژی شده و از مزایا و خدمات این کارت و عضویتشان در «باشگاه حامیان محیط‌زیست و همیاران انرژی» بهره‌‏مند می‌‏شوند.

همیار انرژی به دانش‌آموزی اطلاق می‌شود که علاوه بر تلاش برای تحصیل علم و تربیت در مدرسه، به‌صورت داوطلبانه و با هماهنگی مسئولان ذیربط مدرسه، به‌منظور آموزش و فرهنگ‌سازی در خانواده خود ضمن گذراندن آموزش در خصوص انرژی و حفظ محیط‌زیست (آب، برق، گاز، نفت، بنزین، …) با مشارکت و همراهی خانواده ضمن ارتقای بهره‌‏وری درست از منابع انرژی مانع هدر رفت منابع و هزینه‏‌های اضافی به خانواده، مدرسه و جامعه خواهد شد .

همچنین همیار انرژی پس از عضویت، خود را موظف به اشاعه طرح و ترویج اهداف در بین گروه همسالان می‌داند و همکلاسی‌های خود را جهت عضویت در طرح مدیریت انرژی خانه و حفظ محیط‌زیست دعوت و توجیه می‌کند. همیار انرژی خود را سفیر طرح در مدرسه، خانواده و جامعه می‌داند و در جهت استفاده صحیح و پیشگیری از هدر رفتن منابع انرژی (آب، برق، گاز، نفت، بنزین و … ) بامطالعه و آموزش راهکارهای حفظ انرژی و حفظ محیط‌زیست خود را مکلف به رعایت آن در خانه و مدرسه می‌داند. همیار انرژی باید با راهکارهای خود و آموزش‌های ارائه‌شده می‌تواند در هرسال هزینه‌های انرژی خانواده‌ی خود را کاهش دهد.


ثبت نظر

ارسال