نقش شیشه در اتلاف انرژی ساختمان

پنجره ایرانیان:برای کاهش مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راه‌های مختلف یک لایه هوایی ساکن بین فضای داخلی یا خارج پنجره ایجاد کرد. به طور مثال در بیرون پنجره پوششی مثل حصیر و یا سایبان‌های کرکره‌ای نصب کرد و یا از داخل ساختمان با استفاده از پرده‌های عمودی یا افقی این فضای خالی را ایجاد کرده تا بتوانید تلفات حرارتی را کاهش دهید. این روش 50 درصد موفقیت‌آمیز خواهد بود.
  • یکشنبه 23 شهریور 1393 ساعت 12:5

یک پنجره با شیشه تک جداره تقریبا 10 برابر یک دیوار عایق‌کاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. چنین پنجره‌ای چهار مشکل عمده ایجاد می‌کند:

  •  بالا بودن تلفات حرارت و برودت.
  •  فراهم نشدن آسایش ساکنین از حیث صدا.
  •  بخار گرفتن پنجره‌ها در فصول سرد.
  •  نفوذ عوامل بیرونی به داخل.

برای کاهش مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راه‌های مختلف یک لایه هوایی ساکن بین فضای داخلی یا خارج پنجره ایجاد کرد. به طور مثال در بیرون پنجره پوششی مثل حصیر و یا سایبان‌های کرکره‌ای نصب کرد و یا از داخل ساختمان با استفاده از پرده‌های عمودی یا افقی این فضای خالی را ایجاد کرده تا بتوانید تلفات حرارتی را کاهش دهید. این روش 50 درصد موفقیت‌آمیز خواهد بود.

همچنین دوجداره کردن شیشه باعث افزایش کارایی وجلوگیری از اتلاف انرژی و در نهایت صرفه‌جویی خواهد شد. پنجره دوجداره دارای دو شیشه هم اندازه بوده که بوسیله یک فاصله گذار (Spacer) با فاصله معینی (بین 6 الی 16 میلیمتر) از یکدیگر قرار گرفته و داخل این فاصله گذار، به وسیله مواد مخصوص جاذب رطوبت (سیلیکاژل) پر شده و باعث جذب رطوبت بین شیشه‌ها شده و از بخار گرفتگی بین دوجدار شیشه جلوگیری می‌نماید و پس از چسباندن این دوشیشه به یکدیگر که به به وسیله چسب مخصوص یا پلی سولفات هوای داخل آن تخلیه شده و با گاز خنثی(آرگون یا کریپتون) پر می‌شود و این امر تا 10 درصد راندمان و بهره‌وری در صرفه‌جویی را در پی دارد.

البته هر اندازه فاصله بین دوشیشه بیشتر باشد، کارآئی آن بیشتر شده و بهترین راندمان در جلوگیری از اتلاف انرژی را دارد، اما این کار به هیچ عنوان از ورود نور جلوگیری نمی‌کند و تنها باعث کاهش شدت گرمای خورشید به داخل ساختمان می‌شود و  در فصول گرم سال برای کاهش ورود گرما به داخل ساختمان باید جلوی تابش مستقیم خورشید را از راه پنجره مسدود کرد. نکته مهم دیگر اینکه دوجداره نمودن پنجره‌ها باعث کم شدن ورود سر و صدا به داخل می‌شود و همچنین باعث کاهش اتلاف گرمای ساختمان و بخار گرفتگی شیشه‌ها در فصول سرد سال و کاهش اتلاف برودت ساختمان در فصول گرم سال خواهد شد. روش دیگر دوجداره کردن شیشه‌ها با استفاده از سایر پوشش‌های شفاف دیگر میسر است ولی باید بخاطر داشته باشید فضای بین شیشه و پوشش دیگر باید درزگیری شده و بین آن مواد جاذب رطوبت قرار داده شود.

به تازگی برچسب‌های شفافی ساخته شده که می‌توان آن را به راحتی روی شیشه‌های پنجره نصب کرد و بخشی از خواص پنجره‌های دوجداره در پنجره‌های معمولی را به دست آورد، استفاده از این روش در تابستان 80 درصد کاهش ورود گرما را به داخل ساختمان حاصل می‌سازد، ولی در زمستان حداکثر30 درصد باعث کاهش تلفات حرارتی در ساختمان خواهد بود. ولی باید به خاطر داشت فریم درب و پنجره‌ها که از مواد فلزی ساخته شده‌اند ونیز درز‌های موجود در این قبیل پنجره‌ها کماکان باعث اتلاف انرژی در ساختمان خواهد بود.


نظرات

حامد نانکلی

با سلام متن بسیار ساده و غیر تخصصی می باشد با توجه به زمینه تخصصیه نشره انتظار می رود تا نظارت بیشتری رو متون و اعداد و ارقام ارایه شده داشته باشید. مگر می شود در زمینه اتلاف انرژی و شیشه صحبت نمود ولی نامی از شیشه Low-E به میان نیاید؟ منظورتان از برچسب چیست؟ آیا منظورتان پوشش نانومتریک از طریق روش مگنت ترونیک می باشد؟ شیشه کاوه بیش از 5 سال است که این محصول هایتک را صادر می کند در صورتی که نویسنده مقاله حتی نامی از آن را نمی شناسد.

ثبت نظر

ارسال