لزوم حمایت دولت از طرح ۲۵ ساله تولید آلومینا در سراب

پنجره‌ایرانیان؛ طرح تولید آلومینا از معدن نفلین سینیت شهرستان سراب ازجمله طرح‌های راهبردی معطل‌مانده حوزه معدن آذربایجان شرقی در ۲۵ سال گذشته بوده که تحقق تولید در آن، نیازمند اهتمام و توجه ویژه دولت سیزدهم است.
  • شنبه 10 مهر 1400 ساعت 16:43

به گزارش فلزات آنلاین، عملیاتی شدن طرح بر زمین‌مانده تولید آلومینا از نفلین سینیت در شهرستان سراب در ۱۳۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، ضمن زدودن ذهنیت منفی ۲۵ ساله مربوط به معطل ماندن آن، پس از تکمیل فازهای مختلف، سبب جلوگیری از خروج سالیانه یک میلیارد دلار ارز برای تامین آلومینای موردنیاز کشور می‌شود.

نکته مهم در ارتباط با آغاز عملیات اجرایی طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب، این است که همه زیرساخت‌های موردنیاز برای فعال کردن این طرح ملی فراهم بوده و تاکنون افزون بر ۳۰ میلیارد تومان، با لحاظ دلار یک هزار و ۲۰۰ تومانی تا سه هزار و ۵۰۰ تومانی، برای بسترسازی آن هزینه شده است.

درواقع، اجرایی شدن طرح تولید آلومینا از معدن نفلین سینیت در شهرستان سراب ازجمله مطالبات جدی آذربایجان شرقی است که سال‌ها به دلایلی، به مرحله استخراج و راه‌اندازی کارخانه منجر نشده بود و خردادماه امسال با امضای قرارداد احداث واحد ۷۰ هزار تنی آن با ظرفیت افزایش به ۲۰۰ هزار تن در سال، آخرین گام برای اجرایی شدن این طرح بر زمین‌مانده حوزه معدن کشور برداشته شده است.

یکی از مزیت‌های امضای قرارداد احداث واحد ۷۰ هزار تنی تولید آلومینا در معدن نفلین سینیت سراب، ملاحظه مطالعات و تحقیقات گذشته و کار کارشناسی است و تغییر نرخ ارز به‌عنوان یکی از موانع اجرای آن در سال‌های گذشته نیز، در این قرارداد لحاظ شده است.

توافقنامه ساخت کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب، شامل «ساخت کارخانه پودر آلومینا و همچنین تولید ماده معدنی بوهمایت و نمک‌های صنعتی» است.

حال، مردم و مسئولان آذربایجان شرقی انتظار دارند که کارگزاران دولت سیزدهم با عمل‌گرایی در حوزه کار جهادی به‌عنوان یکی از تاکیدات ریاست جمهوری، به آرزوی ۲۵ ساله برای تولید آلومینا از نفلین سینیت در شهرستان سراب جامه عمل بپوشانند.

ظرفیت شناسایی شده معدن نفلین سینیت سراب حدود پنج میلیارد تن است و گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌شود تحریم‌های اعمال‌شده از طرف قدرت‌های جهانی و ضعف مدیریتی، دو عامل اصلی تاخیر طولانی‌مدت در اجرای پروژه تولید آلومینا از این معدن در ۲۵ سال اخیر بوده است.

بدیهی است که تلاش برای گذاشتن نقطه پایان بر طرح تولید آلومینا از معدن نفلین سینیت سراب، نیازمند پویایی، تحرک و رایزنی مسئولان ارشد آذربایجان شرقی و نمایندگان مردم این خطه در مجلس شورای اسلامی است تا انگاره نقش بسته بر ذهنیت افکار عمومی استان مبنی بر کارشکنی در مسیر اجرای این طرح حیاتی بخش معدن در ۲۵ سال اخیر اصلاح شود.

 


ثبت نظر

ارسال