گام آخر برای تحقق طرح ۲۵ ساله تولید آلومینا در سراب

پنجره‌ایرانیان؛ طرح تولید آلومینا از معدن نفلین سینیت شهرستان سراب ازجمله طرح‌های راهبردی معطل‌مانده حوزه معدن آذربایجان شرقی در ۲۵ سال گذشته است که گام آخر برای تحقق آن با امضای قرارداد احداث واحد تولید ۷۰ هزار تنی در هفته گذشته برداشته شد.
  • دوشنبه 14 تیر 1400 ساعت 11:48

 به گزارش فلزات آنلاین، عملیاتی شدن طرح بر زمین‌مانده تولید آلومینا از نفلین سینیت در شهرستان سراب، ضمن زدودن ذهنیت منفی ۲۵ ساله مربوط به آن، پس از تکمیل فازهای مختلف، سبب جلوگیری از خروج سالیانه یک میلیارد دلار ارز برای تامین آلومینای موردنیاز کشور می‌شود.

نکته مهم در ارتباط با آغاز عملیات اجرایی طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب که قرارداد آن هفته گذشته با حضور وزیر صمت، مدیرعامل ایمیدرو، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی امضا شد، این است که همه زیرساخت‌های موردنیاز برای فعال کردن این طرح ملی فراهم بوده و تاکنون افزون بر ۳۰ میلیارد تومان، با لحاظ دلار یک هزار و ۲۰۰ تومانی تا سه هزار و ۵۰۰ تومانی، برای بسترسازی آن هزینه شده است.

درواقع اجرایی شدن طرح تولید آلومینا از معدن نفلین سینیت در شهرستان سراب ازجمله مطالبات جدی آذربایجان شرقی است که سال‌ها به دلایلی به مرحله استخراج و راه‌اندازی کارخانه منجر نشده بود و حال با امضای قرارداد احداث واحد ۷۰ هزار تنی آن با ظرفیت افزایش به ۲۰۰ هزار تن در سال، آخرین گام برای اجرایی شدن این طرح بر زمین‌مانده حوزه معدن کشور برداشته شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای قرارداد احداث واحد ۷۰ هزار تنی تولید پودر آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت میان ایمیدرو و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، امضا این قرارداد را کاری ماندگار برای صنعت آلومینیوم کشور و خطه ارزشمند آذربایجان ‌شرقی دانست.

علیرضا رزم‌حسینی اظهار داشت: امضای این قرارداد و احداث این واحد بر اساس مطالعات و تحقیقات گذشته و کار کارشناسی بوده است که تغییر نرخ ارز نیز در این قرارداد با تصویب هیئت دولت لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح به‌سرعت با لحاظ شدن قیمت نرخ ارز آغاز می‌شود، افزود: البته اقدامات خوبی در خصوص اجرای این طرح پیش‌تر انجام شده است که امضای این قرارداد تکمیل عملیات اجرایی را تسریع می‌بخشد.

 

 


ثبت نظر

ارسال