مدیرعامل پویا آلومینیوم: قیمت آلومینیوم در بازار داخلی مطابق نرخ جهانی نیست

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت پویا آلومینیوم گفت: با توجه به اعمال تحریم‌های سخت، امکان واردات آلومینیوم برای تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی وجود ندارد و آن‌ها مجبور هستند تا آلومینیوم موردنیاز خود را به قیمتی بالاتر از نرخ جهانی از بازار داخلی تامین کنند.
  • سه شنبه 26 مرداد 1400 ساعت 11:16

مهدی آخانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: از سال 1384 در حوزه ریخته‌گری آلومینیوم و تولید پروفیل‌های آلومینیومی، فعالیت می‌کنیم و تاکنون با معضلات گوناگونی مواجهه داشتیم که توانستیم به هر نحوی که شده، فعالیت تولیدی خود را ادامه دهیم.

وی افزود: مهم‌ترین معضلی که بیش از بقیه مشکلات خودنمایی می‌کند، افزایش 7 تا 8 درصدی بهای برق و گاز است؛ صنعت ریخته‌گری به انرژی برق و گاز وابستگی کامل دارد و با شروع تابستان 1400، قطعی‌های مداوم برق، سبب ایجاد اختلال در روند تولیدات این شرکت شد. علاوه ‌بر این، در تامین مواد اولیه کمکی مانند منیزیم، سیلیسیم، فولادهای گرمکار و... هم که برای ریخته‌گری موردنیاز است، به‌صورت قابل‌توجهی افزایش قیمت را مشاهده می‌کنیم. برخی از مواد مصرفی، وارداتی است و به دلیل تشدید تحریم‌ها، تامین آن سخت‌تر شده است.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ادامه عنوان کرد: رکودی که در بازار فروش پروفیل آلومینیومی به وجود آمده هم یکی از معضلات این صنعت محسوب می‌شود. افزایش نرخ دلار سبب شده تا تقاضای محصولات آلومینیومی به‌خصوص پروفیل، در بازار به‌شدت کاهش پیدا کند و میان میزان عرضه و تقاضا، ناهماهنگی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت پویا آلومینیوم در خصوص محصولات این شرکت اذعان کرد: عمده محصولی که در این شرکت تولید می‌شود، پروفیل‌های آلومینیومی هستند که در صنایع مختلفی ازجمله پنجره‌سازی استفاده می‌شود. خط تولید بیلت آلومینیومی نیز در اختیار داریم که به‌طور مستقیم به‌عنوان ماده اولیه برای تولید پروفیل آلومینیوم این شرکت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص ظرفیت تولید پویا آلومینیوم اراک و فعالیت در بازار صادراتی اظهار کرد: سالیانه سه هزار تن پروفیل آلومینیومی تولید می‌کردیم که در حال حاضر 50 درصد از میزان یادشده، به‌صورت واقعی فعال و در حال تولید محصول است. در زمینه صادرات نیز فعالیت داریم و به کشور عراق محصولات خود را صادر می‌کنیم.

آخانی در پاسخ به اینکه عمده مشتریان شما از چه صنایعی هستند، تصریح کرد: نزدیک به 50 درصد از مشتریان ما را صنایع ساختمانی تشکیل می‌دهند. مابقی نیز صنایع کشاورزی، صنعتی و مخابراتی هستند.

مدیرعامل شرکت پویا آلومینیوم در مورد تکنولوژی تولید شرکت خود، بیان کرد: تولید پروفیل آلومینیومی در این شرکت به روش اکسترود است؛ در پرس اکسترود، ریخته‌گری انجام‌شده و آلیاژ مدنظر به‌صورت بیلت ریخت می‌شود و پس از انجام عملیات اکسترود، عملیات حرارتی و تکمیلی شامل آبکاری، آنادایز و رنگ استاتیک روی محصول صورت می‌پذیرد. دستگاه پرس اکستروژن هم داخلی و هم نمونه خارجی آن در خطوط تولید این شرکت قرار دارد.

وی اضافه کرد: مشکلی که در زمینه ماشین‌آلات مورداستفاده در صنعت پروفیل آلومینیومی کشور وجود دارد، این است که نزدیک به 90 درصد این تجهیزات به‌روز نیستند و با همان تکنولوژی ساخت قدیم، به‌کارگیری شده‌اند که این امر، باعث کاهش بهره‌وری تولید می‌شود. ماشین‌آلات خارجی که در زمینه اکستروژن آلومینیوم وجود دارد، اکثر قدیمی و فرسوده هستند. البته به تعداد محدود ماشین‌آلات جدید و به‌روز وارد کشور شده و در حال کار هستند که تعداد آن‌ها انگشت‌شمار است.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ادامه اذعان کرد: مبحث دیگری که در این زمینه وجود دارد، هزینه‌هایی است که باید برای واردات ماشین‌آلات صرف شود که به حدی بالا است که نه تولیدکننده توان پرداخت مبلغ هنگفتی برای واردات تجهیزات دارد و نه اقتصادی به نظر می‌رسد که بخواهد سرمایه‌گذاری کند تا ماشین‌آلات موردنظر خود را وارد خطوط تولید کند. نقدینگی که باید در دست تولیدکننده باشد، عامل مهم در تامین تجهیزات است که با توجه به وضع موجود، صرف چنین هزینه‌ای امکان‌پذیر نیست.


ثبت نظر

ارسال