دبیر سندیکای آلومینیوم: بازار آلومینیوم را برق گرفت

پنجره‌ایرانیان؛ دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: بازار آلومینیوم در هفته دوم خردادماه شرایط سردرگمی را سپری کرد. در شرایطی که با کاهش نرخ‌های جهانی و کاهش قیمت ارز در سامانه نیما انتظارات کاهش قوت گرفته بود و اکثر شرکت‌ها خود را برای خرید از بورس آماده می‌کردند در آخرین عرضه آلومینیوم در بورس کالا در تاریخ 9 خرداد ناگهان با سونامی افزایش قیمت و حجم قابل‌توجهی از تقاضا روبرو شدند.
  • یکشنبه 23 خرداد 1400 ساعت 11:44

ابوالفضل رضایی اظهار کرد: بخش اعظم از این حجم تقاضا متوجه تخصیص شمش به شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد با وزارت نیرو بود که در قالب تهاتر به‌جای طلبشان شمش آلومینیوم به آن‌ها داده شده بود و کل این تقاضا در این مقطع زمانی وارد بازار شد و به سونامی افزایش قیمت دامن زد.

وی گفت: صنایع پایین‌دستی آلومینیوم که در سال جدید از یک‌سو با قطعی و سهمیه‌بندی برق مواجه هستند و از سوی دیگر با افزایش حدود 5/3 برابری قیمت برق و 5/6 برابری قیمت گاز روبرو شده‌اند، درگیر محاسبه کردن میزان تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قیمت تمام‌شده محصولاتشان هستند که به‌یک‌باره برق هجوم شرکت‌های پیمانکار وزارت نیرو و سایر پیمانکاران برای نقدکردن مطالباتشان بازار آلومینیوم را گرفت تا کلکسیون این نوسانات در اوایل سال کامل‌تر شود.

رضایی افزود: این حجم از تقاضا و رقابت‌های بالا در بورس سبب سردرگمی واحدهای تولیدی در بخش تأمین مواد اولیه و فروش محصولات شد و حتی توزیع‌کنندگان بازار هم از عرضه و فروش خودداری کردند.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم خاطرنشان کرد: این نوسانات و نبود برنامه‌ریزی در توزیع باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌ها با مشکل تأمین مواد اولیه روبرو شوند و در ضمن قیمت‌ها هم در بازار روند ناپایداری داشته باشد که درنهایت به عدم برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای تولید و فروش منجر خواهد شد؛ زیرا همان‌طور که این شرکت‌ها با هجوم و رقابت‌های هیجانی بالا رفتن قیمت‌ها را رقم می‌زنند از آنجائی که اغلب مصرف‌کننده شمش نبوده و اقدام به توزیع در بازار می‌کنند ناپایداری قیمت در بازار را رقم خواهند زد.

رضایی در پایان گفت: شایسته است تا شرکت‌های اسملتر در جهت کنترل بازار، یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند و تخصیص مرحله‌ای فروش به شرکت‌های پیمان‌کار وزارت نیرو را در دستور کار قرار دهند تا از ایجاد شوک‌های کاذب در بازار خودداری شود.


ثبت نظر

ارسال