رئیس سندیکای آلومینیوم؛ معیار ما در صنعت باید وضع فعلی باشد

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: در ۳۰ سالی که در صنعت آلومینیوم هستم مدام دیده‌ام که می‌گویند ما اولین تولیدکننده آلومینیوم در خاورمیانه بوده‌ایم. حال باید گفت «گیرم پدر تو بود فاضل/ از فضل پدر تو را چه حاصل.» معیار ما باید وضع فعلی باشد.
  • سه شنبه 23 دی 1399 ساعت 12:46

به گزارش دنیای اقتصاد، هوشنگ گودرزی در میزگرد تخصصی با عنوان «مروری بر صنعت آلومینیوم کشور» که در سومین دوره همایش و نمایشگاه فلزات غیرآهنی برگزار شد، گفت: طرح مسئله در اینجا به‌عنوان انتقاد نیست. طرح مسئله به‌عنوان روشن کردن مشکل و دنبال یک راه‌حل گشتن است. تمام آن‌هایی که مهندسی خوانده‌اند می‌دانند، وقتی مهندسی فکر می‌کنیم باید خیلی جاها را میانبر بزنیم. وقتی آمار اینترنتی تولید کشورهای دنیا را می‌دیدم، متوجه شدم که از سال ۲۰۰۰ به بعد حدودا ۵۸ تا‌ ۶۰ میلیون تن آلومینیوم تولید می‌شود که از این ۶۰ میلیون تن بیش از ۵۰ درصد توسط چین تولید می‌شود؛ یعنی ۳۳ میلیون تن را چین تولید کرده است؛ اما چین اصلا صادرکننده آلومینیوم خام نیست. چین با بالای ۵۳ درصد تولید آلومینیوم خام دنیا حتی یک تن هم آلومینیوم خام صادر نمی‌کند، بلکه‌ محصول را صادر می‌کند.

او با بیان اینکه وقتی انرژی در اختیار داریم حتما می‌توانیم تولید انجام دهیم، گفت‌: باید به زنجیره تولید آلومینیوم هم مثل زنجیره فولاد و مس اهمیت داد. این زنجیره از اهمیت خاص خودش برخوردار است. آلومینیوم از چند سال پیش تاکنون تحریم شده است. بعضی جاها مثل فولاد و مس به‌تدریج تحریم شد اما آلومینیوم از خیلی وقت پیش تحریم شده بود.

گودرزی افزود: خوشحالی من همیشه این بود که ما جاجرم را داریم و با تمام مشکلاتی که دارد ۲۵۰ هزار تن تولید آلومینا می‌کند که معادل ۱۲۰ تا‌ ۱۴۰ هزار تن تولید آلومینیوم است که باعث خودکفایی در داخل می‌شود. توسعه جاجرم می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد یا شاید به این نتیجه برسیم که در کنار خلیج‌فارس کار دیگری انجام دهیم و جاجرم را با همین ظرفیت نگه داریم.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به استراتژیک بودن صنعت آلومینیوم اشاره کرد و با بیان اینکه چگونه می‌شود ظرفیت فعلی آلومینیوم را به بهترین شکل مدیریت کرد، گفت: باید ابتدا به زنجیره آلومینیوم توجه شود و برای تامین مواد اولیه برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد و مدام این برنامه پایش شود. در صنایع پایین‌دستی وقتی کمبود اتفاق می‌افتد قیمت بالا می‌رود. خوشبختانه با تلاشی که ایمیدرو کرد در سال‌های گذشته خبر خوش این بود که سالکو وارد مدار تولید شد. تدریجا که سالکو وارد تولید شد می‌بینیم که عرضه بیشتر از تقاضا شده است.

 


ثبت نظر

ارسال