درخواستی از وزیر جدید صمت

پنجره‌ایرانیان؛ وضعیت شرکت‌های گروه فلزات اساسی به‌خصوص شرکت‌های مادر و تولیدکنندگان محصولات بالادستی مناسب و مطلوب ارزیابی می‌شود. با توجه به نیاز بازار داخل و رونقی که در بازار داخلی مشاهده می‌شود، شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم کماکان سودآور هستند.
  • یکشنبه 13 مهر 1399 ساعت 11:15

به گزارش بورس نیوز، ریزش بازار سرمایه هیچ گروهی را بی‌نصیب نگذاشته و سهم‌های گروه آلومینیوم هم در ۲ ماه اخیر ریزش قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد وضعیت تولید و فروش این صنعت مناسب باشد.

آریا صادق نیت عضو هیئت‌مدیره سندیکای آلومینیوم در خصوص وضعیت فروش و صادرات صنعت آلومینیوم بیان کرد: متاسفانه به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده مواد اولیه این صنعت در داخل کشور و سیاست‌های سخت‌گیرانه صادراتی و فشار‌هایی که به دلیل بازگشت ارز به صادرکنندگان تحمیل می‌شود، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت آلومینیوم با فشار زیادی مواجه‌اند.

وی افزود: به‌هرحال مواد اولیه و سایر هزینه‌های مربوط به تولید آلومینیوم، بر اساس نرخ ارز آزاد تامین می‌گردد ‌و قیمت تمام‌شده مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی، بیش از ۲۰۰ دلار گران‌تر از قیمت بازار‌های صادراتی است. به همین دلیل صادرات محصولات آلومینیومی به‌شدت کاهش یافته و در بعضی از شرکت‌ها صادرات نزدیک به صفر شده است.

صادق نیت ادامه داد: صادرات محصولات خام هم برای صنایع مادر توجیه اقتصادی ندارد و ازآنجاکه قیمت‌ها در بازار داخلی، گران‌تر از بازار‌های صادراتی است، فروش در بازار‌های داخل برای تولیدکنندگان مقرون به‌صرفه‌تر از صادرات است اما؛ با توجه به اینکه صنعت آلومینیوم، ارزبری زیادی داشته و برای تامین مواد اولیه مثل آلومینا و پترولیوم کک و فلوراید و... نیاز به واردات هست، دولت از ۳ ماهه دوم امسال اعلام کرده امکان تامین ارز موردنیاز این صنعت را ندارد و صنایع مادر می‌بایست با صادرات محصولات خود که مواد اولیه صنایع پایین‌دستی محسوب می‌شود، ۵۰ درصد ارز مورد نیاز خود را خودشان تامین کنند. به همین دلیل صنایع مادر برای تامین مواد اولیه خود ناچار شده‌اند بخشی از محصولات خود را در بازار‌های صادراتی با مواد اولیه تهاتر کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا تقاضای داخلی آن‌قدر هست که افت صادرات را جبران کند» گفت: مشکل اینجاست که در شرایط فعلی، صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر در صنایع پایین‌دستی جای خود را به صادرات محصولات خام‌تر با ارزش‌افزوده پایین‌تر داده است و این روش صادرات، تعادل بازار فولاد را برهم خواهد زد.

این فعال صنعت آلومینیوم در رابطه با افت ارزش سهم‌های صنایع تولیدکننده آلومینیوم در بازار سرمایه اظهار کرد: افت قیمت سهم‌ها را به‌درستی تحلیل نکرده‌ام؛ اما درگذشته رشد قیمت سهم‌ها بیشتر به دلیل افزایش سرمایه‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت گرفت، اما وضعیت تولید و فروش در این صنعت به نحوی نبود که افزایش قیمت سهم‌ها را توجیه کند و این افزایش قیمت سهم‌ها بیشتر به سبب افزایش ارزش روز دارایی‌های این شرکت‌ها اتفاق افتاده بود. ولی درمجموع، وضعیت شرکت‌های گروه فلزات اساسی به‌خصوص شرکت‌های مادر و تولیدکنندگان محصولات بالادستی مناسب و مطلوب ارزیابی می‌شود. با توجه به نیاز بازار داخل و رونقی که در بازار داخلی مشاهده می‌شود، شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم کماکان سودآور هستند.

صادق نیت در خاتمه با اشاره به تغییر وزیر صمت عنوان کرد: امیدواریم وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشکل‌های صنفی تعامل بیشتری داشته باشند و در مواقع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای صنایع و شرکت‌ها، نظرات انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها را هم جویا شوند و از تصمیم‌گیری در پشت در‌های بسته خودداری کنند. چراکه این تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی درواقع نمایندگان بخش خصوصی هستند. همچنین امیدواریم تلاش کنند شرایط ایجاد شود که به‌جای آنکه افزایش جذابیت صادرات صنایع مادر و محصولات خام، صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر که تولید صنایع پایین‌دستی محسوب می‌شود، رونق بگیرد. صادرات محصولات نهایی که ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده بیشتری هم دارد، هم به نفع صنعت و هم به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و ارزآوری بیشتری هم به همراه خواهد داشت.


ثبت نظر

ارسال