رئیس سندیکای آلومینیوم: رشد قیمت پایه آلومینیوم از مدت‌ها قبل آغاز شد

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: روند رو به رشد قیمت شمش آلومینیوم از چند ماه قبل آغاز شد.
  • سه شنبه 1 مهر 1399 ساعت 12:1

به گزارش فلزات آنلاین، هوشنگ گودرزی در تشریح دلایل رشد قیمت پایه آلومینیوم در بورس کالا اظهار کرد: در ابتدای امر انتشار اخباری مبنی بر تعدیل در تامین ارز موردنیاز صنایع بالادستی برای خرید مواد اولیه تولید یعنی آلومینا، این وقفه را ایجاد کرد. تولیدکنندگان صنایع بالادستی آلومینیوم کشور از روند تامین ارز موردنیاز خود نگران شدند و درنتیجه برای مدتی از عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا خودداری کردند. همین موضوع نیز زمینه رشد قابل‌توجه این فلز را از ۲۸۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تا ۵۰ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم فراهم کرد.

وی افزود: در ادامه رایزنی و نشست‌های بسیاری میان شرکت‌های بالادستی تولیدکننده شمش، سندیکای صنایع آلومینیوم، کارگروه آلومینیوم ستاد تنظیم بازار و متولیان امر در سازمان ایمیدرو برگزار و درنهایت مقرر شد نیمی از ارز موردنیاز این تولیدکنندگان با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و از محل صادرات فولاد، روی و مس تامین شود. مابقی آن را نیز خود شرکت‌ها از محل صادرات محصولاتشان تامین کنند. در ادامه نیز میزان عرضه هریک از شرکت‌های تولیدکننده شمش به بازار بورس تعیین شد. درحال‌حاضر هر هفته حدود ۵۰۰۰ تن شمش آلومینیوم در بورس کالا عرضه می‌شود و درنتیجه اجرای این استراتژی، آرامش به بازار آلومینیوم بازگشت.

گودرزی افزود: دلایل یادشده موج نخست رشد قیمت آلومینیوم را رهبری کرد، اما در ۲ هفته گذشته بازهم شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت پایه این فلز در عرضه‌های بورس کالا بودیم. بخشی از این افزایش قیمت را باید ناشی از رشد قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن دانست، چراکه قیمت این فلز در بازار داخلی بر اساس نرخ‌های جهانی محاسبه می‌شود. از سوی دیگر، شاهد رشد مجدد نرخ ارز در بازار داخلی بودیم. هر دو عامل یادشده به‌طور مستقیم در تعیین قیمت آلومینیوم اثرگذار هستند.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر این رشد قیمت بر عملکرد صنایع پایین‌دستی گفت: افزایش قیمت‌ها به‌تدریج پذیرفته می‌شود و تاثیر خود را بر قیمت نهایی تولید می‌گذارد؛ اما این روند رو به رشد بر عملکرد صنایع پایین‌دستی بسته به نوع محصول تولیدی اثرات متفاوتی دارد، چراکه امکان جایگزینی برخی محصولات نهایی آلومینیومی با دیگر کالاها وجود دارد. این جایگزینی در بلندمدت آثار منفی و نامطلوبی را به دنبال دارد اما در کوتاه‌مدت موردتوجه نیست.

وی افزود: به‌عنوان نمونه، رشد قیمت بیلت آلومینیومی زمینه افزایش نرخ پروفیل را فراهم می‌کند. در چنین شرایطی مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند به‌جای پروفیل آلومینیومی از پروفیل فولادی استفاده کنند. قیمت پروفیل فولادی به‌مراتب کمتر از محصولات مشابه آلومینیومی است. البته استفاده از آلومینیوم در مقایسه با فولاد مزیت‌هایی دارد: ازجمله آنکه بسیار سبک‌تر است. یا نیاز به مراقبت کمتری دارد؛ اما در شرایط رشد قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان سود بلندمدت را در نظر نمی‌گیرند و رغبت بیشتری نسبت به محصولات مشابه با کیفیت پایین‌تر نشان می‌دهند.

گودرزی تاکید کرد: درحال‌حاضر، شمش آلومینیوم در بازار داخلی حدود ۲۰۰ دلار گران‌تر از نرخ فروش این محصول در بازار جهانی معامله می‌شود. در چنین شرایطی طبیعی است که یا صادرات متوقف می‌شود یا بسیار محدود خواهد شد.

وی در پایان گفت: حواشی جانبی متعددی در انتظار این صنعت است و باوجود کمبود ارز در کشور و شرایط خاص و ویژه‌ای که در آن قرار داریم، این چالش‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند. در چنین موقعیتی از همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انتظار می‌رود در سایه همفکری و همکاری برای گذر از این بحران تلاش کنند.


ثبت نظر

ارسال