دبیر کل سندیکای آلومینیوم ایران عنوان کرد:

تولید ۲۷۵ هزار تن شمش آلومینیوم در یک سال

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیئت‌مدیره و دبیر کل سندیکای صنایع آلومینیوم در ارتباط با میزان مصرف پودر آلومینا در کشور گفت: با توجه به راه‌اندازی سالکو و خط تولید آلومینیوم جاجرم نیاز به پودر آلومینا از قبل بیشتر شده است
  • شنبه 17 خرداد 1399 ساعت 13:41

به گزارش می متالز، ایران در سال گذشته ۲۵۸ هزار تن شمش آلومینیوم تولید کرده است. در ارتباط با آخرین وضعیت تولید شمش آلومینیوم و مشکلات این صنعت گفت‌وگویی با آریا صادق نیت حقیقی، عضو هیئت‌مدیره و دبیر کل سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

حقیقی در ارتباط با آخرین آمار تولید شمش آلومینیوم در سال ۹۸ گفت: میزان تولید شمش آلومینیوم ایرالکو حدود ۶۰ هزار تن، المهدی ۴۲ هزار تن، هرمزال ۴۶ هزار تن و آلومینای ایران حدود ۱۰ هزار تن بود که درمجموع ۲۵۸ هزار تن تولید داشته‌ایم و اگر بخواهیم به این آمار تولید ۱۳ هزار بیلت و ۴ هزار تن آلیاژی ایرالکو را نیز اضافه کنیم مجموعا به رقم ۲۷۵ هزار در سال گذشته خواهیم رسید. در بخش پودر آلومینا نیز در سال گذشته تقریبا ۲۴۰ هزار تن تولید کرده‌ایم.

وی در ارتباط با میزان صادرات شمش آلومینیوم نیز گفت: سال گذشته تقریبا در حدود ۵۰ هزار تن به کشورهای ترکیه و هند صادرات داشته‌ایم.

حقیقی در ارتباط با میزان مصرف پودر آلومینا در کشور گفت: با توجه به راه‌اندازی سالکو و خط تولید آلومینیوم جاجرم، نیاز به پودر آلومینا از قبل بیشتر شده ضمن اینکه قبل از ورود این دو کارخانه به مدار تولید دو سوم نیاز ما به پودر آلومینا از واردات تامین می‌شد. از طرفی دیگر عیار بوکسیت جاجرم نیز کاهش یافته که همین امر نیز بر بالا رفتن مصرف بوکسیت اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه با توجه به ظرفیت معدن تاش در بهره‌برداری از بوکسیت این منطقه گفت: درحال‌حاضر مشکلات مربوط به محیط‌زیست در بهره‌برداری از این معدن حل شده و انتظار می‌رود دولت مشکلات منطقه‌ای تاش را نیز حل کند تا آلومینا جاجرم بتواند از منابع شناسایی‌شده این معدن بهره‌برداری کرده و سهم آلومینای کشور را افزایش دهد.

دبیر سندیکای آلومینیوم یکی دیگر از ظرفیت‌های تولید پودر آلومینا را نفیلین سینیت سراب دانست و گفت: این طرح نیز فعلا در مرحله اکتشاف معدنی باقی‌مانده و در بخش استحصال به مدار تولید نرسیده است.

حقیقی در ارتباط با بهره‌برداری از بوکسیت کشور گینه گفت: معدن بوکسیت این کشور یکی از معادنی است که کشورهای مختلفی بر روی آن سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند و ما نیز یکی از کشورهایی هستیم که بخش از این معدن را اجاره کرده‌ایم متاسفانه در دوره ۲۵ سال اول آن هیچ اقدامی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از آن توسط کشورمان صورت نگرفت و خوشبختانه اجاره این معدن دوباره تمدید شده است اما با توجه به اینکه محل قرارگیری این معدن به دلیل حمل‌ونقل مواد معدنی در مکان مناسبی قرار ندارد لازم است تا به‌منظور امکانات حمل‌ونقل آن سرمایه‌گذاری لازم صورت بگیرد. ضمن اینکه برنامه‌های مختلفی ازجمله ریل‌گذاری و یا تبدیل مواد به‌صورت مایع و انتقال آن از محل تا بندر نیز موردمطالعه قرار گرفته اما تاکنون بر روی هیچ‌کدام از طرح‌ها سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

دبیر کل سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به مشکلات ایران در زمینه تهیه پودر آلومینا اشاره کرد و گفت: ما با توجه به تحریم‌ها نمی‌توانیم پودر آلومینا را بدون واسطه خریداری کنیم و همین امر سبب می‌شود تا هزینه‌ها را برای صنایع مادر افزایش یابد و با توجه به اینکه تامین آلومینا در راس زنجیره قرار دارد. گران‌بودن مواد اولیه بر کل صنعت آلومینیوم اثرگذار خواهد بود لذا باید برای این نقیصه فکری شده و مشکل آن به‌صورت اساسی حل شود.

وی در ارتباط با میزان تولیدات سالکو گفت: ظرفیت تولید این مجتمع در سه فاز ۳۰۰ هزار تن است و پیش‌بینی‌ می‌شود در نیمه دوم امسال این شرکت بتواند ۱۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم تولید کند که این میزان هم احتمالا در بازار داخلی احساس نخواهد شد چراکه با توجه به تعهدات سالکو و سرمایه‌گذاری آن بر اساس فاینانس و تامین پودر‌ آلومینا اگر نگوییم کامل بلکه عمده محصولات این شرکت صادر خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال