تحریم‌ها خللی در تحقق اهداف توسعه‌ای آلومینیوم ایجاد نکرد

پنجره‌ایرانیان؛ آمارهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در زمینه‌های ظرفیت‌سازی و تولید اقلامی مانند آلومینیوم و آلومینا نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش ظرفیت‌سازی، رشد تولید نیز در دستور کار امسال قرار دارد.
  • چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت 12:57

به گزارش فلزات آنلاین، مرور کارنامه بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۷ و برنامه امسال گویای نگرش توسعه‌ای در این بخش است و در چارچوب سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تامین نیاز بازار داخلی با رویکرد صادراتی دنبال می‌شود که این موضوع، اثبات ناکارآمدی ابزار تحریم توسط آمریکاست.

برنامه پیش‌بینی‌شده برای تولید شمش آلومینیوم در سال ۹۸ دستیابی به رقم ۴۳۶.۵ هزار تن است، درحالی‌که ظرفیت ۷۷۵ هزار تن برنامه‌ریزی‌شده و انتظار می‌رود با تحقق آن رشد ۷۷.۵ درصدی ثبت شود.

سال ۹۷ بیش از ۳۰۱ هزار تن شمش آلومینیوم توسط شرکت‌های ایرالکو (اراک)، المهدی و هرمزال (بندرعباس) تولید شد و مجموع ظرفیت هم رقم ۴۷۵ هزار تن بود.

بر پایه برنامه امسال افتتاح خط تولید شمش آلومینیوم در شرکت آلومینای جاجرم (خراسان شمالی) با ظرفیت ۴۰ هزار تن شمش و فاز نخست آلومینیوم جنوب (منطقه ویژه اقتصادی لامرد – فارس) به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن موجب ارتقای ظرفیت تولید در این زمینه می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در جداول آماری خود در ارتباط با عملکرد هشت‌ماهه (منتهی به آبان) امسال میزان تولید شمش آلومینیوم را ۱۶۹ هزار و ۲۰۰ تن ذکر کرده که نسبت به رقم ۲۳۴ هزار و ۲۰۰ تن دوره مشابه در سال ۹۷ افت ۲۷.۸ درصدی دارد.

تحقق برنامه امسال در این عرصه پیامد آن را به دنبال دارد تا تامین شمش موردنیاز صنایع داخلی و خودکفایی تولید انجام شود.

امسال پیش‌بینی‌شده تا میزان تولید آلومینا به رقم ۲۴۵ هزار تن برسد و در این بخش پارسال تحقق ۲۳۸ هزارتن را نشان می‌دهد.

ظرفیت سال گذشته در زمینه تولید آلومینا رقم ۲۵۰ هزار تن بود که برای امسال نیز تغییری ندارد، یکی از اقدامات صورت گرفته در این بخش، انجام اکتشافات سراسری بوکسیت به‌منظور تامین ماده اولیه تولید پودر آلومینا است و انجام اکتشافات اخیر منجر به کشف قابل‌توجهی بوکسیت در کشور شد.

هشت‌ماهه ۹۸ آمار تولید آلومینا رقم ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تن را نشان داد و نسبت به عملکرد سال ۹۷ در دوره مشابه که ۱۵۹ هزار ۱۰۰ تن بود، کاهش حدود چهاردرصدی دارد.


ثبت نظر

ارسال