کاهش قدرت خرید تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی براثر تحریم‌ها

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر فروشگاه محمدیاری که در بازار خلازیر تهران در زمینه خریدوفروش ضایعات آلومینیومی فعالیت می‌کند، در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر بازار ضایعات آلومینیومی در کشور، گفت: در مرحله اول تاثیر تحریم‌ها در قدرت خرید مصرف‌کنندگان ضایعات آلومینیومی قابل‌مشاهده و بررسی است، به‌گونه‌ای که در ماه‌های اخیر شاهد روند نزولی کاهش تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید و نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی بودیم.
  • سه شنبه 12 شهریور 1398 ساعت 11:43

حسین محمدیاری در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، در مورد کاهش میزان درآمد شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی در کشور، اظهار داشت: در سال‌های اخیر، به دلیل وضع تحریم‌های مختلف برعلیه ایران توان مالی شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی کاهش یافته و این تحریم‌های اخیر نیز امکان فروش و صادرات محصولات آلومینیومی به بازارهای جهانی و به دست آوردن درآمد ارزی را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است.

وی در خصوص رغبت نداشتن تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی برای حضور در عرصه تولید، بیان کرد: به علت کاهش میزان تقاضا برای محصولات تولید شده آلومینیومی، تولیدکنندگان تمایلی به ادامه فعالیت در این عرصه ندارند و به همین جهت بسیاری از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تحت تاثیر تحریم‌ها و تهدیدات اعلام شده، سرمایه خود را از این صنعت خارج کرده‌اند، درنتیجه سرمایه در گردش کمی در بازار ضایعات آلومینیومی وجود دارد.

مدیر فروشگاه محمدیاری در خصوص کاهش تقاضای خرید ضایعات آلومینیومی در کشور، توضیح داد: در شرایط فعلی که قدرت خرید تولیدکنندگان کم شده است، تقاضا برای خرید ضایعات آلومینیومی نیز به شکل محسوسی کاهش یافته به‌گونه‌ای که سفارشات خریداری‌شده از سوی فروشگاه‌ها، بیش از سه ماه در مغازه انبار می‌شود، درحالی‌که قبل از وضع تحریم‌ها اوضاع بازار ضایعات آلومینیومی این‌گونه نبود.

محمدیاری با اشاره به روند تاثیرگذاری تحریم‌ها بر صنایع آلومینیومی کشور، اذعان کرد: اگر روند تاثیرگذاری تحریم‌ فلزات بر صنایع آلومینیومی کشور به همین‌گونه ادامه داشته باشد، قطعا تا پایان سال، بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی دست از کار خواهند کشید و به‌تبع آن تعداد بازاریان و مغازه‌داران نیز کم خواهد شد.

وی در خصوص تاثیر روانی تحریم‌ها بر فعالیت تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در کشور، مطرح کرد: پس از اعمال تحریم‌های فلزات آمریکا برعلیه ایران ابتدا شاهد یک تاثیر روانی منفی بر بازار ضایعات آلومینیومی بودیم و در حال حاضر بااینکه تاثیر روانی تحریم‌ها کاهش یافته اما بازار همچنان ملتهب است.

وی با اشاره به اینکه تعداد بی‌شماری از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی مجبور به تعطیلی کارخانه‌های خود شدند، اظهار کرد: بسیاری از کارخانه‌هایی که سال گذشته فعال بودند و از بازار خلازیر خرید می‌کردند در سال جاری براثر تحریم‌ها نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و کارخانه خود را تعطیل کرده‌اند و به همین خاطر تعداد مشتریان ما کمتر از سابق شده است.

مدیر فروشگاه محمدیاری با اشاره به عدم ضرورت تولید شمش خالص آلومینیومی در کشور، ابراز کرد: با توجه به اینکه میزان تولید محصولات آلومینیومی در کشور کاهش یافته و به‌تبع آن، میزان تقاضا برای خرید شمش خالص آلومینیومی نیز کاهش یافته است، به همین خاطر معتقد هستم دلیلی برای افزایش تولید شمش خالص آلومینیومی و واردات آلومینا به کشور با این تحریم‌های وضع‌شده، وجود ندارد.

محمدیاری در پایان بیان کرد: در حال حاضر، شرکت‎های تولیدکننده داخلی تمایلی به تولید محصولات آلومینیومی و خرید شمش خالص ندارند و از سوی دیگر شرکت‌های بالادستی نیز نمی‌توانند محصولات خود را صادر کنند، پس دلیلی برای واردات آلومینا به کشور وجود ندارد چون همین میزان تولید می‌تواند نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را برطرف کند.

 


ثبت نظر

ارسال