مواد اولیه نباشد مجبور به تعطیلی می‌شویم

پنجره ایرانیان؛ مدیرعامل صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان گفت: اگر مشکل تامین مواد اولیه برطرف نشود، مجبور خواهیم بود در آینده نزدیک، به دلیل ضرردهی، واحدهای تولیدی خود را تعطیل کنیم.
  • دوشنبه 10 تیر 1398 ساعت 11:55

فرهاد رضایی، در گفت‌وگو با روزگار معدن اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای پایین‌دست آلومینیوم، تهیه مواد اولیه است که کمیاب و گران شده است. برخی مواد اولیه موردنیاز ما از ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد گران شده‌اند. برای نمونه نرخ نیکل که سال گذشته حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود، هم‌اکنون به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان رسیده است یا شمش خالص که هر کیلو حدود ۸ هزار تومان بود هم‌اکنون به بالای ۲۵ هزار تومان رسیده است.

رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به شکل ثبت سفارش، مقداری آلومینیوم نیز از عراق، تاجیکستان و ارمنستان وارد کشور می‌شد که دولت از واردات آن جلوگیری کرده است. ازاین‌رو واردات برای ما سخت شده و در تهیه مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شده‌ایم.

وی ادامه داد: شرکت ما شمش آلیاژی و بیلت آلومینیوم تولید می‌کند و مواد اولیه آن نیز شمش آلومینیوم است که هم‌اکنون در تامین آن با مشکل روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه واحدهای داخلی تولید شمش نیاز شما را تامین می‌کنند، گفت: تنها تامین‌کننده بازار داخل، کارخانه آلومینیوم ایرالکو است و کارخانه‌های هرمزال و المهدی ۲ سال است که در بورس کالا عرضه‌ای ندارند و مقداری هم که توزیع می‌شود، جوابگوی نیاز داخل نیست. البته امسال عرضه‌های ایرالکو منظم شده است اما سال گذشته اگر یک ماه عرضه می‌کرد تا ۳ ماه عرضه‌ای نداشت.

رضایی همچنین درباره شمش آلومینیومی عراق خاطرنشان کرد: شمش عراق نوعی قراضه است که با شمش داخلی مخلوط شده و به شکل همگن درمی‌آید و دولت واردات آن را نیز ممنوع کرده است.

وی در ادامه یادآور شد: هم‌اکنون به شکل آزاد مواد اولیه خود را تامین می‌کنیم. در حقیقت یکی از مواردی که سبب شده بخشی از ظرفیتمان را به تولید نرسانیم، کمبود مواد اولیه است. البته ازآنجاکه با خودروسازان کار می‌کنیم و آن‌ها نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و پول‌های ما را برنمی‌گردانند با مشکل نقدینگی روبه‌رو شده‌ایم.

مدیرعامل صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه، چه اندازه نرخ کالای تولیدشده را گران کرده‌اید، گفت: با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و هزینه‌های تولید، ما نیز تولیداتمان را گران کرده‌ایم اما قیمت‌ها هراندازه که در بورس کالا اعلام شود، حدود یک تا ۲ درصد حق داریم که بالاتر از آن نرخ بفروشیم و این‌گونه نیست که قیمت‌ها دلخواه ما باشد.

رضایی ادامه داد: البته کالایمان را به بورس کالا نمی‌بریم، اما ایران‌خودرو یا سایپا اعلام می‌کنند که ما ۲ درصد بالاتر از بورس کالا از شما خرید می‌کنیم. این در حالی است که خودروسازها از ۶ ماه تا ۲ سال است که پول ما را بازنمی‌گردانند و برای ما مشکل ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت برای تامین مواد اولیه تولیدکننده باید از آنها حمایت کند. در این راستا دولت دست‌کم می‌تواند ثبت سفارش‌ها برای واردات را باز کند. این در حالی است که به برخی ثبت سفارش می‌دهند و به برخی نمی‌دهند و در این زمینه رانت‌هایی وجود دارد.

مدیرعامل صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان خاطرنشان کرد: شرایط به‌گونه‌ای شده که مجبوریم مواد اولیه خود را با نرخ بالا خریداری کرده و محصول نهایی را با سود اندک به فروش برسانیم. باید توجه کرد که اگر این روند در کشور ادامه داشته باشد و مشکل تامین مواد اولیه برطرف نشود، مجبور خواهیم بود در آینده نزدیک، به دلیل ضرردهی، واحدهای تولیدی خود را تعطیل کنیم.

رضایی یادآور شد: تولید فعلی واحد ما روزانه ۱۰۰ تن یعنی حدود ۳ هزار تن در سال است، درصورتی‌که ظرفیت اسمی ما ۱۵ هزار تن در سال است ولی به دلیل شرایط اقتصادی کشور، نتوانستیم به اندازه ظرفیت اصلی کارخانه برسیم.

 


ثبت نظر

ارسال