از نیم میلیونی شدن تولید مسکن تا ورود تکنولوژی

پنجره‌ایرانیان؛ در هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن؛ پیشران تولید» موضوعات مختلفی مثل صعودی شدن روند تولید مسکن و رسیدن به نیم میلیون واحد در سال، تهاتر نفت با ساخت مسکن، سهم ۱۲ درصدی مسکن از تولید ناخالص داخلی و پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای استفاده حداکثری از ابزارهای مالی بخش مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
  • دوشنبه 2 اسفند 1400 ساعت 10:30

به گزارش ایسنا، امروز هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار شد. در این همایش مهمانانی ازجمله محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی، محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن و محمدهادی سبحانیان ـ معاون وزیر اقتصاد سخنرانی کردند. قرار بود احسان خاندوزی ـ وزیر اقتصاد نیز در این همایش صحبت کند که به دلیل ابتلا به کرونا امکان حضور او فراهم نشد.

 

به ساخت بیش از نیم میلیون مسکن رسیده‌ایم

محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ در این همایش با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ که ۳۶۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده بود به ۴۶۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۹ و ۵۲۰ هزار واحد در سال جاری رسیده‌ایم گفت: برای حدود یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین زمین و ۳۲۰ هزار واحد تکمیل یا آماده عملیات اجرایی شده است که از اوایل سال آینده نهضت بزرگی را در بخش ساخت‌وساز خواهیم داشت.

او همچنین گفت: تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و در تمام شهرهای کشور ثبت‌نام در حال انجام است. از این تعداد با توجه به دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه به تشکیل خانواده و ازدواج افراد مجرد کمک شود، دستورالعملی داده شد که آقایان بالاتر از ۲۳ سال ثبت‌نام کنند و تا امروز بیش از ۴۰۰ هزار متقاضی مجرد ثبت‌نام کرده‌اند. پالایش بیش از ۹۵ درصد از کل متقاضیان نهضت ملی مسکن انجام شده است. از اوایل سال آینده یک نهضت بزرگ ساخت‌وساز در کشور خواهیم داشت.

 

مسکن مهر باعث رشد نقدینگی نشد

محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن ـ نیز با بیان اینکه برخلاف برخی صحبت‌ها مسکن مهر در رشد پایه پولی تاثیرگذار نبوده است یادآور شد: تحلیل‌های مختلفی بود که مسکن مهر، رشد نقدینگی و رشد پایه پولی را بالا برده است؛ اما آمار بانک مرکزی، خلاف این صحبت را نشان می‌دهد. رشد نقدینگی از سال ۱۳۵۳ تا سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷ درصد بوده است. متوسط رشد نقدینگی در زمان اجرای طرح مسکن مهر بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ به میزان ۲۸ درصد بود که از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ به ۲۷ درصد رسید؛ یعنی مسکن مهر تاثیر چندانی در رشد نقدینگی به وجود نیاورده است.

مدیرعامل بانک مسکن، بازگشت تسهیلات در بخش مسکن را آسان‌تر از بخش‌های تجاری و صنعتی دانست و گفت: تفاوت بخش مسکن با بخش تجاری در این است که اگر تسهیلات مثلا ۵۰۰۰ میلیارد تومانی به بخش صنعت پرداخت شود بعد از شش ماه، امکان اینکه محصول به فروش برسد و شرایط پرداخت اقساط فراهم شود وجود ندارد؛ بنابراین سیستم بانکی مجبور است سود تسهیلات را افزایش دهد و به‌طور اتوماتیک بعد از پنج سال بدهی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی بخش صنعت به سیستم بانکی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ یعنی عملا منابع بلوکه می‌شود ولی در بخش مسکن اصلا بلوکه نمی‌شود و بعد از دوره مشارکت، برگشت تسهیلات شروع می‌شود.

 

نفت در برابر مسکن

همچنین محمدهادی سبحانیان ـ معاون وزیر اقتصاد ـ با اشاره به شعار دولت رئیسی مبنی بر ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی گفت: ما نقشه راه رشد غیرتورمی و عدالت محور را طراحی کردیم که تلاش شد مجموعه اقدامات مختلف اقتصادی دولت در آن چارچوب قرار گیرد. این برنامه سه محور کلیدی داشت که یکی رشد اقتصادی بود. در سه دهه گذشته رشد اقتصادی ما نزدیک به صفر بوده که یکی از دلایل آن بحث کاهش سرمایه‌گذاری در کشور بوده است. محور دیگر کنترل تورم و مسئله سوم، عدالت محوری است.

وی با بیان اینکه سهم مسکن از تسهیلات بانکی حدود ۵ درصد است که باید افزایش پیدا کند افزود: درعین‌حال روش‌های تامین مالی می‌تواند متنوع شود. نقدینگی زیادی در کشور ما وجود دارد و مردم هم علاقه‌مند هستند در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کنند. در این زمینه صندوق‌های زمین و ساختمان یا بحث اجاره‌داری حرفه‌ای می‌تواند ساخت‌وساز را افزایش دهد. همچنین فرآیند تهاتر نفت با ساخت مسکن که این هم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و می‌تواند چشم‌اندازهای خوبی را در انتقال تکنولوژی داشته باشد.


ثبت نظر

ارسال