افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در شهرهای بزرگ جهان

پنجره‌ایرانیان؛ باوجود رکود جهانی ناشی از بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، قیمت مسکن در بازارهای بزرگ سراسر جهان همچنان در حال افزایش است و در برخی موارد از میزان واقعی نیز فراتر رفته است.
  • یکشنبه 13 مهر 1399 ساعت 10:16

به گزارش ایسنا، بر اساس شاخص حباب جهانی املاک و مستغلات بانک یو بی اس (UBS) سوئیس، در سال ۲۰۲۰، از ۲۵ شهر بزرگ مورد تجزیه‌وتحلیل، بیش از نیمی از کشورها در معرض خطر حباب مسکن قرار دارند، یا بیش‌ازحد ارزش‌گذاری می‌شوند. این شاخص بر اساس نشانه‌های معمول حباب که شامل دور شدن قیمت‌ها از درآمد محلی و اجاره‌بها و عدم تعادل در اقتصاد واقعی مانند وام‌های بیش‌ازحد و فعالیت‌های ساختمانی است.

در این تحقیق مشخص شد، تورنتو بزرگ‌ترین شهر کانادا در معرض خطر حباب مسکن قرار دارد. ونکوور، بریتیش کلمبیا، لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و نیویورک نیز افزایش در قیمت مسکن داشته‌اند، اما هنوز در معرض خطر حباب نیستند. بوستون از ارزش منصفانه‌ای برخوردار است و شیکاگو تنها شهری است که قیمت‌ها در آن پایین است.

اروپا بیشترین ریسک افزایش قیمت مسکن را دارد. مونیخ و فرانکفورت در آلمان و ورشو لهستان با افزایش قیمت مسکن به مقدار بیش از ۵ درصد در چهار ماه اخیر، در صدر این فهرست قرار دارند. پاریس، آمستردام و زوریخ نیز در معرض خطر حباب قرار دارند.

شهرهایی که در معرض خطر حباب نیستند نیز قیمت مسکن در آن‌ها بیش‌ازحد ارزیابی می‌شود که شامل، ونکوور، لندن، توکیو، لس‌آنجلس، استکهلم، ژنو، سانفرانسیسکو، سیدنی، مسکو و نیویورک هستند.

قیمت مسکن در همه‌گیری توسط اقدامات دولتی، کمک‌های مالی مانند وام‌ها و نرخ بهره پایین پشتیبانی می‌شود. UBS خاطرنشان کرد: سود در این شرایط را ناپایدار می‌داند.

مارک هافله، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت ثروت جهانی UBS گفت: «معلوم نیست که بیکاری بیشتر و آینده مبهم برای درآمد خانوار تا چه اندازه بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد. بااین‌حال، واضح است که این شتاب در سه‌ماهه گذشته در کوتاه‌مدت پایدار نبوده است. اجاره در بیشتر شهرها در حال کاهش است؛ این کاهش نشان می‌دهد که با کم شدن یارانه‌ها و افزایش فشار بر درآمد، مرحله تصحیح قیمت‌ها احتمالا ظهور می‌کند».

کرونا ویروس باعث افزایش تقاضا برای خانه‌های بزرگ‌تر با فضای بیرونی بیشتر شده است و در برخی از شهرها باعث هجوم به حومه شهرها شده است. نیویورک و سانفرانسیسکو شاهد خروج جمعیت زیادی به سمت شهرهای کوچک‌تر یا مناطق حومه شهر بوده‌اند. این امر باعث می‌شود سلامت آینده بازار مسکن در مناطق شهری در کوتاه‌مدت و بلندمدت نامشخص باشد، مخصوصا به دلیل اینکه هیچ‌کس نمی‌داند چه مدت این بیماری ادامه دارد.

به گفته رئیس املاک و مستغلات در دفتر سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت جهانی UBS، دورکاری، نیاز به زندگی در نزدیکی مراکز شهری را زیر سال می‌برد. فشار بر درآمد خانوار باعث می‌شود که بسیاری از افراد به مناطق حومه شهری باقیمت مناسب‌تر نقل‌مکان کنند. در حال حاضر شهرهای دارای بدهی و یا ازنظر اقتصادی ضعیف‌تر باید با افزایش مالیات یا کاهش هزینه‌های عمومی به این بحران اقتصادی پاسخ دهند که هیچ‌یک از این‌ موارد به نفع قیمت‌ها تمام نمی‌شود.


ثبت نظر

ارسال